معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که نزدیک به 15 سال است به تصویب رسیده اما اجرا نشده است، گفت:«معاونت پرستاری به وظیفه خود عمل کرده است بقیه قسمت ها مربوط به شورای عالی بیمه و سازمان برنامه بودجه می شود. آن قسمتی که مربوط به معاونت پرستاری است انجام گرفته و مکاتباتی که بایستی را انجام دادیم.»

به وظیفه خود برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری عمل کردیم

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که نزدیک به 15 سال است به تصویب رسیده اما اجرا نشده است، گفت:«معاونت پرستاری به وظیفه خود عمل کرده است بقیه قسمت ها مربوط به شورای عالی بیمه و سازمان برنامه بودجه می شود. آن قسمتی که مربوط به معاونت پرستاری است انجام گرفته و مکاتباتی که بایستی را انجام دادیم.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مریم حضرتی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس به مناسبت روز پرستار، گفت:« باعث افتخار است که امسال به نام سال پرستار و ماما توسط سازمان جهانی بهداشت نامیده شده که این نشان دهنده توجه روز افزون سیاستگذاران سلامت در جهان به توانمندی های پرستاران و پتانسیل آنها در عرصه های مختلف سلامت است. حدود 300 روز است که کادر بهداشت و درمان کشور در زیر فشارمضاعفی به مردم خدمات می دهند و بسیاری از عزیزان از گروه های پزشکی و پرستاری جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند. به عنوان یک عضو کوچک از تیم سلامت یک خداقوت جانانه به کادر بهداشت و درمان به ویژه پرستاران می گویم.»


وی درباره پرستاران 89 روزه گفت:« از ابتدای شیوع کووید -19 چون در موج اول این بیماری تعداد اشغال تخت های بیمارستانی بالا رفت دانشگاه های علوم پزشکی اقدام به جذب پرستاران به صورت 89 روزه کردند. طبق آخرین اطلاعات تعداد کمی از پرستاران  هستند که الان به صورت 89 روزه در دانشگاه های علوم پزشکی خدمت می کنند که حدد دو هزار نفر هستند و 1069 نفر آنها پرستار و بقیه در گروه های دیگر در حال خدمت هستند امیدواریم بعد از 300 روز دیگر واژه ای به اسم پرستار 89 روزه نداشته باشیم و نسبت به خرید خدمت آنها اقدام شود و آنها را جذب کنند.»


وی درباره به کارگیری نیروهای جهادی به جای پرستاران گفت:« در مراکز بیمارستانی، معمولا کمک پرستارها به کار گرفته می شوند اما در برخی مراکز افراد جهادی برای کارهای ابتدایی مثل کمک به نقل و انتقال بیمار به کار گرفته می شوند. اما طرح شهید سلیمانی هوشمندانه برای مقابله با کووید-19 اجرا می شود. در این طرح که یک بسیج ملی است از تمام گروه های درمانی و بهداشتی و هلال احمر و بسیج در این طرح شرکت دارند و از افرادی را که آموزش دیده اند کمک می گیرند ولی برای کارهای تخصصی پرستاری به هیچ وجه مجاز نیست که کارهای پرستاری به غیر پرستار واگذار شود.»


وی درباره تعداد پرستاران مبتلا به کووید-19 و میزان فوتی و اینکه چه تعداد به عنوان شهید خدمت تایید شده اند، گفت:« درباره میزان ابتلای پرستاران به کووید-19آماری که از دو هفته گذشته داریم بیش از 45 هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند. از همان ابتدای شیوع کووید-19 به دستور وزیربهداشت کمیته شهدا تشکیل شد که زیر نظر معاونت توسعه پرونده ها بررسی می شود و آمار را به ما می دهند. 40 پرستار در قرنطینه هستند و حدود 21 پرستار مرخصی استعلاجی دارند و خوشبختانه از یک جامعه دویست هزار نفری پرستاری همه پای کار بودند و شاید سه یا چهار نفر ترک خدمت کردند که این از افتخارات جامعه پرستاری است.»


وی گفت:« مهمترین معضل امروز کمبود نیرو است که بسیار مشکل داریم اگر بعضی قوانین را نمی توانیم به طور کامل اجرا کنیم به دلیل کمبود نیرو است به عنوان مثال اگر قانون ارتقای بهره وری پرستاران به خوبی اجرا نمی شود به دلیل کمبود نیرو است. اما در سال 98 و 99 ده هزار نیرو جذب کردیم که این کار به همت معاونت توسعه وزارت بهداشت و تلاش های مستمر معاونت پرستاری و نظام پرستاری انجام شد ولی این کمبود ما را جبران نمی کند لذا مجوز برای استخدام 30 هزار نیروی دیگر گرفته شده که اعتبارات آن تامین شده امیدواریم تا درصد بالایی از نیروها را به پرستاری اختصاص دهند.»


وی در واکنش به خبر استفاده از پرستاران باردار در بخش کرونا، گفت:« از همان اوایل شیوع کووید-19 دستورالعمل هایی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال کردیم که پرستاران پرریسک و باردار یا پرستارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند یا پرستارانی که بیماری زمینه ای خاصی دارند در بخش های دیگر به کار گرفته شوند که خطر کووید نداشته باشند که این اتفاق افتاد. پرستاری که باردار بوده در بیمارستان ریفرال کووید-19 کارنمی کرده و در بیمارستان ترامای شیراز کارمیکرده  و در بخش کووید نبوده است.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که نزدیک به 15 سال است به تصویب رسیده اما اجرا نشده ، گفت:« آن قسمتی که مربوط به معاونت پرستاری بوده که تعیین تعرفه های خدمات پرستاری و ارسال نامه به قسمت های مربوطه بوده را انجام دادیم و معاونت پرستاری به وظیفه خود عمل کرده است بقیه قسمت ها مربوط به شورای عالی بیمه و سازمان برنامه بودجه می شود. آن قسمتی که مربوط به معاونت پرستاری است انجام گرفته و مکاتباتی که بایستی را انجام دادیم.»


وی در واکنش به اینکه در برخی مراکز درمانی نیروهای خدماتی به عنوان پرستار مشغول به کار هستند گفت:« اگر در مراکز درمانی به جای پرستار نیروهای غیراستاندارد و غیر پرستار را به کار گیرند این کار تخلف است این مسئله را پیگیری می کنیم.»

وی درباره دلیل کاهش کارانه پرستاران گفت:« یکی از اقداماتی که برای اصلاح نظام پرداخت انجام گرفت این بود که در اسفند ماه سال 98 اضافه کار پرستاران از کارانه جدا شد اما منبع جدایی برای آن در نظر گرفته نشده است و کارانه ها کاهش پیدا کرده است. از طرفی در بیمارستان ها عمل های الکتیو که درآمدزا بوده کاهش پیدا کرده به همین دلیل درآمد بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و به همین دلیل هم کارانه های پرستاران کاهش پیدا کرده است. معاونت توسعه وزارت بهداشت برای ترمیم این کار فوق العاده ویژه را مطرح کردند که امید داریم اجرایی شود.»


وی درباره معوقات کارانه و اضافه کار پرستاران اگفت:« پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران که در اغلب دانشگاه ها در سال گذشته 18 ماه معوقه کارانه و 12 ماه معوقه اضافه کار داشتند به 4 ماه کاهش پیدا کرده است.»
وی درباره گرفتن هزینه درمان کرونا از پرستارانی که در حین خدمت به کرونا مبتلا شده اند، گفت:« در حالت عادی از مردم هم برای درمان کرونا پول نمی گیرند اگر مورد خاصی بوده به ما بگویید حتما پیگیری می کنیم. آنچه به دانشگا ها ابلاغ کردیم این بوده که پرستاران های ریسک در بخش های کرونا به کار گرفته نشوند. حاضر نیستیم هیچ پرستاری در اثر مراقبت آسیب ببیند. برای تامین وسایل حفاظتی پرستاران اقدامات لازم صورت گرفته است. اگر یک پرستار 89 روزه باردار بوده و در بخش کرونا به کار گرفته شده مورد استثنایی است.»


وی گفت:« حدود 144 هزار پرستار در سطح دانشگاه ها و 60 هزار پرستار در بخش غیردولتی داریم و بزرگترین گروه نظام سلامت هستیم در دنیا هم همینطور است و 65 دصد از کارکنان نظام سلامت را پرستاران تشکیل می دهند. به همت معاونت توسعه و تلاش نظام پرستاری و پیگیری های مستمر معاونت پرستاری توانستیم ده هزار نیروی پرستاری را در سال های 98 و 99 به کار بگیریم الان هم به همت معاوت توسعه مجوز جذب 30 هزار نیروی دیگر گرفته شده که امیدواریم با کمبودی که داریم بتوانیم 50 درصد نیروی پرستاری را جذب کنیم.»


وی گفت:« سعی کردیم کمترین فشار بر روی پرستاران باشد اگرچه این فشار حتی در زمانی که تعدادی از پرستاران به کرونا مبتلا شدند بیشتر شد و پرستاران مجبور شدند با اضافه کاری کمبود را جبران کنند. البته به دلیل اینکه بیماران به دلیل ترس از کرونا کمتر به بیمارستان ها مراجعه می کنند بار قسمت های دیگر بیمارستان کمتر شده است مثلا در بخش های جراحی و بستری بیماران کم شده است و بار بیمارستان ها در بخش های دیگر کمتر شده است به همین دلیل از پرستاران بخش دیگر برای کمک به پرستاران در بخش کووید -19 کمک گرفته شد.»
وی گفت:« به همت معاونت درمان و آموزش وزارت بهداشت برای توانمندی پنج هزار پرستار برنامه ریزی کردیم این کار می تواند کمک بزرگی برای پرستارنی باشد که در بخش کووید هستند تا نیروهای توانمند بتوانند جایگزین آنها شوند.»


وی درباره کمبود شدید پرستار گفت:« منظور از کمبود شدید پرستار این است که یک استانداردی برای تعداد پرستار و گروه پرستاری داریم که به ازای هر تخت باید ۲.۵ پرستار داشته باشیم اما در حال حاضر این عدد حدود ۱.۱ است.»
وی درباره رایگان بودن درمان بیماران در طرح شهید سلیمانی گفت:« بیمارانی که نیاز به مراکز مراقبت در منزل دارند به این مراکز ارجاع داده می شوند. بازدید در منزل جزو این طرح است تا سالمندان و بیمارانی که امکان مراقبت از آنها در منزل نیست در این طرح به این افراد کمک می شود.»


وی درباره آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممانعت از حضور همراه بیمار در بخش های بیمارستانی گفت:« ممانعت از حضور همراه بیمار مبتلا به کرونا به دلیل جلوگیری از انتشار عفونت است و برای این کار کمک پرستارانی تربیت شدند که می توانند اقدامات اولیه بیمار را انجام دهند و نیازی به همراه بیمار نیست.در حال حاضر بسیاری از بیمارستان های ما کمک پرستار جذب می کنند و ملزم به این کار شدند. امیدواریم تمام بیمارستان ها بتوانند با یک مدیریت صحیح کمک پرستار جذب کنند تا از انتشار عفونت و فرسایشی شدن پرستاران جلوگیری شود.»


وی درباره خدمات مراقبت در منزل از بیماران کرونایی و تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات گفت:« از ابتدای شیوع کووید -19 خدمات مراقبت در منزل تعیین و به دانشگا ها ابلاغ و تعرفه آن تعیین و بازنگری شد. انتظار داریم این خدمات در شورای عالی بیمه و ستاد مقابله با کرونا مصوب شود و تحت پوشش بیمه قرار گیرد و مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند تا مراجعه آنها به بیمارستان ها کمتر شود. بیش از 45 هزار خانواده تحت مراقبت در منزل بودند که هم در کاهش هزینه ها ی بیمارستانی و کاهش انتشار عفونت و کاهش مراجعه موثر بوده و شورای عالی بیمه دنبال این مسئله است و امیدواریم زودتر ابلاغ شود.»


وی درباره اهمیت توجه به سلامت روان در دوران کرونا گفت:« سلامت روان پرستاران بسیار مهم است در حال حاضر در یک دوران بحرانی به سر می بریم و بعضا بیمارانی را می بینیم که امروز هستند و فردا متاسفانه ممکن است جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند. هر بیماری که از دست می دهیم یک ضربه روحی برای پرستاران است گرچه آنها آموزش دیدند چگونه با این بحران ها روبرو شوند. ابلاغیه ای به دانشگاه ها داشتیم که مشاوره رایگان روانی برای پرستارانی که نیاز به مشاوره دارند، انجام گیرد.»


وی درباره به کارگیری دانشجویان سال آخر پرستاری در بیمارستان ها گفت:« این مسئله جزو کار پرستاران است و چند سال است که به دنبال اجرای این طرح هستیم. طرح اینترشیپ دوسال به صورت پایلوت در اصفهان بررسی شد که از نظر تمام بزرگان پرستاری و بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری این طرح مورد تایید است. متاسافنه این طرح هنوز به صورت رسمی به دانشگاه ها ابلاغ نشده است. البته در اصفهان، شیراز و مشهد در حال اجرا است. پرستاران سال آخر دوره کارورزی را در بیمارستان ها انجام می دهند که به نفع دانشجو است و مزایای زیادی دارد و امیدواریم این طرح توسط معاونت اموزشی ابلاغ شود.»


وی در واکنش به اظهاراتی درباره عضویت در هیات مدیره شرکت آوای سلامت گفت:« اوایل حضور در معاونت پرستاری در سال 96 به دلیل اینکه هیات مدیره آوای سلامت تغییر کرده بود و چک ها مانده بود و باید تایید میشد و اگر امضا نمیشد حقوق پرستاران به تعویق می افتاد به همین به مدت سه یا چهار ماه این مسوولیت را قبول کردم. نمی دانم خانه پرستار چه سودی عایدش می شود که می گوید معاون پرستاری عضو هیات مدیره آوای سلامت است الان حدود دو سال از این ماجرا می گذرد و دیگر عضو هیات مدیره آوای سلامت نیستم اما نظارت کامل بر پرستاران شرکتی آوای سلامت دارم. حدود 12 هزار نیروی پرستاری در شرکت آوای سلامت هستند و خود را مسوول می دانم که از حق و حقوق آنها دفاع کنم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha