سلامت نیوز :یك متخصص بیماریهای كلیوی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده روی 6500 بیمار دیالیزی مبتلا به هپاتیت B مشخص شده است كه در حال حاضر 9 دهم درصد جمعیت ایران را بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت B تشكیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر بهزاد عین اللهی در حاشیه كنگره عفونت در بیماران كلیوی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار كرد: درسال 1999 ، 3.6 درصد جمعیت ایران را بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت B تشكیل می‌دادند اما این آمار در سال 2006 به 1.8 درصد و در سال 2010 به 0.9 درصد رسید.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله افزود: شیوع این بیماری در كشورهای پیشرفته بین صفر تا 10 درصد و در كشورهای در حال توسعه بین 2 تا 22 درصد است، اما در ایران این آمار 0.9 درصد است.

وی با اشاره به دلایل كاهش تعداد بیماران دیالیزی مبتلا به هپاتیت B در ایران گفت: انجام واكسیناسیون بیماران دیالیزی، جداسازی دستگاه دیالیزی بیماران مبتلا به هپاتیت B ، رعایت نكات بهداشتی مانند استفاده از دستكش هنگام دیالیز این بیماران از جمله این علل هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله افزود: استفاده از داروی «اریتروپوئتیت» باعث شده است كه میزان تزریق خون به بیماران دیالیزی بسیار كاهش پیدا كند. اریتروپوئتیت یك داروی پیشرفته است كه در ایران نیز تولید می‌شود و زیرپوشش بیمه قرار دارد.

عین‌اللهی در پایان با بیان اینكه هپاتیت B یك بیماری عفونی شایع در جهان است، اظهار كرد: 300 تا 400 میلیون نفر در جهان به بیماری كبدی ناشی از ابتلا به هپاتیت B مبتلا هستند البته خوشبختانه شیوع هپاتیت B در ایران به علت واكسیناسیون كاهش پیدا كرده است كه این امر یك موفقیت برای وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha