سلامت نیوز : وزیر بهداشت با انتقاد از روند خصوصی سازی شركت دخانیات اعلام كرد: بر اساس مصوبه امروز ستاد اجرای قانون كنترل دخانیات و با هماهنگی نیروی انتظامی از این پس تمام مراكز عرضه قلیان كه مجوز این كار را ندارند، پلمب می‌شوند.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در جلسه رسمی ستاد اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات كه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشكیل شد اعلام كرد: بر اساس مصوبه جلسه امروز از این پس قلیان از تمام مراكز عرضه غیر قانونی این محصول جمع آوری می‌شود و تمام مراكز بدون پروانه فعالیت و بدون مجوز عرضه قلیان در صورت عرضه قلیان پلمب می‌شود.

وی گفت: مراكز و قهوه خانه‌های دارای مجوز عرضه قلیان نیز به صورت تدریجی و بعد از تمدید مجوزشان كه در آن اجازه عرضه قلیان داده نخواهد شد به مرور زمان باید عرضه قلیان را متوقف كنند.

وی ادامه داد: بر خلاف تصور مردم و تبلیغات گمراه كننده‌ای كه برای فروش محصولات دخانی در جامعه می‌شود ضرر قلیان به مراتب بیش از سیگار است و هر نیم ساعت مصرف قلیان معادل استعمال 80 نخ سیگار و هر 45 دقیقه مصرف قلیان معادل استعمال 100 نخ سیگار ضرر دارد.

وی گفت: یكی دیگر از مصوبات این ستاد مخالفت دستگاههای مجری قانون كنترل دخانیات با خصوصی سازی شركت دخانیات است زیرا این كار موجب تبلیغ سیگار و افزایش مصرف آن در جامعه می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: بر اساس مصوبه دیگر این ستاد از اول مهر امسال تصاویر جدید هشدار دهنده بر روی سیگارهای قانونی در كشور درج می‌شود. مسئولان نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز موظف شدند نسبت به كاهش ورود سیگارها و مواد دخانی قاچاق كه در بین آنها سیگارهای تقلبی و جعلی هم وجود دارد اقدام كنند. علاوه بر آن مقرر شد برای پرسنل ستاد مبارزه با قاچاق و نیروی انتظامی به میزان پیشرفت در كاهش قاچاق مواد دخانی پاداش داده شود كه اعتبار لازم برای این كار به زودی مشخص می‌شود.

وی اضافه كرد: صدا و سیما نیز موظف شد روزانه حداقل 60 دقیقه برنامه آموزشی برای هشدار در مورد مصرف سیگار و مضرات آن و نیز قوانین مصوب پخش‌كند همچنین تولید و پخش هر نوع سریال و فیلم سینمایی داخلی و خارجی كه متضمن تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مصرف دخانیات باشد در صدا و سیما و سینماها ممنوع است و صدا و سیما و وزارت ارشاد موظف به اجرای این مصوبه هستند.

وحید دستجردی گفت:‌ وزارت آموزش و پرورش نیز موظف شد هر ماه یك ساعت برنامه آموزشی برای پیشگیری از مصرف مواد دخانی را برای دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی ارائه كند.

وی افزود: با وجود افزایش مواد دخانی قاچاق مكشوفه، میزان قاچاق این كالای مضر به كشور افزایش یافته و معمولاً بین 10 تا 15 درصد مواد دخانی قاچاق در كشور كشف می‌شود و آنچه ما ملاحظه می‌كنیم این است كه سیگارهای قاچاق به راحتی در همه جا برای مردم در دسترس است.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین مصوب شد كه ظرف 3 ماه آ‌ینده با همكاری وزارت بازرگانی زمینه ساماندهی مراكز عرضه خرده فروشی سیگار و مواد دخانی در كشور از جمله خوار و بار فروشی، سوپر ماركتها و كیوسك
های مطبوعاتی فراهم شود و شهرداری نیز به نسبت به جمع آوری دستفروشان سیگار اقدام كند.

در این جلسه همچینن مصوب شد كه جلسه بعدی ستاد اجرایی قانون جامع كنترل دخانیات با حضور نمایندگان همه دستگاهها از جمله وزارت كشور، وزارت دادگستری و دادستانی كل كشور 3 ماه آ‌ینده تشكیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha