چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
سلامت نیوز : چرا وقتی کاری را تمام می‏کنیم، به راهی که طی کرده‏ایم با دقت نگاه نکنیم؟
کم‌ثمر بودن فعالیت‌ها همگی ابتدا از ناآگاهی نسبت به اهمیت زمان سرچشمه می‏گیرند و سپس عواملی مانند تنبلی و بی‌اطلاعی به آن می‏پیوندند. مفید واقع شدن یکی از نشانه‏های یک فرد کامل است، کسی که همیشه تلاش در بسط دادن توانایی‏های خود دارد. یکی از مباحث روز روان‌شناسان جهان، سودمند بودن و مفید واقع شدن امور است. نه به این معنا که فقط در حیطه اجتماعی بلکه در مورد مسایل شخصی نیز این امر مصداق دارد. وقتی کاری را انجام می‏دهیم، چرا آن را به نحو احسن انجام ندهیم تا دوباره مجبور به بازگشت و تکمیل آن نشویم؟ وقتی کاری را تمام می‏کنیم، بهتر است فهرستی از فعالیت‌هایی که طی آن کار انجام داده‏ایم، تهیه کرده تا نقاط ضعف و تلاش‌های بی‌ثمر را بازشناسی كرده و برای انجام امور بعدی آنها را حذف کنیم؛ همچنین وقت‌هایی که در این میان ازبین‌رفته و نیز وقت‌هایی که می‏توانستیم از آنها بهترین استفاده را ببریم. سپس نتیجه کار را بررسی كنیم، ببینیم آیا مثمرثمر بوده یا نه. مثلا تصمیم گرفته‌ایم یک کمدچوبی داشته باشیم. آنگاه با خیال اینکه خودمان می‌توانیم خوبش را بسازیم، مشغول به کار می‏شویم. پس از سه یا چهار روز کار و زحمت یک کمدچوبی ساخته‌ایم. اما آیا به کیفیت آنچه که در بازار موجود است می‏رسد؟ یقینا نه. نتیجه‏ای که می‏گیریم به این صورت است : ۱۲ ساعت خالص کار روی ساخت این کمد، پرداخت هزینه‏ای بالغ... تومان و صرف انرژی جسمی زیاد جهت انجام این کار و... .
پس نتیجه‌گیری به ما نشان می‏دهد که با مبلغی بیشتر می‏توانسته‏ایم نوع بهتری از این کمد را داشته باشیم. این یک تجربه برای اموری مانند این است.
یکی از راه‌های مفید بودن را یاد گرفتیم. مفید بودن در همه لحظه‏ها قابل پیاده‏سازی است. مثلا در کلاس درس می‏توانیم فقط درس گوش دهیم و نکات ریز و درشت درس را یادداشت کنیم، اما سر خود را مشغول فرستادن پیامکی می‏کنیم که اصلا مهم نیست یا در اداره وقتی ‏می‏توانیم در ساعت فراغ ت به مرتب کردن پرونده‏ها بپردازیم، به صحبت‌هایی مشغول می‏شویم که اصلا مفید نیستند. مفید بودن و همیشه سودمند بودن امور برای خود و دیگران، یکی از نکات بسیار مهم جهت موفقیت در زندگی است. افرادی که توانایی استنتاج و نتیجه‏گیری از امور انجام شده و تمام شده خود را دارند، همان افرادی هستند که از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‎‏شوند یا بهتر بگویم افرادی هستند که کارهای خود را (حتی تفریح) چنان انجام می‏دهند که مفید باشند. اولویت‌بندی امور یکی از شاخه‏های مفید بودن و مثمرثمر واقع شدن است که در این پست درباره‏اش توضیح داده‏ام. همچنین مدیریت زمان یکی از مبانی مفید بودن و سودمند واقع شدن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha