تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانان افسرده بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام و ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها در سنین بالاتر هستند.

ارتباط افسردگی در نوجوانی و ریسک ابتلا به ۶۶ بیماری

سلامت نیوز: تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانان افسرده بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام و ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها در سنین بالاتر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، «سارا برگن»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه کارولینسکا سوئد، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی با ریسک بالاتر مرگ زودهنگام، آسیب به خود، و ابتلا به بیماری های دیگر روبرو هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «مهم است که این گروه از کودکان و نوجوانان از لحاظ بیماری های بعدی تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.»

در این مطالعه، حدود ۱.۵ میلیون دختر و پسر سوئدی که بیش از ۳۷ هزار نفرشان در بین سنین ۵ تا ۱۹ سالگی مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده بودندف مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از سن ۱۷ تا ۳۱ سالگی هم تحت نظر بودند.

این مطالعه نشان داد که کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی با ریسک بالا ابتلا به ۶۶ بیماری از ۶۹ بیماری پزشکی، از جمله اختلالات خواب، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی و بیماری های کلیه و کبد، روبرو هستند.

همچنین در مقایسه با افراد فاقد افسردگی، آنها با ریسک بالاتر صدمات ناشی از خودآزاری، و تقریباً شش برابر بیشتر با خطر مرگ زودهنگام مواجه هستند.

این یافته ها تفاوت های جنسیتی را هم نشان داد. به عنوان مثال، زنان مبتلا به افسردگی زودهنگام، بیشتر با احتمال ابتلا به عفونت ادراری، تنفسی و گوارشی مواجه بودند. از طرف دیگر، مردان بیشتر دچار چاقی، مشکلات غده تیروئید، بیماری سلیاک و اگزما بودند.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا افسردگی منجر به افزایش ریسک اثرات منفی بر سلامت می شود یا سایر عوامل زمینه ای وجود دارد که منجر به افزایش خطرات افسردگی و بیماری های مورد بررسی در این مطالعه می شوند. از اینرو محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha