سلامت نیوز :  نایب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: همه سیگارهای مارلبورو و نزدیك به 40 درصد سیگارهای وینستون در كشور قاچاق و غیر قانونی هستند و باید جمع‌آوری و معدوم شوند. اگر این كار انجام شود حدود نیمی از سیگارهای قاچاق در كشور كم می‌شود.

به گزارش فارس، انوشیروان محسنی بندپی امروز در جلسه ستاد كشوری قانون جامع كنترل دخانیات در وزارت بهداشت افزود: متأسفانه با گذشت 5 سال از تصویب قانون جامع كنترل دخانیات كار چندانی برای اجرای این قانون در كشور انجام نشده و هنوز در اول راه هستیم.

وی ادامه داد: قانون جامع كنترل دخانیات یك قانون مترقی و پیشرفته است اما 5 سال است برای اجرای آن جلسه می‌گذاریم و حرف می‌زنیم اما در عمل از اجرا خبری نیست. قرار بود عامل‌های مجاز فروش دخانیات مشخص شوند، قرار بود فروش نخی سیگار و فروش سیگار به زیر 18 ساله ها ممنوع شود، كدامیك از این قوانین اجرا شده است.

وی گفت: قرار بود استعمال دخانیات در اماكن عمومی نیز ممنوع شود اما متأسفانه به جز وزارت بهداشت كه برای اجرای این قانون دغدغه دارد و نیروی انتطامی بقیه دستگاه‌ها در این زمینه كار چندانی نكرده‌اند و اگر این قضیه ادامه پیدا كند در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس این موارد را مطرح می‌كنیم و از اهرم‌های نظارتی مجلس برای اجرای این قانون استفاده می‌كنیم كه البته امیدواریم كار به آنجا نكشد.

نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: سالانه بیش از 20 میلیارد نخ سیگار قاچاق وارد كشور می‌شود كه می‌شود 10 هزار تریلی 10 متر در 3 متر در 3 متر چطور ممكن است این حجم سیگار قاچاق به راحتی وارد كشور شود و در هر كوچه و خیابان به راحتی به فروش برسد و كسی هم با آن برخورد نكند.

وی ادامه داد: تقریباً تمام سیگارهای مارلبورو موجود در كشور و حدود 40 درصد سیگارهای وینستون موجود در بازار قاچاق هستند و اگر فقط این دو سیگار از بازار جمع آوری شود نزدیك به نیمی از سیگار قاچاق در كشور جمع‌آوری می‌شود.

محسنی بندپی گفت: باید اطلاع رسانی در مورد مضرات سیگار و هشدار در باره عوارض و عواقب مصرف این سیگار با توجه به ناهنجاریهای اجتماعی پیامد آن به مردم گوشزد شود ضمن اینكه ستاد اجرایی قانون مبارزه با دخانیات نیز باید از حالت شعاری خارج شود و برای اجرای مصوبات خود سقف زمانی بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha