امروزه در مقایسه با دهه‌های گذشته به نظر می‌رسد نوجوانان در بسیاری از مسایل پیشتاز شده‌اند؛ حتی در زمینه بلوغ جسمی، روانی و احساسی. خانواده‌ها باید بدانند بلوغ زودرس دارای جنبه مثبت نیست، چراكه این دسته از نوجوانان یك‌سری از رفتارهایی را انجام می‌دهند كه اگر والدین نسبت به این نوع بلوغ‌شان آگاهی نداشته باشند، برایشان نگران‌كننده است.

سلامت نیوز : امروزه در مقایسه با دهه‌های گذشته به نظر می‌رسد نوجوانان در بسیاری از مسایل پیشتاز شده‌اند؛ حتی در زمینه بلوغ جسمی، روانی و احساسی. خانواده‌ها باید بدانند بلوغ زودرس دارای جنبه مثبت نیست، چراكه این دسته از نوجوانان یك‌سری از رفتارهایی را انجام می‌دهند كه اگر والدین نسبت به این نوع بلوغ‌شان آگاهی نداشته باشند، برایشان نگران‌كننده است. بارزترین ویژگی این دوران عدم تعادل است. در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی و به دنبال آن تحولات عاطفی و روانی فرد تعادلش را از دست می‌دهد و گاهی رفتارهای متضاد در مورد خود یا اطرافیانش در او مشاهده می‌شود. توصیه می‌شود پدر و مادرها مراقب باشند این عدم تعادل افزایش پیدا نكند، مهر و محبت و وجود جاذبه‌های معنوی و اخلاقی در والدین از ضرورت‌های این دوران است تا به‌تدریج و با صبروحوصله و سعه‌صدر بزرگسالان، نوجوانان از این دوران بگذرند. فرزندان در این بلوغ بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به توجه و مراقبت دارند.
به گزارش سلامت نیوز داشتن اطلاعات كامل درباره تغییرات جسمی، روانی و احساسی در دوره نوجوانی به پدر و مادر كمك می‌كند تا برخورد صحیحی داشته باشند و بعضی مواقع كنار آمدن و تحمل برخی رفتارها را برای آنها راحت‌تر می‌كند. به عنوان مثال، نوجوان‌ها به خاطر شرایط جسمی و تغییرات هورمونی‌شان دوست دارند بیشتر بخوابند، بنابراین نباید موضوع را به حساب تنبلی‌شان گذاشت و دایم به آنها سركوفت زد و همچنین گاهی نوجوانان در این سن عصبی‌تر و تحریك‌پذیرترند و از نصیحت خوش‌شان نمی‌آید. حتی گاهی ممكن است صدای پدر و مادر به نظرشان آزاردهنده باشد. متخصصان مغز و اعصاب معتقدند مغز از 11سالگی تغییراتی را در ارتباط با بلوغ تجربه می‌كند. بعضی از ارتباط‌های عصبی ساده‌تر، برخی پیچیده‌تر و بعضی تقویت می‌شوند. این فرآیند بر سیستم هورمونی بدن، فرآیند فكر كردن و پردازش اطلاعات و چرخه خواب تاثیر می‌گذارد، تمام این موارد اگر در سن معمول بلوغ انجام نشود و فرزندمان در سنین كمتری دچار بلوغ شود، باید شما به عنوان خانواده نسبت به این امر اشراف داشته باشید و قبل از هر چیزی با آنها صحبت كنید و هنگام حرف زدن فرزندان‌تان، آنها را محكوم نكنید. اگر می‌خواهید مطلبی برایشان بگویید بهتر است آن را در قالب تعریف خاطرات دوران نوجوانی خودتان و احساساتی كه در آن مورد داشته‌اید، بیان كنید.
برگرفته از كتاب بلوغ و روان‌شناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha