دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: هیچ دارویی به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود بلكه لازم است افراد برای كاهش وزن خود رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی داشته باشند.

سلامت نیوز : دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: هیچ دارویی به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود بلكه لازم است افراد برای كاهش وزن خود رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی داشته باشند.

دكتر محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: برخی از روشها به عنوان جایگزین فعالیت بدنی و رژیم غذایی برای درمان چاقی مطرح می‌شوند این در حالیست كه این روش‌ها یا اثری روی كاهش وزن ندارد یا اثر آنها كاملا موقت و مقطعی است و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای سلامت افراد به دنبال دارند كه ابتلا به بیماریهای كبدی و گوارشی، افزایش فشارخون و حملات قلبی از جمله آن‌هاست.

وی توصیه كرد: اگر افراد قصد كاهش وزن خود و درمان چاقی را دارند باید به پزشك مراجعه كنند و بدون تجویز او هیچ دارویی را مصرف نكنند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران درباره ویژگی‌های رژیم غذایی مناسب برای لاغری اظهار كرد: رژیم غذایی باید متنوع، متعادل و متناسب باشد بنابراین لازم است افراد از تمام گروههای غذایی بگونه‌ای متعادل در شبانه‌روز استفاده كنند علاوه بر آن، رعایت تناسب در رژیم غذایی ضرورت دارد بنابراین افراد متناسب با قد، وزن، جنس و سن فرد تناسب مواد غذایی را مصرف كنند.

وی در ادامه گفت: ا‌مروزه نوع زندگی باعث شیوع بیشتر چاقی در جوامع مختلف شده است و به تبع آن افراد متقاضی درمان چاقی روز به روز افزایش می‌یابند. درمانهای پزشكی چاقی نیز باید مبتنی بر شواهد و تحقیقات مستند باشد چرا كه براساس این گونه پژوهش‌ها میزان اثرگذاری یك روش درمانی مشخص می‌شود.

هاشمی تاكید كرد: ‌روشهای مختلفی برای درمان چاقی مورد آزمونهای پزشكی قرار گرفته ولی تعداد انگشت ‌شماری از آنها را مجامع علمی تایید كرده‌اند اما متاسفانه برخی از افراد به قصد سودجویی و عوام فریبی روشهای نادرستی را برای درمان چاقی تبلیغ می‌كنند.

وی درباره راههای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دوران میانسالی اظهار كرد: با افزایش سن میزان سوخت و ساز بدن كاهش پیدا می‌كند بنابراین امكان دارد با وجود آن كه میزان غذای فرد تغییری نمی‌كند ولی وزن او بالا رود. برای پیشگیری از این وضعیت باید از سنین كودكی فرزندان خود را به ورزش كردن عادت دهیم و ورزش را به عنوان اصل و نه یك تفریح در برنامه روزانه او بگنجانیم چون در این شرایط فرد توان بدنی قابل قبولی پیدا نمی‌كند و درسنین میانسالی دچار افت بدنی كمتری می‌شود و می‌تواند در این سنین نیز فعالیت بدنی كند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی تاكید كرد: لازم است در میانسالی بر مقدار تغذیه خود نیز نظارت كنیم و غذاهای پركالری و فاقد ارزش غذایی لازم مانند غذاهای فوری را كمتر بخوریم.

وی درباره عوارض ابتلا به چاقی شكمی گفت: بر اساس نتایج پژوهش‌ها چاقی شكمی به عنوان یك عامل مستقل، خطر ابتلا به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت را افزایش می‌دهند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به تعریف چاقی شكمی در ایران اظهار كرد: اگر دور شكم زن یا مردی بیش از 95 سانتیمتر باشد او دچار چاقی شكمی است. در این شرایط لازم است افراد برای درمان چاقی خود اقدام كنند و رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب داشته باشند.

هاشمی در پایان تاكید كرد: برخی از درمانهای چاقی موضعی مانند جراحی اگرچه ممكن است از نظر ظاهری باعث برطرف شدن چاقی شكمی شود اما خطر ابتلا به این نوع چاقی را از بین نمی‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha