سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

در یکی، دو روز گذشته خبری عجیب و البته تاسف‌بار منتشر شد. در این خبر اعلام شد كه تهران رتبه اول اعتیاد دانش‌آموزی را کسب کرده است. در بخش دیگری از این خبر به بالا بودن نرخ اعتیاد دانش‌آموزی در 9 استان دیگر کشور اشاره شده بود.

تهران رتبه اول اعتیاد دانش‌آموزی

سلامت نیوز:در یکی، دو روز گذشته خبری عجیب و البته تاسف‌بار منتشر شد. در این خبر اعلام شد كه تهران رتبه اول اعتیاد دانش‌آموزی را کسب کرده است. در بخش دیگری از این خبر به بالا بودن نرخ اعتیاد دانش‌آموزی در 9 استان دیگر کشور اشاره شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هر چند به قول محمدرضا نیک‌نژاد، جامعه‌شناس و کارشناس آموزشی این مسائل چندین سال است به همین قوت وجود دارد و مدارس و آموزش و پرورش با آن به صورت امنیتی برخورد می‌‌کنند و اجازه انتشار آمار نمی‌دهند اما هر وقت جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است و باید فکری به حال ماجرا کرد.زنگ خطر کاهش سن مصرف موادمخدر در کشور ما سال‌هاست به صدا درآمده است؛ زنگ خطری که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ هشداری که غفلت از آن در آینده منجر به صدمات و ضرر‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد. شرایط امروز جامعه با شرایط دهه‌های قبل بسیار متفاوت شده است.

در دهه ۶۰، اگر دانش‌آموزی می‌خواست فیلم غیرمجازی را تهیه کند، به سختی بسیار می‌توانست به فیلم دسترسی پیدا کند، اما در شرایط فعلی که جهان به دهکده ارتباطات تبدیل شده است، هر دانش‌آموز با کوچک‌ترین زحمتی می‌تواند فقط از طریق موبایل خود به هر آنچه در ذهنش می‌گذرد، دسترسی یابد. داستان دسترسی به مواد مخدر هم همین‌طور است و شاید برایتان عجیب باشد که خرید مواد مخدر از هر نوعی که بخواهید به صورت آنلاین هم وجود دارد.محمدرضا نیک‌نژاد، جامعه‌شناس و کارشناس مسائل آموزشی  می‌‌گوید:

«متاسفانه ما استاد لاپوشانی هستیم. سال‌هاست خبر بالا‌گرفتن اعتیاد دانش‌آموزی را لاپوشانی می‌‌کنیم و با آن به صورت خبر امنیتی برخورد می‌‌کنیم.» او ادامه می‌‌دهد: «بله، این خبر درست است و بسیار هم آمار اعتیاد دانش‌آموزی شدت گرفته؛ همین چند روز پیش یکی از مدیران مدارس به من می‌‌گفت به چند نفر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم خود مشکوک است اما به‌خاطر شرایط کرونا و کلاس‌‌‌های آنلاین فعلا تصمیم دارد چیزی نگوید تا آبروی مدرسه حفظ شود؛ البته مدرسه چه می‌‌تواند بکند جز اخراج؟ آیا نهادی معرفی شده است که دانش‌آموز معتاد را به آنجا معرفی کنند تا از تحصیل باز نماند و ترک اعتیاد کند؟ مدرسه مجبور به اخراج می‌‌شود و آینده دانش‌آموز تباه خواهد شد!

در صورتی که ما به چنین نهادی نیاز فوری داریم.» نیک‌نژاد معتقد است برای رهایی از معضل اعتیاد دانش‌آموزان باید برنامه‌های پیشگیرانه مدون و دقیق داشت و خانواده‌ها همچنان‌که برای درس و مدرک و پیشرفت تحصیلی فرزندان‌شان نگران هستند، باید برای سلامت روح و روان آنها وقت بگذارند و از آنها در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند.

به گفته وی، برای حل اصولی و منطقی مساله باید ابتدا وضع موجود را براساس آمار‌های دقیق موجود بررسی و سپس تعداد دانش‌آموزان مبتلا به اعتیاد را شناسایی کرد و باید دانست که چه تعداد دانش‌آموز در چرخه توزیع موادمخدر گرفتار شده‌اند؟ 

تهران؛ رتبه اول اعتیاد دانش‌آموزی

نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان‌جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان‌رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و در بین استان‌ها، تهران رتبه اول را دارد.سردار اسکندر مؤمنی، رییس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران گفت: «یکی از گروه‌های هدف قاچاقچیان، مدارس و دانش‌آموزان هستند که تلاش دارند تعداد مشتریان بیشتری را به سمت اعتیاد جذب کنند.

در ایران ۱/۲ درصد دانش‌آموزان کشور به اعتیاد مبتلا هستند، درحالی‌که نرخ شیوع اعتیاد در میانگین جمعیت دانش‌آموزی جهان ۲۰ درصد است. تغییر الگوهای آموزشی و وابسته‌ترشدن دانش‌آموزان و دانشجویان به بسترهای آنلاین، فرصت مناسبی را برای سوءاستفاده قاچاقچیان مواد‌مخدر فراهم کرده است. گرس، بنگ، ماری جوانا و گل ازجمله مواد‌مخدری هستند که اکنون در فضای مجازی بیشترین سهم را در خرید و فروش دارند. گفتنی است خرید، فروش و مصرف ماده مخدر «گل» به‌زودی مشمول مجازات‌های سختگیرانه‌تری می‌شود.

 اجرای قوانین سختگیرانه

 سرهنگ حسنوند، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران در این‌باره گفت که اقدامات لازم برای جرم‌انگاری شدیدتر برخی مخدرهای نوظهور به انجام رسیده و به‌زودی قوانین جدیدی در این زمینه به تصویب می‌‌رسد:

«مکاتبه و رایزنی‌‌‌های خوبی با نمایندگان مجلس برای جرم‌انگاری مخدرهای جدید انجام شده است و در مجلس نیز بر این موضوع اتفاق نظر جدی وجود دارد. مصادره اموال قاچاقچیان موادمخدر نوظهور، اعمال حبس‌‌‌های سنگین برای این دسته از قاچاقچیان، عرضه‌کنندگان و خرده‌فروشان و سرباندها تعریف شده است. اعمال قوانین سختگیرانه برای برخورد با این دسته از عرضه‌کنندگان مخدرها کف خواست نیروی انتظامی بوده و امید است بتوانیم در آینده با ابلاغ قوانین جدید، بهتر از گذشته با قاچاقچیان برخورد کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha