در تهران روزانه به طور متوسط 200 تا 300 نفر دچار سكته مغزی می‌شوند، آمار تكان‌دهنده‌ای كه به صورت میدانی توسط متخصصان مغز و اعصاب تهیه شده است. دكتر فرامرز امیری، متخصص مغز و اعصاب از غفلت 80درصد این بیماران برای معالجه خبر می‌دهد.

سلامت نیوز : در تهران روزانه به طور متوسط 200 تا 300 نفر دچار سكته مغزی می‌شوند، آمار تكان‌دهنده‌ای كه به صورت میدانی توسط متخصصان مغز و اعصاب تهیه شده است. دكتر فرامرز امیری، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگویی با شرق از غفلت 80درصد این بیماران برای معالجه خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق افزایش سكته‌های مغزی در كشور و كاهش سن ابتلا به 45 سال در حالی است كه این افزایش فراتر از پیش‌بینی متخصصان شده است. امیری در این رابطه معتقد است: ایران از نظر شیوع بیماری سكته مغزی جزو كشورهایی است كه شیوع متوسط در جهان دارد؛ اما آمارها نشان می‌دهد در شهری مانند تهران كه حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد در روز 200 تا 300 مورد سكته مغزی رخ می‌دهد و متاسفانه كمتر از ۱۵ درصد آنها مراجعه به‌موقع به پزشك دارند.

سكته مغزی، آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خون‌رسانی به قسمتی از بافت مغز كه ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یك لخته خونی یا پارگی یكی از عروق تغذیه‌كننده آن قسمت بافت مغز است. به بیان دیگر اگر خون‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملكرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا سكته مغزی می‌نامند. سكته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یكی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود.

معمولا قبل از بروز سكته مغزی علایم هشداردهنده‌ای وجود ندارد یا اینكه علایم بسیار جزیی هستند. بعد از بروز سكته مغزی، بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری شده تا از بروز صدمات دایمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی كه بعد از سكته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سكته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز دارد. عوارض سكته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج‌كننده دایمی یا حتی مرگ را شامل می‌شود.

 با این حال هنوز بسیاری از مردم با دلایلی كه منجر به ابتلای به سكته‌های مغزی می‌شود، بی‌خبرند. زندگی شهرنشینی و فشار‌های ناشی از آن، هیجان‌های عصبی و استرس‌های شدید اجتماعی و اقتصادی و آلودگی‌ها، از جمله عوامل محیطی و تغذیه نام مناسب، فشارخون، دیابت، تغذیه نامناسب و... از جمله عواملی است كه افراد را در زندگی‌های شهری مستعد بیماری‌ها سكته‌های مغزی می‌كند.

در ادامه فرامرز امیری با اشاره به علت‌های سكته‌های مغزی می‌گوید: علل غیرقابل تعدیل، عللی است كه از دست خارج است و معمولا به دلایل ژنتیكی و ارثی مربوط می‌شود و معمولا اثرات محیطی را در آنها شاهد نیستیم، اما علل قابل پیشگیری و تعدیل در سكته‌های مغزی شامل مصرف مواد دخانی، چربی خون، فشار خون، قند بالا و عصبانیت‌ها و استرس‌های مختلف كه مردم توان مقابله با آنها را دارند، اما متاسفانه نسبت به آنها ناآگاهند.

او با اشاره به اینكه بسیاری از بیماران و اطرافیان آنها سكته‌های قابل درمان مغزی را ساده می‌انگارند و از مراجعه به‌موقع به بیمارستان‌ها خودداری می‌كنند، می‌گوید: تحقیق‌های میدانی ما نشان می‌دهد كه كمتر از 20 درصد مبتلایان به سكته‌های مغزی برای معالجه به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مراجعه می‌كنند، چراكه اطرافیان یا علایم را نمی‌شناسند و از مراجعه به‌موقع خودداری می‌كنند یا اینكه منتظر بهبود یافتن مریض خود هستند.

در صورتی كه تجربه و تحقیقات ثابت كرده است كه سه‌ساعت اول در اولین قدم و 48 ساعت اول در دومین قدم جزو حیاتی‌ترین ساعات معالجه و جلوگیری از پیشرفت بیماری است كه متاسفانه در 80 درصد موارد شاهد غفلت از این موضوع و حتی مرگ بیماران هستیم.

او تاكید می‌كند: مردم باید با اصلاح شیوه‌های غلط در زندگی شهری گام بلندی در پیشگیری از سكته‌های مغزی بردارند، همچنین برخلاف سایر بیماری‌ها در سكته‌های مغزی؛ مردان جزو گروه‌های پرخطر هستند چراكه سكته‌های مغزی در مردان 5/1 برابر زنان است كه این امر با توجه به افزایش مصرف دخانی و افزایش هیجان‌ها، عصبانیت‌ها و استرس‌های اجتماعی و اقتصادی در مردان و سن یائسگی در زنان قابل تحلیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha