با شروع هفته دوم محدودیت‌های اخیر، بیمارستان‌های مرجع کووید-۱۹ با کاهش نسبی مراجعه‌ها مواجه شده‌اند و کادر درمان فرصتی هر چند اندک برای تمدید قوا پیدا کرده‌اند.

آیا نتایج امیدبخش محدودیت‌ها ماندگار است؟

سلامت نیوز-*دکتر علیرضا فاطمی: با شروع هفته دوم محدودیت‌های اخیر، بیمارستان‌های مرجع کووید-۱۹ با کاهش نسبی مراجعه‌ها مواجه شده‌اند و کادر درمان فرصتی هر چند اندک برای تمدید قوا پیدا کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، آیا این نشانه‌ای از مهار بیماری کووید-۱۹ است؟کاهش موارد بیماری در ۱۰ماه اخیر در دوره‌های کوتاه، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر مشاهده شده است. اما به محض کاهش اجبار و قوانین تنبیهی، مجدد شمار بیماران رو به فزونی گذاشته است. تجربه‌های به‌دست آمده نشان‌دهنده این است که این ویروس با تمام عوامل عفونت‌زای دیگر متفاوت است؛ نه فصل خاصی می‌شناسد، نه اقلیم ویژه‌ای. تنها راهکاری که مؤثر بوده است، ترجیع‌بند همیشگی این ستون است:

ماسک، شست‌وشوی دست و فاصله‌گذاری اجتماعی.نگرانی سازمان‌های ذی‌ربط و کادر درمان، از فردای برداشت محدودیت‌هاست. متاسفانه به علت طولانی‌شدن همه‌گیری، با خستگی مردم و کاهش رعایت پروتکل‌ها مواجه هستیم. اگر هم در این هفته‌ها آمار امیدبخشی گزارش شده است، ادامه آن بستگی تام به رفتار اجتماعی مردم خواهد داشت.

نکته بسیار مهم، تداوم آمار کاهشی بیماری تا دو هفته بعد از اعمال سیاست‌های اخیر به علت ذات ویروس و دوره نهفتگی طولانی آن است؛ بنابراین در اعلام آمار در روزهای آینده، بهتر است هشدارهای لازم نیز مدنظر باشد.با توجه به وضعیت اقتصادی و این که هر یک روز تداوم عالمگیری با زیان هنگفت اقتصادی همراه خواهد بود، شایسته است سیاست‌های بهداشتی با نگاه به طولانی‌بودن بیماری حداقل تا زمان فراهمی حداکثری واکسن باشد.

* متخصص بیماری‌های عفونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha