شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 304448

طبیعی است که هر از گاهی احساس خستگی یا ضعف کنید ، اما خستگی همیشه همان احساس را توصیف نمی کند. مهمترین نکته ای که باید درباره خستگی بدانید این است که می تواند به مسائل مربوط به سبک زندگی یا شرایط مزمن سلامتی مربوط باشد.

شایع‌ترین دلایل احساس خستگی

سلامت نیوز: طبیعی است که هر از گاهی احساس خستگی یا ضعف کنید ، اما خستگی همیشه همان احساس را توصیف نمی کند. مهمترین نکته ای که باید درباره خستگی بدانید این است که می تواند به مسائل مربوط به سبک زندگی یا شرایط مزمن سلامتی مربوط باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، اصطلاحات خستگی و احساس خستگی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، اما معانی مختلفی دارند. در حالی که احساس خستگی یک احساس موقتی است که معمولاً با داشتن یک خواب خوب در شب از بین می رود ، خستگی یک وضعیت مداوم است. این باعث می شود کمبود نیرو و کمبود انگیزه را تجربه کنید. ممکن است نتوانید تمرکز کنید ، احساس اضطراب داشته باشید و در خواب رفتن مشکل داشته باشید.

دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد ، از عوامل رایج سبک زندگی گرفته تا بیماری های زمینه ای.

خستگی می تواند یک پاسخ طبیعی به فعالیت بدنی باشد ، اما همچنین می تواند به استرس عاطفی ، برخی شرایط خاص پزشکی یا کمبود خواب مرتبط باشد.

اگرچه مکانیسم های فیزیولوژیکی و روانشناختی که منجر به خستگی می شوند کاملاً شناخته نشده اند ، محققان دریافته اند که التهاب نقش مهمی دارد و این ممکن است توضیح دهد که چرا خستگی یک علامت شایع در بسیاری از بیماری ها است.

اگر معمولا احساس خستگی داشته باشید ، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی می خوابید و به طور منظم ورزش می کنید و ببینید آیا سطح انرژی شما بهبود می یابد یا خیر. کمبود خواب و کم تحرکی دو دلیل شایع در خستگی غیر پزشکی هستند.

بنیاد ملی خواب توصیه می کند که بزرگسالان هر شب هفت تا نه ساعت بخوابند و انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بزرگسالان حداقل ۲.۵ ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشند.

مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی موادی مانند شکر تصفیه شده و کافئین هستند نیز می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند. برای کمک به تقویت انرژی خود ، سعی کنید این مواد را کاهش دهید و غذاهای بیشتری با غلات کامل ، چربی های اشباع نشده سالم و سایر مواد مفید بخورید تا انرژی شما تقویت شود. خوردن وعده های غذایی کم در طول روز نیز ممکن است کمک کند.

اینها برخی دیگر از عوامل سبک زندگی است که می تواند باعث خستگی شود:

    اضافه وزن: افزایش وزن نیاز به صرف انرژی بیشتر برای هر فعالیتی دارد و احتمال خستگی را افزایش می دهد.
    استرس
    داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای سرفه
    استفاده منظم از الکل و مواد مخدر ، مانند کوکائین

اگر بعد از تغییر در شیوه زندگی هنوز احساس خستگی می کنید ، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید ، زیرا ممکن است این خستگی نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

اگر یک بیماری پزشکی باعث خستگی شما شده باشد ، بسته به شرایط ، به طور معمول علائم دیگری نیز خواهید داشت.

به عنوان مثال ، اگر خستگی شما ناشی از آرتروز باشد ، مفاصل شما سفت و دردناک می شوند. اگر علت آن دیابت باشد ، ممکن است علائمی مانند تکرر ادرار یا احساس تشنگی یا گرسنگی زیاد داشته باشید.

موارد زیر برخی از شرایط پزشکی است که می تواند باعث خستگی شود:

    کم خونی
    آرتروز
    بیماری های خود ایمنی مانند کم کاری تیروئید ، لوپوس و آرتریت روماتوئید
    بی اشتهایی یا سایر اختلالات خوردن
    سرطان. طبق انجمن سرطان آمریکا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افراد مبتلا به سرطان خستگی را تجربه می کنند.
    سندرم خستگی مزمن (CFS). اختلالی که علائم خستگی در آن حداقل شش ماه طول بکشد ، با استراحت یا سایر تغییر در سبک زندگی بهبود نمی یابد و هرگونه علت پزشکی منتفی است.
    بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا یا COVID-19
    افسردگی
    دیابت
    بیماری کلیوی
    بیماری کبد

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم زیر همراه با خستگی ، به پزشک مراجعه کنید:

    تب
    کاهش وزن ناخواسته
    مشکل خوابیدن در طول شب
    سردرد مداوم
    احساس افسردگی

در صورت داشتن علائم زیر همراه با خستگی ، باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهد که شما ممکن است دچار حمله قلبی ، لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریوی) یا یک مسئله جدی دیگر برای سلامتی شوید:

    درد قفسه سینه
    تنگی نفس
    تغییر وضعیت روحی

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha