سلامت نیوز :رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌ها خودسرانه مكمل‌های غذایی را مصرف نكنند بلكه زیر نظر پزشك به این كار بپردازند.


دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مصرف مكمل‌های صنعتی برای هیچ فردی توصیه نمی‌شود چرا كه در ایران مواد غذایی تازه و پر از فیبر در دسترس است و افراد می‌توانند تغذیه صحیح و سالم داشته باشند.

رئیس انجمن دیابت در ادامه گفت: متاسفانه در كشورمان مانند برخی از كشورهای اروپایی و به ویژه كشورهای آمریكایی، مصرف زیاد مكمل‌ها رواج پیدا كرده است. این در حالیست كه امكان دارد ساكنان كشورهای اروپایی به علت نوع تغذیه و شیوه زندگی خود نیازمند به مصرف این قرص‌ها باشند.

وی درباره تجویز مكمل‌ها از سوی پزشكان برای مبتلایان به دیابت اظهار كرد: برخی از دیابتی‌ها داروهایی مانند متفورمین را مصرف می‌كنند. استفاده از این دارو ممكن است موجب اختلال در جذب ویتامین E، B12 و اسید فولیك شود و آنها به كم خونی مبتلا شوند. بنابراین لازم است این دسته از بیماران هر شش ماه یك بار آزمایش دهند و اگر آنان دچار كم‌خونی شده باشند، پزشكان داروهایی مانند قرص اسید فولیك و آمپول B12 تجویز می‌كنند.

رجب در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا دیابتی‌ها می‌توانند قرص‌های جوشان مصرف كنند، گفت: برخی از قرص‌های جوشان با استفاده از ساخارین به عنوان شیرین كننده مصنوعی ساخته می‌شوند بنابراین دیابتی‌ها هم می‌توانند این قرص‌ها را در صورت ضرورت مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha