سلامت نیوز : نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری از بالین محور نبودن برنامه آموزشی مقطع دکترای پرستاری و نبود جایگاه برای اعضای هیئت علمی پرستاری در بیمارستانها انتقاد کرد.
به گزارش مهر، عباس عباس زاده اظهار داشت: در وزرات بهداشت برنامه ریزی درباره مباحث آموزش پرستاری حتی در زیرشاخه گروه پزشکی انجام نمی شود بلکه رشته پرستاری زیرگروه علوم پایه به شمار می رود و مسائل آموزشی پرستاری در شورای آموزش تخصصی علوم پایه و بهداشت برنامه ریزی می شود.

وی با انتقاد از اینکه در بیمارستانها برای حضور اعضای هیئت علمی پرستاری برنامه ریزی انجام نشده است، تصریح کرد: اعضای هیئت علمی پزشکی به عنوان یکی از رشته های مبتنی بر بالین، در بیمارستان های آموزشی اداره کننده بخش هستند و هم در بعد آموزش و هم درمان حضور دارند در حالی که برای پرستاری این جایگاه درنظر گرفته نشده است.

عباس زاده با بیان اینکه این مشکل در تقسیم بندی جایگاهها برای کادر پرستاری هیئت علمی یا چارتهای تشکیلاتی نیز به چشم می خورد، افزود: جایگاههای علمی کادر علمی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در نظام سلامت کاملا روشن و مشخص است. اما از آنجا که برنامه ریزی کادر علمی پرستاری با گروه کمیته علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به صورت هماهنگ انجام می شود جایگاه آنان فقط در دانشگاهها تعریف شده است.

وی تاکید کرد: برای ارتقاء ارائه خدمات کیفی و علمی پرستاران باید کادر هیئت علمی پرستاری ارتباط نزدیکتری با بالین داشته باشند. اما تحقق این امر مستلزم تغییر در محتوای برنامه آموزشی پرستاری یا حداقل ایجاد برنامه جدید در کنار PHD‌ برای تربیت نیروی متخصص بالینی پرستاری و در کنار آن ایجاد جایگاه هیئت علمی درمانی است. یعنی مشابه آنچه اکنون در مورد رشته پزشکی در بیمارستان ها اجرا می شود.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی آموزشی برنامه آموزشی مقطع دکترای پرستاری به گونه ای تدوین شده که به جای تامین کادر تخصصی بیمارستانها برای تامین کادر علمی دانشگاه ها مناسب تر است و این یکی از مشکلات اصلی در این زمینه به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: کادر پرستاری بیشترین نیروهای نظام سلامت کشور را تشکیل می دهند. بنابراین می طلبد مجموعه متمرکز و توانمندی در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بحث ورود اعضای هیئت علمی به بیمارستان را هدایت و حمایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha