چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 30455

یك متخصص پوست و مو گفت:بسیاری از بیماری های بدن با نشانه هایی در خطوط عرضی،برآمدگی،كبودی،فرو رفتگی و ضخیم شدن ناخن مشخص می شوند و از این رو شناخت و توجه به این مشكلات را باید مهم تلقی نمود.

سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو گفت:بسیاری از بیماری های بدن با نشانه هایی در خطوط عرضی،برآمدگی،كبودی،فرو رفتگی و ضخیم شدن ناخن مشخص می شوند و از این رو شناخت و توجه به این مشكلات را باید مهم تلقی نمود.
دكتر فرهاد ملك زاده،متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:ناخن اساسا از كراتین و ورقه‌ای شاخی تشكیل شده است كه به میزان یك میلی متر در هفته در دست ها و حدود نصف این میزان در پاها رشد می كند.
وی ادامه داد: ناخن در برابر عوامل مهاجم محیط زیست و هرگونه اختلال در وضعیت سلامت بدن بسیار آسیب پذیر است و بروز كمترین تركیبات معدنی در بدن یا كاهش قوای جسمانی شخص می تواند تاثیرات آشكاری بر كیفیت ظاهری و استحكام این عضو حساس برجای گذارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پزشكی شهید بهشتی تصریح كرد:در پاره‌ای از موارد، تغییرات پدید آمده در شكل یا رنگ ناخن، خبر از بیماری های جدی و وخیم می دهند از این رو در صورت مشاهده هر گونه مشكلی در ناخن مراجعه به پزشك برای جلوگیری از پیشرفت بیماری توصیه می شود.
این متخصص پوست و مو بیان كرد:بیماری های قارچی با اختلافی چشمگیر در صدر عوارض ناخن قرار دارند و بیش از 40 درصد موارد نیازمند مراجعه افراد به پزشك متخصص است.

* لكه های سیاهرنگ ناخن را جدی بیگرید

ملك زاده در خصوص لكه های سفید در ناخن گفت:سفید شدن آشكار تمامی سطح ناخن می تواند نشانه‌ای از كم خونی یا بیماری كبد محسوب شود اما پیدایش لكه های كوچك سفید رنگ خبر از بیماری یا حتی كمبود تركیبات معدنی نمی دهد.
وی خاطر نشان كرد:وجود لكه های كوچك سفید رنگ در ناخن می توانند ناشی از اشكال موضعی در تشكیل كراتین،زدایش بی رویه و شدید كوتیكول یا حتی وارد شدن ضربات مكرر به ناخن باشند.
این متخصص با بیان اینكه پیدایش هرگونه لكه سیاهرنگ در ناخن را باید مهم تلقی نمود،افزود:لكه سیاهرنگی كه به رغم رشد مرتب ناخن همچنان در محل خود ثابت می ماند اعم از اینكه شبیه به یك خال بوده و یا به شكل میله ای باشد،می تواند نخستین نشانه سرطان بدخیم ملانوم در نظر گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: كبودی گسترده همه ناخن ها نشانه اشكال در گردش خون و نارسایی قلب است و باید در صورت بروز حتما به پزشك مراجعه نمود.

*علت زردی،خطوط عرضی و برآمدگی ناخن ها چیست؟

ملك زاده در ادامه گفت:استعمال دخانیات و استفاده مكرر از لاك ناخن شایعترین عوامل بروز زردی در ناخن هستند و چنانچه پس از قطع استعمال دخانیات یا مصرف لاك ناخن،عارضه باقی بماند بیمار باید از نظر ابتلا به بیماری قارچی و در درجات بعدی ابتلا به  ذات الجنب یا سینوزیت مورد معاینه قرار گیرد.
 وی تصریح كرد:در عارضه ناخن برآمده،ناخن شكلی محدب و شبیه ساعت به خود می گیرد و الزما همه انگشتان را در برنمی گیرد كه می‌تواند نشانه ای خاص از نارسایی‌های مجاری تنفسی مانند برونشیت مزمن، عفونت شش ها و حتی آمفیزم باشد.
این متخصص افزود:پیدایش خطوط عرضی در ناخن ناشی از بروز ضایعات شدید یا وارد شدن ضربات مكرر به سلول های بافت زاینده یا حتی عادت ناپسند جویدن ناخن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد:از سوی دیگر بروز اگزما یا برخی بیماری های میكروبی نیز می توانند باعث پیدایش خطوط عرضی در ناخن شوند.
ملك زاده در خصوص ناخن های منقوط گفت:فرورفتگی های سوراخ مانند پراكنده در سطح ناخن ها ناشی از بروز مكرر ضایعات و آ‌سیب های میكروسكوپی بوده اما هنگامی كه تعداد این فرو رفتگی ها آن چنان باشد كه ظاهری شبیه به انگشتانه به ناخن ببخشد احتمالا فرد مبتلا به مراحل اولیه بیماری پسوریاریس است.
وی خاطر نشان كرد: چنانچه ناخن ها ضخیم تر از میزان عادی شده و نشانه‌های هشدار دهنده مانند راه های طولانی،كدورت،شكنندگی و جدا شدن لبه در طرفین ناخن پدیدار شوند شخص دچار عفونت قارچی ناخن است .
این متخصص تصریح كرد: درمان این عارضه از طریق مالیدن تركیبات ضد قارچ و تجویز داروهای خواركی صورت می‌گیرد و به فراخور شدت یا ضعف عارضه حدود 2 تا 8 ماه طول می كشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha