بنا به توصیه کارشناسان تغذیه، مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می شود، چون در این حالت میزان جذب کلسیم بیشتر است.

بهترین زمان خوردن ماست/لبنیات را با معده خالی مصرف کنید

سلامت نیوز: بنا به توصیه کارشناسان تغذیه، مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می شود، چون در این حالت میزان جذب کلسیم بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز، در این مطلب به سوالاتی درباره ماست پاسخ داده شده که در زیر می خوانید:

آیا مصرف ماست برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است؟
بله. در فرآورده های کشت داده شده شیر از جمله ماست، به دلیل اینکه حین فرآیند تولید، لاکتوز موجود در شیر به اسید لاکتیک تبدیل می شود بسیار آسانتر از شیر هضم می شود. بنابراین خوردن ماست برای این افراد مشکلی ندارد و معمولا توصیه نیز می شود.


آیا مصرف ماست در سلامت و لطافت پوست نیز تاثیر مثبت دارد؟
بله، ماست به علت خاصیت سردی که دارد به لطافت پوست کمک می کند. مالیدن ماست به دست و صورت باعث نرمی و لطافت پوست شده و از امراض جلدی بخصوص جوش غرور جوانی می تواند جلوگیری می نماید. پزشکان تاکید دارند آرامش روانی افراد تاثیر مستقیمی بر روی پوست آنها دارد. ماست به انسان نشاط بخشیده و عمر را طولانی و آدمی را در مقابل امراض عفونی حفظ می کند و به او آرامش می بخشد همچنین افرادی که بطور مرتب ماست استفاده می کنند پوست بدون چروک و سالمتری خواهند داشت.


آیا مصرف ماست برای سلامت قلب مفید است؟
بله، مصرف روزانه ماست به مقدار متعادل مانع از ضخیم شدن دیواره سرخرگ گردنی شده و در نتیجه خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده که مصرف ماست و فرآورده های لبنی پروبیوتیک برای سلامت قلب و عروق مفید است. در یکی از آزمایشاتی که روی 1080 زن 70 ساله صورت گرفته است این زنان بطور تصادفی برای شرکت در مطالعه مصرف کلسیم و پیامد شکستگی استخوانی انتخاب شده بودند. نتایج آزمایش ها که در مجله انجمن تغذیه آمریکا منتشر شده حاکی است مصرف روزانه حدود یکصد گرم یا بیشتر ماست کم چرب تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال ضخیم شدن دیواره سرخرگ گردنی دارد. این فاکتور نیز به نوبه خود در برطرف کردن خطر احتمال امراض قلبی موثر است.


آیا ماست های پروبیوتیک خاصیت درمانی دارند؟
بله، ماست های پروبیوتیک آثار درمانی فراوانی دارند که از جمله آنها می توان از خصوصیت ضدسرطانی آنها به ویژه سرطان روده، بالا بردن سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول خون، فعالیت ضد میکروبی در قبال باکتری های بیماری زا، پیشگیری و درمان آسیب های کبدی و اختلالات گوارشی نام برد.


ارزش تغذیه ای ماست
مواد مغذی در 100 گرم ماست معمولی شامل 3.4 گرم پروتئین ، 2.5 گرم چربی، 1.9 گرم مواد قندی ، 120 میلی گرم کلسیم، 132 میلی گرم پتاسیم ، 110 میلی گرم فسفر و مقداری ویتامین ها مثل A.D و ویتامین های گروه B می باشد. در ماست به دلیل اینکه حین فرایند تولید لاکتوز موجود در شیر به اسید لاکتیک تبدیل می شود بسیار آسان تر از شیر هضم می شود. بنابراین خوردن ماست برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند توصیه می شود.


آب ماست چه ارزش غذایی دارد؟
آب ماست حاوی کلسیم و ویتامین های محلول در آب موجود در شیر شامل ویتامین های گروه B، پروتئین ، چربی و برخی از املاح دیگر شیر می باشد و بسیار مفید است و نباید دور ریخته شود.


آب ماست چه تاثیری برای فشارخون افراد دارد؟
شیر در صورت مصرف مستمر، فشارخون افراد مبتلا به فشار را تنظیم می کند ولی در مورد اب ماست به دلیل وجود اسید لاکتیک و نمک کم می تواند موجب کاهش فشارخون شود. در این خصوص بهتر است با پزشک مشورت نمود.


آیا این تصور که ماست یا دوغ را نباید با غذاهای گوشتی/ پروتئینی مصرف کرد درست است؟
این موضوع از نظر علمی پایه و اساس محکمی ندارد. اثر منفی ماست و دوغ بر این مواد معنی دار نیست. البته اگر مدتی فاصله بین مصرف آنها باشد بهتر است.


بهترین زمان استفاده از ماست چه زمانی است؟
بنا به توصیه کارشناسان تغذیه، مصرف لبنیات از جمله ماست با معده خالی توصیه می شود، چون در این حالت میزان جذب کلسیم بیشتر است. مصرف ماست قبل از غذا از نظر جذب کلسیم بهتر است. البته این بدین معنی نیست که بعد از غذا جذب کلسیم نخواهیم داشت. ماست فقط یک عصرانه یا دسر خوشمزه نیست و خواص بسیار زیادی دارد. ماست منبع غنی پروتئین ، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین B12 است.


آیا ماست نسبت به شیر از کلسیم و پروتئین بیشتری برخوردار است؟
بله ماست در مقایسه با شیر، به دلیل افزودن باکتری های مفید مقدار بیشتری کلسیم و پروتئین دارد.


آیا اضافه کردن میوه به ماست از خواص آن می کاهد؟
خیر، از ماست در تولید دسرهای مختلف نیز استفاده می شود. یکی از فرآورده هایی که بسیار مفید است ماست میوه ای است. ماست های میوه ای مخصوصا برای کودکان، روش بسیار مناسبی در تشویق آنان به مصرف لبنیات و میوه است و می تواند جایگزین غذاهای چرب و پرکالری کودکان شود، ضمن این که همراهی ماست و میوه باعث می شود ویتامین های موجود در میوه، به کمک اسیدلاکتیک موجود در ماست، بهتر جذب شوند. در تهیه ماست میوه ای بهتر است از میوه هایی با طعم ملایم مثل موز، توت فرنگی، هلو، گلابی، سیب و غیره استفاده شود. همچنین پکتین موجود در میوه جات با همراهی لاکتوباکتریاسه های موجود در ماست، به کاهش جذب کلسترول کمک می کند که در بزرگسالان حایز اهمیت است و موجب جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha