آلودگی هوا، مساله مهمی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، به‌طوری‌كه هرچندوقت یک‌بار سازمان هواشناسی هم هشدارهایی می‌‌دهد اما امسال که درگیر کرونا و حواشی آن هستیم، دیگر بدتر هم شده است!

آلودگی هوا همچنان در آسمان کلان‌شهرها پرسه می‌زند

سلامت نیوز:آلودگی هوا، مساله مهمی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، به‌طوری‌كه هرچندوقت یک‌بار سازمان هواشناسی هم هشدارهایی می‌‌دهد اما امسال که درگیر کرونا و حواشی آن هستیم، دیگر بدتر هم شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا سازمان هواشناسی اعلام کرده كه تا چند روز آینده هوا برای گروه‌‌‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد.این روزها یاد جمله معروفی می‌‌افتیم که اینجا برای نفس کشیدن، هوا کم است؛ البته هر سال پاییز و زمستان اوضاع به همین منوال است و معلوم نیست تا کی مسوولان می‌‌خواهند فکری به حال این ماجرا نکنند! جالب است بدانید برای افرادی که تنگی نفس دارند، هوای آلوده به اندازه کرونا می‌‌تواند خطرناک باشد.

 سازمان هواشناسی چند روز پیش ضمن هشدار نسبت به آلودگی هوای تهران و پنج مرکز استان دیگر تا چهارشنبه (۳ دی) توصیه‌هایی را ارائه کرد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به پایداری توأم با سکون هوا آورده است: این شرایط جوی منجر به انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها از یكشنبه(۳۰ آذر)‌ در شهرهای تهران و کرج، دوشنبه (یكم دی) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و قم، سه‌شنبه (۲ دی) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان ، قم و مشهد و چهارشنبه (۳ دی) در شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان ، قم و مشهد می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی و انباشت آلاینده‌ها و افزایش شاخص کیفیت هوا تا شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم‌کاهش منابع آلوده‌کننده ازجمله تردد وسایل نقلیه، امکان افزایش شاخص آلودگی تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها وجود دارد؛ بنابراین سازمان هواشناسی توصیه به کاهش تردد وسایل نقلیه در سطح شهر، پرهیز از حضور افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی در فضای باز می‌کند. 

«معاینه فنی» ملاک اسقاط خودروهای فرسوده می‌شود

بخش مهمی از آلودگی هوا به خودروهای فرسوده بازمی‌گردد، به‌گونه‌ای‌که بر اساس آخرین مطالعات، ۴۰درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است؛ با این حال هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این مطالعات حدود سه سال قبل انجام شده و قطعا تاکنون تعداد خودروها افزایش یافته است، افزود:

به نظر می‌رسد کنترل مستمر خودروها و کوتاه ‌کردن دوره معاینه فنی خودروهای فرسوده، می‌تواند بخش کوچکی از این مشکلات را حل کند؛ اما در سال گذشته فقط ۷درصد خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه ‌کردند.به‌دنبال ابطال آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بود، سازمان حفاظت محیط‌‌زیست اخیرا پیشنهاد جدید خود را برای اسقاط خودروها به هیات دولت فرستاده است. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید که در آیین‌نامه جدید،  ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه‌ فنی تعریف شده است.درباره برخی جزئیات آیین‌نامه جدید اظهارکرد:

در آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک برخلاف آیین‌نامه قبلی، ملاک اسقاط انواع خودروها، معاینه‌ فنی است؛ این در حالی است که پیش از این برای خودروهای مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند.وی ادامه داد: بر این اساس در آیین‌نامه جدید که به هیات‌دولت ارائه شده است، پیشنهاد داده‌ایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه‌ فنی را پاس کند، فرسوده محسوب می‌شود و باید اسقاط شود. اشجعی در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر این سنی را به‌عنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: از این‌رو هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد، نیاز است که نظارت‌ها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال به‌جای سالی یک‌بار در سال سه‌بار به مراکز معاینه‌ فنی مراجعه کند.

به گفته ‌دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست این سن برای خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارت‌ها روی خودروهای شخصی، ۱۵ سال است.وی در ادامه با بیان اینکه در کشورهای مختلف دنیا نیز چنین روشی ملاک اسقاط خودروهاست، گفت: به‌هرحال در کشور در زمینه معاینه‌ فنی مشکلاتی وجود دارد و اعتماد صددرصدی به آن نیست اما اکنون که پیشنهاد داده‌ایم ملاک اسقاط خودروهای فرسوده، معاینه‌ فنی باشد؛ نیاز است که اهرم‌های نظارتی روی این مساله تقویت شوند.

اشجعی در پایان اظهار کرد: برای مثال در حال‌ حاضر خودروهایی که معاینه‌ فنی ندارند فقط در تهران و چند کلان‌شهر دیگر جریمه می‌شوند و سایر شهرها موضوع معاینه‌ فنی را روی خودروهای مختلف چک نمی‌کنند. از سوی دیگر نیاز است که نظارت‌ها روی مراکز معاینه‌ فنی نیز بیشتر شود؛ بنابراین اصلاح فرایندها ضروری است.

با توجه به نظری که دیوان عدالت اداری داده بود، معاینه‌فنی تنها راهکاری است که می‌توان برای اسقاط خودروهای فرسوده دنبال کرد.
بخش مهمی از آلودگی هوا به خودروهای فرسوده بازمی‌گردد، به‌گونه‌ای‌که بر اساس آخرین مطالعات، ۴۰درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است؛ با این حال هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha