چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 30477
سلامت نیوز : اگر چه اختلال دید رنگ (كور رنگی) می‌تواند در اثر بیماری و به صورت اكتسابی حادث شود، ولی تقریبا در غالب موارد ناشی از یك اختلال توارثی است و در بدو تولد وجود دارد.
این اختلال ژنتیكی چون غالبا وابسته به كروموزم‌های جنسی است، در نتیجه میزان بروز آن در زن و مرد متفاوت است. در خانواده فرد كور رنگ، افراد مونث معمولا بدون علامت هستند ولی می‌توانند حامل كروموزم معیوب باشند و به نسل‌های بعدی آن را انتقال دهند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق افراد مذكر علایم بیماری را در خودشان نشان می‌دهند. در جامعه حدود هشت درصد افراد مذكر و 5/0 درصد افراد مونث اختلال دید رنگ دارند. در شبكیه چشم انسان، دو نوع سلول حساس به نام‌های سلول‌های استوانه‌ای و سلول‌های مخروطی وجود دارند. این سلول‌ها انرژی نورانی را تبدیل به انرژی الكتریكی می‌كنند و آن را از طریق عصب بینایی به مغز مخابره می‌كنند. در این میان سلول‌های مخروطی هستند كه در درك رنگ‌ها نقش بازی می‌كنند. سه نوع مختلف از سلول‌های مخروطی وجود دارد كه هر كدام از آنها به یك نوع رنگ اصلی (قرمز، سبز و آبی) پاسخ می‌دهند.

در یك فرد طبیعی هر سه نوع سلول مخروطی فعال هستند و بنابراین یك فرد طبیعی قادر به درك هر سه نوع رنگ قرمز، سبز و آبی و طبعا طیف كامل رنگ‌ها خواهد بود. در افرادی كه اختلال دید رنگ دارند، حداقل یك نوع از این سه نوع سلول مخروطی، به صورت ناقص یا كامل كارایی نداشته و در نتیجه این افراد در تشخیص بعضی از رنگ‌ها دچار مشكل می‌شوند. برای سادگی درك مطلب، می‌توان چنین در نظر گرفت كه تمام افرادی كه اختلال دید رنگ دارند به نوعی در تشخیص قسمت قرمز یا سبز طیف رنگی اشكال دارند، چرا كه افرادی كه در ناحیه آبی طیف مشكل دارند، بسیار بسیار نادر هستند. تشخیص اختلال دید رنگ یا كور رنگی از طریق انجام تست‌های مختلف میسر است. از آنجایی كه این‌گونه اختلالات دید رنگ عمدتا ارثی هستند، درمان اساسی برای آن وجود ندارد، اما چند نكته را باید در نظر داشت:

- این افراد از بقیه جهات كاملا سالم هستند و معمولا در زندگی روزمره و عادی هیچ‌گاه دچار مشكل نمی‌شوند.

- خیلی از افراد تصور می‌كنند كه كسی كور رنگی دارد همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند در حالی كه این تصور غلطی است (بیماری كه كوری رنگی هر سه نوع رنگ را با هم داشته باشد، بسیار بسیار نادر است).

- این افراد معمولا در نامیدن رنگ‌های اصلی در اجسامی كه ذاتا با یك رنگ خاص هستند، اشتباه نمی‌كنند. فقط بعضی مواقع در افتراق سبز از قرمز یا قرمز از مشكی در كنار یكدیگر اشتباه می‌كنند. به ‌عنوان مثال فردی با كور رنگی كامل ممكن است جوراب سبز را با نوع قرمز آن اشتباه كند، یا كراوات قرمز را جای كراوات مشكی در مراسم عزاداری استفاده كند.

- بسیاری از افرادی كه مشكل دید رنگ دارند فقط هنگامی متوجه آن شده‌اند كه به نحوی مورد آزمایش دید رنگ قرار گرفته‌اند مثلا برای معاینات استخدامی در نیروهای نظامی، انتظامی و خلبانی.

-همچنین باید یك نكته را در نظر داشته باشیم كه این افراد نقص دید رنگ خود را بخوبی جبران می‌كنند به نحوی كه حتی در مواردی جزییاتی را می‌توانند، ببینند كه افراد با دید رنگ طبیعی ممكن است به آن توجه نكنند، چرا كه این افراد بیشتر به شكل اجسام توجه دارند تا به رنگ آنها.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha