سلامت نیوز : نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری از بالین محور نبودن برنامه آموزشی مقطع دکترای پرستاری و نبود جایگاه برای اعضای هیئت علمی پرستاری در بیمارستانها انتقاد کرد و گفت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شورای آموزش پرستاری و تخصصی را تشكیل دهد.


 عباس عباس زاده در گفت و گو با نظام پرستاری، با انتقاد از نوع دیدگاه موجود درباره رشته پرستاری، اظهار داشت: در وزرات بهداشت برنامه ریزی درباره مباحث آموزش پرستاری حتی در زیرشاخه گروه پزشكی انجام نمی شود بلكه رشته پرستاری زیرگروه علوم پایه به شمار می رود و مسائل آموزشی پرستاری در شورای آموزش تخصصی علوم پایه و بهداشت برنامه ریزی می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است كه برنامه ریزی آموزشی برای رشته های پزشكی در شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت انجام می شود كه جایگاه آن به طور دقیق مشخص شده اما این نوع تقسیم بندی در مورد پرستاری نشانگر این است كه ما از درمان فاصله گرفته ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح كرد: برنامه ریزی برای آموزش پرستاری در كنار رشته هایی چون علوم آزمایشگاهی، انگل شناسی، ویروس شناسی صورت می گیرد. در حالی كه ماهیت این رشته ها بر خلاف پرستاری به طور مستقیم مبتنی بر بالین نیستند.

وی با انتقاد از اینكه در بیمارستان ها برای حضور اعضای هیئت علمی پرستاری برنامه ریزی انجام نشده است، تصریح کرد: اعضای هیئت علمی پزشکی به عنوان یکی از رشته های مبتنی بر بالین، در بیمارستان های آموزشی اداره کننده بخش هستند و هم در بعد آموزش و هم درمان حضور دارند در حالی که برای پرستاری این جایگاه درنظر گرفته نشده است.

عباس زاده با بیان اینكه این مشكل در تقسیم بندی جایگاه ها برای كادر پرستاری هیئت علمی یا چارت های تشكیلاتی نیز به چشم می خورد، افزود: جایگاه های علمی كادر علمی رشته های پزشكی، دندانپزشكی و داروسازی در نظام سلامت كاملا روشن و مشخص است. اما از آنجایی كه برنامه ریزی كادر علمی پرستاری با گروه كمیته علوم پایه پزشكی، بهداشت و تخصصی به صورت هماهنگ انجام می شود جایگاه آنان فقط در دانشگاه ها تعریف شده است.

وی تاكید كرد: برای ارتقاء ارائه خدمات كیفی و علمی پرستاران باید كادر هیئت علمی پرستاری ارتباط نزدیكتری با بالین داشته باشند. اما تحقق این امر مستلزم تغییر در محتوای برنامه آموزشی پرستاری یا حداقل ایجاد برنامه جدید در كنار PHD‌ برای تربیت نیروی متخصص بالینی پرستاری و در كنار آن ایجاد جایگاه هیئت علمی درمانی است. یعنی مشابه آنچه اكنون در مورد رشته پزشكی در بیمارستان ها اجرا می شود.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری تصریح كرد: بر اساس برنامه ریزی آموزشی برنامه آموزشی مقطع دکترای پرستاری به گونه ای تدوین شده که به جای تامین کادر تخصصی بیمارستان ها برای تامین کادر علمی دانشگاه ها مناسب تر است و این یکی از مشکلات اصلی در این زمینه به شمار می رود.

وی از آموزش محور بودن و دوری برنامه آموزشی مقطع دکترای پرستاری از بالین و نبود برنامه ریزی برای حضور اعضای هیئت علمی پرستاری در بیمارستان ها به عنوان دو مشكل اساسی در این زمینه یاد كرد و افزود: حل این دو مشكل نیازمند كار كارشناسی دقیق و علمی است و باید به موازات یكدیگر مرتفع شود تا خدای ناكرده به سلامت بالین و جایگاه اعضای هیئت علمی لطمه ای وارد نشود.

عباس زاده با تاكید بر اینكه رشد یك حرفه و علم به رشد اعضای هیئت علمی آن بستگی دارد، افزود: باید توجه داشته باشیم كه اقدامات ما در این زمینه به پیشگیری از رشد حرفه ای منجر نشود بلكه باید بستری را برای ارتقای بیشتر و بهتر علم و حرفه پرستاری فراهم كند.

وی پیشنهاد داد: به نظر می رسد باید ابتدا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، شورای آموزش پرستاری و تخصصی را تشكیل دهد تا مسائل آموزشی و خدماتی حرفه پرستاری به طور همزمان در آن شورا مدیریت شود.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری افزود: در صورت تشكیل شورای آموزش پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت تمام مباحث و كمبودهای رشته پرستاری منطبق با نیازهای جامعه بررسی می شود كه نمایندگانی از حوزه معاونت سلامت نیز می توانند در آن شورا حضور و همكاری داشته باشند تا با هماهنگی یكدیگر مسائل آموزشی و خدماتی پرستاری را حل كنند.

وی خاطرنشان كرد: كادر پرستاری بیشترین نیروهای نظام سلامت كشور را تشكیل می دهند. بنابراین می طلبد مجموعه متمركز و توانمندی در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بحث ورود اعضای هیئت علمی به بیمارستان را هدایت و حمایت كند.

عباس زاده افزود: به نظر می رسد باید پیشنهاد تشكیل شورای آموزش پرستاری و تخصصی در وزارت بهداشت از سوی شورای عالی نظام پرستاری نیز ارائه و پیگیری شود زیرا ارتقاء كیفیت آموزشی و خدماتی پرستاری جزو اهداف و برنامه های سازمان نظام پرستاری به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha