آیا می‌دانید شایع‌ترین دردی که همه افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند سردرد و کمردرد است؟ با این حال نکته مهم اینجاست که همه دردها لزوما خطرناک نیستند و درد‌هایی که سه تا شش ماه بیشتر طول بکشند، درد‌های مزمن شناخته می‌شوند.

انواع دردها و علائمی که باید جدی گرفته شود

سلامت نیوز:آیا می‌دانید شایع‌ترین دردی که همه افراد در طول زندگی خود تجربه می‌کنند سردرد و کمردرد است؟ با این حال نکته مهم اینجاست که همه دردها لزوما خطرناک نیستند و درد‌هایی که سه تا شش ماه بیشتر طول بکشند، درد‌های مزمن شناخته می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به‌علاوه زمانی این درد‌های مزمن خطرناک محسوب می‌شوند که در طول شب چنان شدت پیدا کنند که بیمار را از خواب بیدار کنند یا این‌که همراه با کاهش وزن، تب و اختلال عملکرد عصبی و عضلانی باشند که در این صورت بیمار باید به پزشک مراجعه کند. با این حال برخی از بیماری‌ها با دردهای عضلانی همراهند؛ دردهایی که لزوما خطرناک نیستند.

اگر می‌خواهید بدانید کدام دسته از بیماری‌ها با دردهای عضلانی همراهند، اما نباید باعث نگرانی شوند، گفت‌و‌گوی ما را با دکتر حسن محمدی، فوق‌تخصص کنترل و درمان درد بخوانید. 

کدام دسته از بیماری‌ها با درد عضلانی همراه هستند آن هم در افرادی که زمینه مشکلات اسکلتی و عضلانی ندارند؟

بیماری‌های ویروسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌توانند میالژی یا دردهای عضلانی ایجاد کنند.با اینکه افراد زمینه دردهای عضلانی و اسکلتی هم نداشته باشند، این بیماری‌های ویروسی می‌توانند این دردها را ایجاد کنند.

 آیا لزوما بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزا یا حتی کرونا با دردهای عضلانی همراه هستند؟

خیر. دردهای عضلانی به‌دنبال ابتلا به برخی از انواع ویروس‌ها بیشتر دیده میشود و در برخی دیگر، درد عضلانی شدید دیده نمی‌شود.در مورد درگیری عضلانی بر اثر کرونا که یک بیماری ویروسی است باید گفت که آلودگی با کووید-19 می‌تواند موجب بروز درد ناحیه کمر و درد‌های عضلانی شود که استامینوفن بهترین دارو برای درمان این دردهاست؛ البته در برخی منابع توصیه می‌شود که از ایبوبروفن هم می‌توان برای تسکین این درد‌ها استفاده کرد.اما مشکل دیگری که در ارتباط با مبتلایان به کرونا وجود دارد این‌که آنها به مدت دو هفته تا یک ماه بستری و کم تحرکند و هنگامی که می‌خواهند فعالیت خود را آغاز کنند دچار درد‌های عضلانی و مفاصل می‌شوند که می‌توان آنها را با مصرف دارو، فیزیوتراپی و تمرین‌های ورزشی از بین برد.

 بیماری‌های خودایمنی چطور؟

تظاهرات برخی از بیماری‌های خودایمنی مثل انواع رماتیسم با ضعف و دردهای عضلانی بروز می‌کند. توجه به چنین عوارضی بسیار اهمیت دارد تا با درمان به‌موقع از آتروفی یا کاهش عملکرد عضلات جلوگیری شود.

 آیا ابتلا به بیماری‌های روان‌تنی ممکن است با دردهای عضلانی همراه باشد و از چه نشانه‌هایی می‌توان متوجه این نوع دردها شد؟

این بیماری‌ها دو دسته‌اند: بیماری‌های سایکوسوماتیک که ناشی از اختلالی هستند که در سیستم عصبی مرکزی داریم و به‌‍‌دنبال آن علائمی در اندامی از بدن دیده می‌شود، در حالی‌که آن اندام مشکلی ندارد ولی بیمار احساس درد می‌کند.

 از سوی دیگر در مبتلایان به اختلالات درد هم درد عضلات کمر، درد اندام بدون این‌که هیچ اختلال خاصی وجود داشته باشد بروز می‌کند. اما مسأله این است که به‌سرعت برچسب وجود بیماری‌های عضلانی را به بیماران نزنیم و ابتدا علائم را بررسی کنیم و سپس به تشخیص قطعی برسیم. 

در چه مواردی دردهای ماهیچه‌ای را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دردهای عضلانی شدید یا در اندام‌های فوقانی بدن باشد یا قدرت عضله را از 5(عدد 5 به قدرت عضلانی طبیعی برای انجام فعالیت‌های روزمره اطلاق می‌شود) به پایین‌تر کاهش داده باشد و فرد نتواند حرکات معمول خود را به‌درستی انجام دهد و از سوی دیگر وقتی اندازه و قطر عضله کاهش یابد، عدم قرینگی در عضلات دو طرف اندام، لاغری و شل‌شدگی اندام یا حتی اگر تورم عضلانی غیرمعمول ببینیم باید به متخصص مراجعه کنیم.

 چه عوارضی را در صورت همراهی با دردهای ماهیچه‌ای باید زنگ خطر بیماری‌های خطرناک‌تر بدانیم؟

اگر علائمی مثل بی‌حسی، درد شدید، تب، تورم و التهاب با دردهای عضلانی همراه باشد بسیار مهم بوده و نشان‌دهنده مشکلی جدی است. همچنین اگر دردهای عضلانی پراکنده و همراه با التهاب مفاصل باشند، نشان‌دهنده بیماری جدی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد. 

مؤثرترین و ساده‌ترین روش‌های درمان دردهای عضلانی بدون مراجعه به پزشک چه هستند؟

ابتدا این‌که روش زندگی خود را اصلاح کنیم سپس باید ورزش منظم داشته باشیم و از عضلاتمان به‌درستی استفاده کنیم و در نهایت باید تغذیه مناسب داشته باشیم تا با کوچک‌ترین حرکتی عضلات ما دچار آسیب، التهاب یا پارگی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha