چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
سلامت نیوز : در دنیای شلوغ و پر استرس امروز به دست آوردن كمی آرامش می‌تواند غنیمت بزرگی باشد. افراد پركار و فعال اغلب احساس می‌كنند همه كارها باید تحت كنترل آنها باشد، خصوصا مواقعی كه هدف خاصی مدنظرشان است اما سعی كنید برای یك‌بار هم كه شده این عادت كنترل كردن را رها كنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید. اینها از سایر راهكارهایی است كه با آن می‌توانید آرامش را تجربه كنید.

مسوولیت‌های متعدد را نپذیرید
ممكن است از اینكه همواره كارهای بسیاری را با هم انجام می‌دهید به خود ببالید، ولی قطعا در عین كار احساس عدم تمركز، نگرانی و خستگی می‌كنید. خانم‌ها اكثرا از اینكه قادرند چندین كار را همزمان انجام دهند به خود می‌بالند ولیكن در نهایت از این عمل آسیب می‌بینند. بنابراین در عهده‌داری كارها هوشیار باشید؛ یعنی كارها را یك به یك و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه‌های عمر خود را بدانید و از انجام كاری كه عهده‌دار هستید، لذت ببرید تا پس از اتمام كار به نحو احسن احساس موفقیت كنید.

به موفقیت‌های خود بها دهید
همیشه توجه داشته باشید كه موفقیت، پیروزی‌های بعدی را به دنبال می‌آورد و احساس خودكم بینی را از انسان دور می‌كند. كافی است تنها به یك‌چیز كه موجب بالندگی شماست یا یك زمینه كه در آن موفق بوده‌اید فكر كنید تا ارزشمند بودن خود را مورد تایید قرار دهید. سعی كنید موفقیت‌هایتان را مرور و درباره آنها تامل كنید؛ با این عمل همه امور را در دورنمایی مثبت قرار می‌دهید و احساس آرامش خواهید كرد.

به نیازهایتان اهمیت دهید
همیشه به فكر راضی و خوشحال كردن دیگران بودن كافی نیست، كمی هم به فكر نیازهای معقول و مقبول خود باشید. این دلیل بر خودخواهی نیست. به نقطه نظرات دیگران گوش دهید، ولی اگر لازم می‌دانید برای اینكه فرصت كافی برای پاسخ داشته باشید به آنها بگویید برای فكركردن و تصمیم‌گرفتن درباره آن موضوع نیاز به زمان دارید. در عین حال كه انعطاف پذیر هستید نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع‌گرا و بی‌رودربایستی باشید. این را بدانید كه این‌گونه برخورد با مسایل حتما با موفقیت توام خواهد بود. اگر رك بودن شما را به وحشت می‌اندازد ابتدا از مسایل كوچك شروع كنید و بعد به مسایل بزرگ‌تر بپردازید تا بدین وسیله گستره آرامش خود را افزایش دهید.

از كار خود لذت ببرید
اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام كاری هستید یا احساس می‌كنید برای انجام كاری تحت فشار هستید، علت این است كه از كاری كه انجام می‌دهید لذت نمی‌برید. واقعیت امر این است كه شما به‌هرحال ناچارید این كار را انجام دهید، پس روی جنبه‌های لذت بخش آن تمركز كنید؛ مثلا حس خوبی كه به نظم درآوردن امور می‌دهد، یا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتن از بابت رسیدن به نتایج مطلوب تكیه كنید. سختگیری و جدی بودن زیاد، سبب می‌شود فرصت‌ها را از دست بدهید و با تاكید زیاد بر اجرای آن برنامه انرژی خود را بیهوده تلف‌كنید در مواقعی كه لازم می‌دانید روش و تاكتیك خود را تغییر دهید تا در كارهایتان موفق‌تر و در رسیدن به اهداف‌تان خلاق‌تر شوید. انعطاف پذیری به شما آرامش بیشتری می‌دهد چون به شما فرصت می‌دهد حین انجام كار روش خود را انتخاب كنید.

بین كار و زندگی تعادل برقرار كنید
تداخل و ادغام زندگی كاری و اداری با زندگی خصوصی باعث اختلالات فیزیكی و عاطفی است برنامه و زمانی را برای توقف كار انتخاب كنید و به آن پایبند باشید. در خانه به كار فكر نكنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف دارید. البته مواردی پیش می‌آید كه این كار برایتان مقدور نیست، ولی سعی كنید بیشتر موارد این مساله را رعایت كنید.

عكس‌العمل‌هایتان را عوض كنید
ممكن است همواره در تغییر شرایط تنش‌آفرین موفق نباشید، اما با تغییر دادن دیدگاه خود نسبت به آن می‌توانید احساسات خود را عوض كنید. مثلا اگر كسی دیر سر وعده می‌آید شانه‌هایتان را به علامت بی‌تفاوتی بالا نیندازید و از وقت آزادی كه به دست آورده‌اید لذت ببرید. اگر كسی بی‌ادب و پرخاشگر است، این‌گونه تلقی كنید كه این او است كه مبتلا به فشار خون بالا می‌شود و نه شما.

ذهن و روح خود را شاد كنید
ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن كارهای هنری، زیبا و آراسته كنید. از نمایشگاه‌های هنری دیدن كنید و به موسیقی گوش فرا دهید و بر زیبایی‌های یك گل تمركز كنید. كاغذ و قلمی را بردارید و منظره زیبایی را نقاشی كنید یا در پارك قدم بزنید یا در یك كلاس هنری ثبت‌نام كنید. حتما برای خود برنامه‌های تفریحی تدارك ببینید؛ چرا كه چشم انتظار بودن برنامه‌های تفریحی نیز آرام بخش بسیار خوبی است. فهرستی از برنامه‌های لذت بخش تهیه كرده و برای انجام آن برنامه‌ریزی كنید.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha