سلامت نیوز :معاون دبیركل سازمان ملل پس از قرائت دل‌نوشته دختر شهید مبارزه با مواد مخدر از پدر شهید خود گفت: تحت تاثیر حرف‌های دختر شهید مبارزه با مواد مخدر ایران قرار گرفتم و از مسئولان مبارزه با مواد مخدر ایران تشكر می‌كنم كه ما را از نزدیك شاهد جان‌فشانی‌های ایران قرار دادند.

به گزارش فارس، مواد مخدر یكی از بزرگترین تهدیدات جامعه بشری محسوب می‌شود و متاسفانه بعد از نفت و قاچاق اسلحه پرسودترین تجارت دنیا هم هست.

جمهوری اسلامی ایران در كنار بزرگترین كانون تولید مواد مخدر دنیا یعنی افغانستان با حدود 949 كیلومتر مرز خاكی مشترك قرار دارد و كشور همسایه دیگر ایران كه علاوه بر افغانستان، خطری برای ورود مواد مخدر به ایران محسوب می‌شود و پاكستان با 978 كیلومتر مرز خاكی است.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا كنون بیش از 3هزار و 700 شهید و 11 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم شده است كه بیشتر آنها در مرز پاكستان و افغانستان در مقابله با ورود مواد مخدر بوده است. این میزان شهید و جانباز و میزان معتادان كشور موجب شد تا مسئولان مبارزه با مواد مخدر در فكر انسداد مرزهای شرقی ایران با این دو كشور بیفتند و این طرح را از سال 85 عملیاتی كنند.

بنابر گزارش مسئولان مبارزه با مواد مخدر كشور تا كنون حدود 90 درصد از مرزهای شرقی كشور به كمك دیوارهای بتنی، خاكریز و سیم خاردار مسدود شده است و این در حالی است كه برای این میزان انسداد مرز، ایران حدود 700 میلیون دلار هزینه كرده است.

انسداد مرز در مقابل كشور نقطه مهم تولید و پخش مواد مخدر جهان است نه تنها می‌تواند ایران را در مقابل ورود مواد مخدر مصون كند بلكه به نوعی برای همه مردم جهان نیز سودمند است چرا كه ایران مانع ترانزیت مواد مخدر به كشورهای دیگر منطقه و جهان می‌شود لذا مسئولان جهانی مبارزه با مواد مخدر همیشه ایران را خط مقدم مبارزه با این پدیده شوم دانستند ولی در كنار این همه جانفشانی و هزینه، تا كنون فقط 8 میلیون دلار، سازمان ملل هزینه كرده و این میزان هم در طرح‌هایی بوده است كه از طرف سازمان ملل به صورت مشترك با ایران برگزار شده است.

مسئولان مبارزه با مواد مخدر كشورمان چند سالی است كه در یك ابتكار جالب مسئولان ارشد جهانی مبارزه با مواد مخدر را به همراه سفرای كشورهای اروپایی به مرزهای شرقی می‌برد و از نزدیك آنها را با اقدامات انجام ‌شده در مرزها آشنا می‌كنند و این بار نوبت به فدوتف، معاون دبیركل سازمان ملل كه یك سالی به این سمت رسیده و سفرای اروپایی بود.

بعد از ظهر روز دوشنبه ساعت 4 بعد از ظهر قرار ما و همه خبرنگاران بود در فرودگاه مهرآباد. اما تاخیر در پرواز، موجب شد ابتدای سفر با ناراحتی آغاز شود اما بالاخره به همراه مسئولان مبارزه با مواد مخدر از جمله سردار حسین آبادی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر و علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در سازمان ملل و فدوتف معاون دبیركل و مدیركل اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل راهی مرزهای شرقی شدیم.

پس از رسیدن با تاخیر و خواب‌ شبانه، ساعت 6 صبح عازم زابل و از آنجا مرزهای شرقی شدیم. مرزهایی كه در آن غیورمردان مرزبان ایران گرد و خاك و گرمای بیش از 35 درجه هوا و آفتاب سوزان كویر را تحمل می‌كنند تا اجازه ندهند مواد مخدر وارد كشور شود و جوانان كشور را به كام اعتیاد ببرد.

واقعاً ایستادن و گشت‌زدن با آن حجم لباس‌ و پوتین بسیار طاقت‌فرساست. اینجا تا چشم كار می‌كند كویر است و خاك، چه در ایران و چه در افغانستان. تا آمدن مسئولان، با خبرنگاران زودتر به نقطه مورد نظر رسیدیم. سربازان در آفتاب منتظر انجام مراسم استقبال نظامی بودند كه انتظار آنها البته زیاد طول كشید.

بالاخره مسئولان رسیدند. در ابتدا بازدیدی از كانتینرهایی كه توسط مأموران مرزی ایران به دلیل جاسازی مواد مخدر كه اكثراً هروئین توقیف‌ شده بود داشتیم. خیلی ماهرانه جاساسازی شده بود. اینجا بود كه درد دل سردار حسین آبادی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر كشور هم باز شد جایی كه گفت: از مهمترین مشكلات ما در مرزها ورود بسیار زیاد كانتینرها به كشور است كه بر اساس حقوق بین‌الملل كه كنترل كانتینرهای ترانزیتی را ممنوع می‌كند، ممكن است این كانتینرها حاوی مواد مخدر و پیش‌ساز باشد كه باید برای كنترل آنها فكر جدی كرد.

البته فدوتف، معاون دبیر كل سازمان ملل هم در جواب گفت كه سازمان ملل برنامه‌ای برای امسال و سال آینده برای كنترل كانتینرها اجرا می‌كند كه ایران هم جزو آنهاست.

پس از آن نوبت به بازدید از برج دیده‌بانی رسید كه البته فدوتف و سایر مسئولان به سختی از پله‌های كوچك آن بالا رفتند و از پشت دوربین منطقه را مشاهده كردند.

پس از استقرار در محل پذیرایی، سردار غلامعلی كوهكن فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان توضیحاتی درباره نحوه مرزبانی و اقدامات مرزبانان كشور در مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: در اینجا دوربین‌های مختلف برای مشاهده منطقه وجود دارد و این انسداد باعث شده عبور كامیونی مواد مخدری، كوله‌باری و شتری شود.

آخرین دیدار معاون دبیر كل سازمان ملل و هیئت همراه، رئیس ستاد فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان برای مشاهده كشفیات صورت‌گرفته توسط نیروی انتظامی استان بود كه البته در ابتدای این بازدید مسئولان پس از ادای احترام به شهدای مواد مخدر استان، دل‌نوشته‌های دختر یكی از این شهدا را شنیدند و همین امر موجب شد تا فدوتف در جلسه پس از بازدید از كشفیات استان بگوید كه "تحت تاثیر حرف‌های دختر شهید مبارزه با مواد مخدر ایران قرار گرفتم و از مسئولان مبارزه با مواد مخدر ایران تشكر می‌كنم كه ما را از نزدیك در جریان جانفشانی‌های ایران قرار دادند.

البته به همراه كشفیات نمایش‌داده شده 5 قلاده سگ موادیاب هم در انظار عموم قرار گرفت كه البته نكته جالب این سگ‌ها این بود كه فقط به زبان فرانسوی می‌فهمیدند.

در ادامه و در آخرین جلسه رسمی این سفر سردار غلامعلی كوهكن طی سخنانی از مرزبانان افغانی انتقاد كرد و گفت: برخی از مرزبانان افغانی به جای قابله با قاچاقچیان، آنها را به سمت مرز ایران هدایت می‌كنند.

فدوتف هم در آخرین بیانات خود اظهار داشت كه حتماً گزارش سفر خود را ارائه خواهم داد و جامعه جهانی باید به همكاری ایران بشتابد چرا كه یكدست صدا ندارد. شهدا و جانبازان مبارزه با مواد مخدر ایران قابل احترام هستند و من نهایت تلاش خود را برای جلب كمك‌های بین‌المللی به ایران خواهم نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha