رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: از وزارت بهداشت انتظار داریم، افزایش فوت پرستاران را بررسی کند.

وزارت بهداشت چرایی افزایش فوت پرستاران را بررسی کند/ انتقاد از بکارگیری غیراستانداردِ نیروی پرستاری

سلامت نیوز:رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: از وزارت بهداشت انتظار داریم، افزایش فوت پرستاران را بررسی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«شمس الدین شمسی» رئیس شورای عالی نظام پرستاری  در مورد نامه‌ای که پرستاران به رئیس جمهور نوشتند و به مشکلات خود در پاندمی کرونا اشاره کردند، گفت: این پنجمین مکاتبه‌ای بود که شورای عالی نظام پرستاری و هیئت مدیره‌های نظام پرستاری با رئیس‌جمهوری داشتند و مشکلات جامعه پرستاری را طرح کردند، همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات عمده‌‌ای که جامعه‌ی پرستاری را آزار می‌دهد از جهت ارائه‌ خدمات کیفی است که باید به مردم و مراجعه کنندگان داده شود و کمبود نیروی انسانی  در این زمینه مشکل‌ساز است.

باید برای بکارگیری نیروی پرستاری استانداردی را تعیین کنیم

وی ادامه داد: در بحث نیروی انسانی به شدت دچار کمبود نیرو هستیم و باید برای نیروی پرستاری استانداردی را داشته باشیم که فعلا یکی از مهم‌ترین استانداردها، نیروی پرستار به ازای تخت است که در کشورهای مختلف از دو و نیم تا ۷ الی ۸ نفر به ازای تخت بیمارستانی نیرو وجود دارد و متاسفانه در کشور ما این موضوع زیر یک نفر است.

شمسی افزود: این موضوع را قبل از بحران کرونا هم داشتیم و بحران کرونا این مشکل را کاملا قابل لمس کرد، به خصوص برای مسئولان که اگر پرستار نباشد، قبل از خود پرستار، بیمار و مددجوی روی تخت که باید خدمات دریافت کند، دچار آسیب خواهد شد.

شمسی ادامه داد: شما در نظر بگیرید که وقتی به ازای ۱۰ بیمار و یا بیشتر، یک پرستار باشد، حتی اگر فرد وجدان کاری هم داشته باشد یک توان محدودی برای خدمت رسانی دارد، یعنی حتی دغدغه‌ی ما قبل از خود پرستار، بیمار است. به این خاطر ما بارها مکاتبه و مذاکره داشتیم، اکنون اتفاقاتی در حال رخ دادن است، ما از آبان ماه سال گذشته آزمون استخدامی ۱۰ هزار نفره داشتیم که در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال‌جاری بکارگیری شدند. ۳ هزار نفر از ذخیره‌های همان آزمون اخیرا استخدام شدند و ۲۲۰۰ نفری هم به شکل آزمون قراردادی بکارگیری شدند و ٧ هزار نفری هم در شرف آگهی شدن است.

وی افزود: مجموعه‌ی آنها ۲۲ هزار نفر می‌شود که از نیمه دوم سال ٩٨ تا آخر سال ٩٩ به کار گرفته شده یا خواهند شد، اما این تعداد ۲۲ هزار نفر فقط شامل پرستار نیست، بلکه کل مجموعه کادر بهداشتی درمانی است.

با وجود برنامه‌ جذب نیرو، هنوز کمبود داریم

شمسی گفت: یعنی از پزشک، متخصص عمومی، بهداشت خانواده، رادیولوژی، آزمایشگاه و همه رشته‌ها را محسوب می‌شود که گرچه بیش از ۵۰ درصد آنها به پرستاری اختصاص داده شده است، اما با توجه به شرایطی که داریم و منفک شدن بعضی از پرستاران به دلیل ابتلا به کرونا، ما به شدت کمبود داریم.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری بیان کرد: طبق صحبت‌های اخیر آقای نوبخت ۳۰ هزار نیرو برای بهداشت و درمان سال آینده در نظر گرفتند، خدا را شاکریم که قدم‌هایی برداشته شده، گرچه این قدم‌ها به نظر ما کوچک است و کفاف نمی‌دهد، لذا تقاضایمان از دولت، ریاست محترم جمهوری و دیگر تصمیم‌گیران این است که استانداردها را مورد توجه قرار داده و با توجه به تخت‌های موجود در صدد جبران کمبودها باشند نه آنکه بحرانی مثل کرونا پیش بیاید و بعد متوجه این کمبودها شویم.

وی ادامه داد: مردم درگیر بیماری‌های مختلفی هستند که در بیمارستان بستری می‌شوند و منتظریم تا اتفاقات بزرگی پیش بیاید، پیرو نامه آخری که داده شده، سی هزار مجوز وزارت بهداشت و درمان برای سال آینده داده شده است.

استخدام‌های ۹۸ روزه مسکنی بیش نیست

شمسی بیان کرد: تزریق نیروی انسانی از زمان بحران کرونا به چند صورت اتفاق می‌افتد، البته به صورت موقت و ۸۹ روزه تا الان جذب صورت گرفته است، اما اینها مسکن‌های موقت است و با مسکن مشکلات به صورت موقتی حل می‌شود، باید راه‌حل‌های موقتی را کنار بگذاریم.

شمسی افزود: یکی از مشکلاتی که نیروهای ما در قالب شرکتی ۹۸ روزه داشتند، احساس عدم امنیت شغلی بود و این باعث می‌شود تا انگیزه برای ارائه خدمت از دست برود و همچنین پرداختی‌ها قوانین مختلفی دارد و خیلی از این قوانین شامل حال آنها نمی‌شود و حقوق‌ها در حداقل ممکن است و متاسفانه با فاصله زمانی به آنها داده می‌شود و ما اصلا خودمان موافق این شکل بکارگیری‌ها نیستیم.

انتظار داریم وزارت بهداشت افزایش فوت پرستاران را بررسی کند

وی در مورد کارگروهی که پرستاران بابت آن نامه داده بودند تا به منظور بررسی افزایش فوت پرستاران تشکیل شود، بیان کرد: متاسفانه با توجه به افزایش تعداد فوت و شهادت در جامعه پرستاری که خیلی زیاد بود هشداری را برای ما ایجاد کرد که گرچه جسته گریخته کارهایی را در این زمینه انجام می‌دهیم، ولی انتظار ما این است که وزارت بهداشت و درمان به شکل علمی و پژوهشی دلایل آن را بررسی و مشخص کند که چرا این تعداد مرگ و میر را در جامعه پرستاریو همینطور کادر درمانی در طی این چند ماه گذشته داشتیم.تا الان اقدام جدی در این زمینه شروع نشده است، گرچه خودمان در حال انجام کارهایی در این زمینه هستیم.

شمسی افزود: همانطور که در موج سوم متاسفانه فوتی در بین جامعه بیشتر شد، به تبع آن در کادر درمان و جامعه پرستاری تعداد فوتی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

از کمک پرستاران باید استفاده کرد

وی در مورد افرادی که غیررشته‌های مرتبط با پرستاری هستند، ولی در بیمارستان مشغول کارند، بیان کرد: وقتی ما کمبود کادر داریم، یکی از کادرهایی که باید در بیمارستان باشد کمک پرستار است که کارهای اولیه بیمار را انجام می‌دهد، اما چون کمک پرستار جذب نشده و ابلاغیه هم داده شد همراه بیمار در بیمارستان نماند، شرایط سخت‌تر شده است و افرادی که به شکل جهادی در بیمارستان فعالیت می‌کنند، چون به رغم تلاش‌هایشان، تخصصی در کارشان ندارند، بنابراین چاره کار این است که از کمک پرستارهای تربیت شده که به شکل اصولی و علمی تربیت شدند استفاده کرد، چون از نظر علمی این کار درست نیست و باید حتما به کمک پرستارها این وظایف سپرده شود.

شمسی با اشاره به تجهیزات بیمارستانی گفت: اوایل کرونا تجهیزات کافی نداشتیم، اما الان تجهیزات داریم و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.از نیروها خواستیم که اگر کمبود هم وجود داشته حتما به ما گزارش دهند تا پیگیری کنیم، چون الان خیلی از این تجهیزات تولید داخل است، اما اوایل باید وارد می‌کردیم که مشکلاتی را در این زمینه دچار شده بودیم، الان خوشبختانه در این زمینه خیلی مشکلی نداریم.

امیدواریم روز پرستار حکم‌های فوق‌العاده ویژه اجرایی شود

وی با اشاره به حقوق و معوقات پرستاران گفت: خوشبختانه زمان پرداخت حقوق و معوقات تقلیل پیدا کرد و به حداقل زمان رسیده و در اکثر دانشگاه‌ها چندماهی فاصله پرداخت‌ها کاهش پیدا کرده است، اما آن چیزی که گله داریم، کمبود و کاهش پرداختی‌ها است، چون علیرغم اینکه کار جامعه پرستاری در این بحران کرونا افزایش پیدا کرده و دو سه برابر شده است، متاسفانه دریافتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

شمسی افزود: در حقیقت گله و نارضایتی همکاران ما در مورد کاهش این پرداختی‌ها است که آن هم مسئولان محترم می‌گویند ما کاهش درآمد داشتیم، در حالی که باید از جایی این موضوع را جبران کنند، این‌ها نگرانی‌هایی است که ما در نامه‌ای که به ریاست محترم رئیس جمهور دادیم به آن اشاره کرده بودیم.

وی در پایان بیان کرد: موضوع دیگر بحث فوق العاده ویژه است که از اول سال دنبال آن بودیم و خوشبختانه از طرف سازمان مدیریت و برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گرفته و نامه‌ی آن به وزارت بهداشت ارسال شده است. امیدواریم که در آذر ماه که روز پرستار است به عنوان قدردانی از زحمات جامعه پرستاری اجرایی شده و باعث ایجاد انگیزه در آنها شود، حتی اگر پرداختی‌ها به دی ماه موکول شود، امیدواریم حداقل حکم‌های آن در روز پرستار به دست پرستاران برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha