ورزش منظم می تواند به حفظ قدرت استخوان ها در بزرگسالان کمک کند. همچنین، ورزش موجب تقویت عضلات می شود که به حفظ تعادل و هماهنگی کمک می کند.

آیا امکان معکوس کردن روند پوکی استخوان وجود دارد؟

سلامت نیوز:ورزش منظم می تواند به حفظ قدرت استخوان ها در بزرگسالان کمک کند. همچنین، ورزش موجب تقویت عضلات می شود که به حفظ تعادل و هماهنگی کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،پوکی استخوان یک بیماری مزمن است که به واسطه کاهش تراکم استخوان شکل می گیرد. شما می توانید کاهش تراکم استخوان را با درمان های پزشکی که ممکن است این روند را کند یا متوقف کرده یا حتی موجب افزایش تراکم استخوان شوند، معکوس کنید.


به گزارش "هلث لاین"، پزشک ممکن است مصرف برخی داروها را برای پیشگیری یا درمان کاهش تراکم استخوان برای شما تجویز کند و برخی از آنها ممکن است حتی به بازسازی تراکم استخوان کمک کنند.

مد نظر قرار دادن موارد زیر می تواند به پیشگیری از شکستگی ها و دیگر علائم پوکی استخوان کمک کند:

- یک رژیم غذایی مغذی

- ورزش منظم

- عادات سالم

- استفاده از مکمل ها (شاید)

شکستگی استخوان یک عارضه جدی پوکی استخوان است که می تواند به موارد زیر منجر شود:

- درد مزمن

- محدودیت در تحرک

- از دست دادن استقلال

پرهیز از زمین خوردن تا حد امکان اهمیت دارد.


آیا امکان معکوس شدن پوکی استخوان بدون داروها وجود دارد؟

پزشک شما پوکی استخوان را بر اساس میزان کاهش تراکم استخوان تشخیص می دهد. شما می توانید دارای درجات مختلفی از پوکی استخوان باشید و تشخیص زودهنگام می تواند به پیشگیری از وخیم‌تر شدن شرایط آن کمک کند.

شما نمی توانید به تنهایی پوکی استخوان را معکوس کنید. اما روش های بسیاری برای توقف کاهش هرچه بیشتر تراکم استخوان وجود دارند.

اگر پوکی استخوان در شما تشخیص داده شده باشد یا در معرض خطر ابتلا به این شرایط باشید، پزشک ممکن است برخی داروها را تجویز کند. خطر ابتلا به پوکی استخوان ممکن است به واسطه موارد زیر افزایش یابد:

- سن

- بیماری های پیشین

- استفاده از برخی داروها

درمان با دارو پیشگیری از بدتر شدن شرایط پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان ها را هدف قرار می دهد.

دو نوع دارو می توانند به درمان پوکی استخوان کمک کنند.

داروهای ضد جذب دوباره. این داروها تجزیه تراکم استخوان را کند می کنند. آنها در اشکال مختلف قرص، اسپری های بینی، تزریقی و تزریق درون وریدی در دسترس هستند. رایج‌ترین داروهای تجویز شده بیس‌فسفونات ها مانند آلندرونات، ریزدرونات و زولدرنیک اسید هستند. از گزینه های دیگر می توان به داروهای شبه استروژن مانند دونوزوماب و کلسی‌تونین اشاره کرد.

آنابولیک ها. این داروها تولید استخوان بیشتر نسبت به آنچه فرد از دست می دهد را موجب می شوند. این به بازسازی تراکم استخوانی کمک می کند. این داروها تنها در نوع تزریقی وجود دارند. آنها شامل هورمون پاراتیروئید، پروتئین مرتبط با هورمون پاراتیروئید و Romosozumab-aqqg می شوند.


چگونه می توان به معکوس کردن کاهش تراکم استخوان کمک کرد

امکان معکوس کردن کاهش تراکم استخوان بدون مصرف دارو وجود ندارد اما بسیاری از اصلاحات سبک زندگی می توانند به متوقف کردن این روند کمک کنند.


رژیم غذایی

مصرف یک رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد مغذی برای حفظ قدرت استخوان ها اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی زیر می تواند به تقویت استخوان های شما کمک کند:

- میوه ها

- سبزیجات

- محصولات لبنی

- برخی پروتئین ها

از جمله ویتامین ها و مواد معدنی که برای حفظ سلامت استخوان ها به آنها نیاز دارید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلسیم. یک ماده معدنی مهم برای سلامت استخوان ها است. محصولات لبنی و بسیاری از سبزیجات برگدار تیره منبع خوبی برای کلسیم هستند. اما کلسیم بیش از حد می تواند مشکل‌ساز باشد. به برچسب محصولات غذایی برای بررسی میزان کلسیم موجود در آنها توجه داشته باشید.

ویتامین D. این ویتامین به بدن در پردازش کلسیم کمک می کند. ماهی های چرب مانند سالمون و تن حاوی این ویتامین هستند. خوراکی های دیگر مانند شیر و آب پرتقال ممکن است با ویتامین D غنی شوند. امکان تولید این ویتامین در بدن با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید نیز وجود دارد اما نباید در این کار زیاده‌روی کرد زیرا پرتوهای فرابنفش خورشید می توانند مضر باشند.

برخی نوشیدنی ها و مواد دیگر وجود دارند که باید برای کمک به سلامت استخوان مصرف آنها را کاهش داده یا متوقف کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکل. مصرف بیش از حد الکل می تواند موجب از دست رفتن توده استخوانی شود. کاهش یا پرهیز از نوشیدنی های الکلی را مد نظر قرار دهید.

کافئین. نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی کافئین می توانند بر پردازش کلسیم توسط بدن تاثیرگذار باشند.

نوشابه های گازدار. نوشابه های گازدار ممکن است با کاهش تراکم استخوان مرتبط باشند. به پژوهش های بیشتر برای درک بهتر این ارتباط نیاز است.


ورزش

ورزش منظم می تواند به حفظ قدرت استخوان ها در بزرگسالان کمک کند. همچنین، ورزش موجب تقویت عضلات می شود که به حفظ تعادل و هماهنگی کمک می کند.

این فواید می تواند به پیشگیری از زمین خوردن یا برخورد با اشیا دیگر که ممکن است به شکستگی استخوان های مبتلا به پوکی منجر شود، کمک کند.

برای حفظ تراکم استخوانی خود می توانید انواع مختلف تمرینات ورزشی را به طور منظم انجام دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرینات تحمل وزن. این تمرینات شامل فعالیت های ایروبیک مانند پیاده‌روی، رقص، و تنیس می شوند که هنگام حرکت با نیروی گرانش مبارزه می شود.

تمرینات قدرتی. در این تمرینات از وزنه ها، بندها، وزن بدن یا تجهیزات دیگر برای افزایش قدرت استفاده می شود.

حرکات کششی. آنهاین تمرینات می توانند انعطاف پذیری بدن را حفظ کرده و انجام حرکات را تسهیل کنند.

با پزشک خود درباره روتین های ورزشی مناسب صحبت کنید. شما باید از انجام تمرینات ورزشی با شدت زیاد پرهیز کرده و ممکن است به اصلاح برخی فعالیت ها برای پیشگیری از آسیب دیدگی نیاز داشته باشید.


حذف عادات ناسالم

عادات ناسالم مانند موارد زیر می توانند موجب تشدید پوکی استخوان شوند:

- مصرف بیش از حد الکل

- سیگار کشیدن

- مصرف غذاهای ناسالم

برای بهره‌مندی از فواید حداکثری رژیم غذایی و حفظ وزن سالم، شما می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

- پرهیز از سیگار

- کاهش یا پرهیز از الکل

- مصرف یک رژیم غذایی سالم با میزان قندها، نمک ها و غذاهای فرآوری شده محدود


مکمل ها

رژیم غذایی ممکن است به تنهایی برای حفظ سطوح سالم ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای استخوان های شما کافی نباشد.

پزشک ممکن است مصرف یک مولتی ویتامین یا یک مکمل ویتامین یا ماده معدنی خاص را برای تامین نیازهای روزانه شما توصیه کند. مصرف مقدار توصیه شده اهمیت دارد.


پوکی استخوان در برابر استئوپنی

استئوپنی به توده استخوانی کم اشاره دارد. این شرایطی است که می تواند به پوکی استخوان منجر شود اما لزوما این گونه نمی شود. شما ممکن است با اتکا به اصلاحات سبک زندگی قادر به متوقف کردن کاهش توده استخوانی باشید که از جمله این اصلاحات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، مغذی و متنوع

- انجام انواع مختلف ورزش به طور منظم

- مصرف مکمل ها در صورت نیاز

پزشک شما ممکن است مصرف دارو را برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان تجویز کند.

پوکی استخوان اغلب شرایطی مرتبط با افزایش سن است و به ویژه زنان می توانند نسبت به آن آسیب پذیر باشند.


درمان بالینی چگونه کمک می کنند

شما باید همواره برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک برای پوکی استخوان را دنبال کنید. نادیده گرفتن این شرایط به دلیل این که علائم مشهود نیستند ممکن است آسان باشد.

اما تاخیر یا نادیده گرفتن درمان برای پوکی استخوان می تواند به شکستگی های استخوان و علائم دیگر مانند موارد زیر منجر شود:

- کوتاه شدن قد

- وضع اندامی (پوسچر) نامناسب

- ناراحتی

انواع مختلفی از داروها برای درمان پوکی استخوان وجود دارند، از این رو، پزشک می تواند بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند. به عنوان مثال، ممکن است به مصرف روزانه برخی داروها نیاز باشد.

برخی دیگر ممکن است چند بار در ماه یا یک بار در سال در مطب پزشک به کار گرفته شوند.

برنامه درمان شما اگر کاهش تراکم استخوان متوقف شده و شکستگی استخوان را تجربه نکنید موفق در نظر گرفته می شود. برخی برنامه های درمان به بازسازی تراکم استخوان نیز کمک می کنند.

در صورت تشدید علائم یا اگر دارو برای یک دوره زمانی خاص موثر باشد، پزشک ممکن است تغییر در درمان را توصیه کند.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مصرف دارو متوقف شود و در مواقعی خاص به مصرف دوباره دارو نیاز باشد. پزشک بر شرایط شما نظارت خواهد داشت تا نوع درمان متناسب با نیازهای شما را مشخص کند.


چه زمانی با پزشک صحبت کنیم

اگر درباره برنامه درمان نگرانی هایی دارید با پزشک خود صحبت کنید. درباره روش هایی برای حصول اطمینان از دنبال کردن دقیق دستورالعمل ها برای هر داروی تجویزی با پزشک خود صحبت کنید.

اگر برنامه فعلی شما متناسب با سبک زندگیتان نباشد، پزشک ممکن است نوع متفاوتی از درمان را پیشنهاد دهد.

درباره روش هایی برای استفاده از عادات سبک زندگی سالم به منظور توقف کاهش تراکم استخوانی و پیشگیری از تشدید این شرایط با پزشک خود صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha