محسن رحمانی و همکارانش از دانشگاه ناتینگهام ترنت و دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، داربست نانویی برای تشخیص غلظت‌های بسیار کم از زیست‌نشانگرها ساخته‌اند که قادر به تشخیص بیماری از روی بازدم است.

راهکار جدید محقق ایرانی دانشگاه انگلیس برای تشخیص بیماری‌ از روی بازدم

سلامت نیوز:محسن رحمانی و همکارانش از دانشگاه ناتینگهام ترنت و دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، داربست نانویی برای تشخیص غلظت‌های بسیار کم از زیست‌نشانگرها ساخته‌اند که قادر به تشخیص بیماری از روی بازدم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک تیم بین‌المللی از دانشگاه ناتینگهام ترنت و دانشگاه ملی استرالیا (ANU) یک داربست نانوذره سه‌بُعدی ساخته‌اند که قادر به تشخیص غلظت بسیار کم مولکول‌های موجود در هوا است. این محققان می‌گویند این دستاورد گامی بزرگ به سوی اندازه‌گیری نشانگرهای زیستی است؛ چرا که مولکول‌های بسیار کوچکی در بیماری نقش دارند و در محیط‌های گازی مانند بازدم انسان می‌توان آنها را یافت.

این داربست شامل ترکیبات منحصر به فردی از نانوذرات فلزی و نیمه‌هادی است که می‌توانند در حسگرهای بسیار کوچک قرار گیرند. این حسگرها می‌توانند در دستگاه‌های تشخیصی ساده و کوچک جیبی ادغام شوند که در صورت شناسایی عامل خطر، به کاربر هشدار می‌دهد و از آنها می‌خواهد در اسرع وقت به دنبال مشاوره پزشکی و آزمایش‌های بعدی باشند.

پروفسور محسن رحمانی از گروه مهندسی دانشگاه ناتینگهام ترنت، یادآور می‌شود: مزیت استفاده از بازدم بیماری این است که پر از نشانگرهای زیستی است که می‌تواند به ما در تشخیص بیماری‌های مزمن کمک کند، اما مشکل این است که غلظت این نشانگرها در محیط‌های گازی بسیار کم است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون مساله نبود یک آشکارساز قابل اعتماد حل نشده ‌است، ادامه داد: نانوماده جدید ما قادر به تشخیص غلظت کم نشانگرهای زیستی است که آزادانه در این محیط‌ها حرکت می‌کنند. این نانوماده حسگر نیازی به باتری، سیم یا تجهیزات آزمایشگاهی بزرگ و گران قیمت ندارد.

به گفته این محقق ایرانی دانشگاه ناتینگهام این مزیت راه را برای نسل بعدی حسگرهای جیبی هموار می‌کند که به‌راحتی و با اطمینان از طریق دمیدن روی آنها می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.

رحمانی خاطر نشان کرد: علاوه بر پتانسیل ایجاد کیت‌های سنجش بازدم، این مواد بسیار کوچک می‌توانند در پچ‌های پوستی ادغام شوند تا غلظت کمی از نشانگرهای زیستی فرار را که از پوست ما خارج می‌شوند، ردیابی کنند. این کار ممکن است امکان پیگیری سلامت ما را در زمان واقعی فراهم کند.

پیش از این محققان نشان داده بودند که نشانگرهای زیستی شرایط حاد مانند دیابت و سرطان را نیز می‌توانند از طریق آزمایش بازدم، نشان دهند. هر چند اگر غلظت این نشانگرها بسیار کم باشد، حسگرهای نوری امروزی نمی‌توانند آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. حسگرهای نوری امروزی هنگامی که در معرض غلظت بالایی از نشانگرهای زیستی در محیط مایع مانند ادرار برای آزمایش بارداری یا خون برای بیماری‌های مزمن، قرار می‌گیرند به‌دلیل داشتن موادی با قابلیت حسگری، رنگ آنها تغییر می‌کند.

بر اساس اعلام ستاد توسعه فناوری نانو، این دانشمندان امیدوارند این مواد بسیار حساس مهندسی شده کمک کند تا از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری شود، نرخ زنده ماندن را افزایش دهد و هزینه‌های سیستم‌های بهداشتی به میزان قابل توجهی کاهش یابد و همچنین می‌تواند نیاز به روش‌های آزمایش تهاجمی را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha