شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 304800

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه شب یلدا گفت: بهتر است در این شب از همه خوراکی های مرسوم با هم استفاده نشود و شام یلدا هم باید شامی سبک و کم چرب باشد.

شب یلدا چه بخوریم و چه نخوریم؟

سلامت نیوز: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تغذیه شب یلدا گفت: بهتر است در این شب از همه خوراکی های مرسوم با هم استفاده نشود و شام یلدا هم باید شامی سبک و کم چرب باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آزیتا حکمت دوست درباره تغذیه درست در شب یلدا گفت: یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان، دورهمی شب یدا است که امسال به واسطه شیوع کرونا دورهمی نداریم . اگرچه کنار هم نیستیم ولی با هم هستیم استفاده از خوراکی هایی که برای بدن ما مهم است مثل انار و هندوانه و انواع آجیل و مغزها در این شب مرسوم است.

وی افزود: خوردن خوراکی هایی همچون انار و هندوانه و مغزها بهتر است قبل از شام باشد. اگرچه با استفاده از این مواد بهتر است شام نخوریم ولی اگر قرار است شامی خورده شود باید یک ساعت پس از مصرف این خوراکی ها باشد. اگرچه استفاده از انار به دلیل داشتن خواص بالا و کالری کم بسیار مناسب است . این میوه دارای ویتامین ها و املاح مختلف است و دارای کمی قند ساده است.

متخصص تغذیه درادامه با اشاره به خواص انار گفت: این میوه سرشار از ویتامین های C،B1، B2 و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، منیزیم ، پتاسیم و مقداری قند ساده است این میوه پلی فنل دارد که ضد التهاب بوده و باعث کنترل قند خون شده و از بیماری های متابولیک جلوگیری می کند . بهتر است یک عدد از این میوه در شب یلدا استفاده شود. امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مردم به ویژه شهروندان تهرانی دچارکاهش فعالیت و به تبع آن افزایش وزن شده اند به همین دلیل بهتر است در این شب از همه مواد غذایی مرسوم استفاده نشود.

وی توصیه کرد: شام شب یلدا باید سبک و کم چرب باشد . سوپ سبزیجات، سالاد  به همراه مواد پروتئینی مثل حبوبات پخته برای این شب مناسب است. استفاده زیاد از خوراکی های مختلف در این شب می تواند باعث برگشت غذا و اسید معده به سمت مری شده و باعث التهاب مری شود.

حکمت دوست با تاکید بر سنت های فرهنگی در این شب گفت: بهتر است در این شب بیشتر بر روی موارد فرهنگی تمرکز کنیم و از خوردن خوراکی های زیاد بپرهیزیم. در این شب شاهنامه خوانی و گرفتن فال حافظ مرسوم است و چه بهتر که ما هم در شب یلدا بیشتر به معنویات توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha