چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 30509
سلامت نیوز :بر اساس قرارداد سازمان حج با بیمه ایران، حجاج ایرانی مطابق تعهدات تحت پوشش بیمه خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در ایام حج امسال، این قرارداد با بیمه ایران منعقد گردید که براساس مفاد آن، حجاج ایرانی مطابق تعهدات تحت پوشش بیمه خواهند بود.

1- بیمه عمر، حوادث و درمان (سرمایه و تعهدات)
 
 1-1- در صورت فوت به هر علت هر یک از بیمه شدگان پرداخت غرامت به مبلغ 100،000،000 ریال
 
 1-2- در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و کامل پرداخت غرامت مبلغ 150،000،000 ریال
 
 1-3- در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و جزئی پرداخت غرامت حداکثر تا سقف مبلغ 150،000،000 ریال
 
 1-4- در صورت بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی ایران به علل بیماری یا حادثه پرداخت خسارت تا سقف 100،000،000ریال
 
 1-5- هزینه مراجعت زائر بیمار، مصدوم یا فوت شده به شهر محل اعزام تا سقف 5،000،000 ریال
 
 1-6- مدت پوشش هر یک از بیمه شدگان ( زائرین، عوامل ستادی ، عوامل اجرایی ، روحانیون و کادر پزشکی ) از زمان پرواز تا دو هفته پس از مراجعت خواهد بود، مشروط بر اینکه جهت ادامه درمان از عربستان و با تأیید مرکز پزشکی حج و معرفی نامه شرکت بیمه ایران به بیمارستان منتقل گردند.
 
1-7- ادامه درمان زائرین بیمار که از عربستان به ایران مراجعت و به جهت طول درمان به استفاده از خدمات درمانی چون ارتوپدی، گچ گیری، خدمات تصویربرداری، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی و خدمات سرپایی نیاز دارند تا پایان درمان در کشور ایران تحت پوشش بیمه می باشند و می توانند به مراکز درمانی مراجعه نموده و جبران خسارت حداکثر تا سقف 8،000،000 ریال از محل تعهدات بیمه درمان زائران انجام خواهد شد.
 
 1-8- پرداخت هزینه انتقال بیماران حادثه دیده از ناحیه شکستگی ستون فقرات ،‌لگن و فمور در هنگام عملیات حج ، پس از ترخیص از بیمارستان جهت انتقال به مکه یا مدینه حداکثر تا سقف 400 ریال سعودی از محل تعهدات مربوط به هزینه های درمانی .
 
 1-9- بیمه گر متعهد گردیده نسبت به تهیه اقلام تدارکاتی، تبلیغاتی و فرهنگی زائرین حج مانند جاکفشی، جای گذرنامه، بروشورهای تبلیغاتی ، پوستر اقدام نماید.
 
 1-10- هزینه های مربوط به حمل و نقل بیماران در عربستان از کاروان تا بیمارستان ها ( برای بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند ) یا تهیه داروهای مصرفی زائرین با دستور پزشکان مرکز پزشکی حج که در لیست داروهای مرکز پزشکی نمی باشد تا سقف 200 ریال سعودی از طریق بیمه گر قابل پرداخت می باشد. (مشروط بر تائید مرکز پزشکی حج )
 
تبصره: مدیران کاروانها می بایست با ارائه مشخصات زائر اعم از نام و نام خانوادگی، شماره کاروان و همچنین ارائه تصویر صفحات گذرنامه نسبت به پرداخت هزینه مذکور (بند 1-9) اقدام و نهایتاً از طریق امور مالی دفتر نمایندگی سازمان در عربستان یا ستادهای مکه و مدینه با ارائه مدارک مثبته نسبت به تسویه حساب اقدام خواهند نمود.
 
1-11- شرکت بیمه ایران متعهد گردیده در کلیه ایستگاه های پروازی کشور نسبت به استقرار آمبولانس و تیم اورژانس (برابر استاندارد تعریف شده وزارت بهداشت و درمان) با تجهیزات مناسب در زمان رفت و برگشت زائرین جهت ارائه خدمات درمانی و انتقال بیماران به بیمارستان های کشور تا پایان عملیات حج 90 اقدام نمایند.
 
1-12- عوامل ستادی، اجرایی، روحانیون، کادر مرکز پزشکی که در عربستان و در حال ارائه خدمات به زائرین می باشند تا دو برابر سقف تعهدات بیمه ای زائرین و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش می باشند.
 
 2 - بیمه مسئولیت (بار) تعهدات و پوششها
 
2-1- اموال هر نفر از زائرین حج سال 90 در زمان رفت تا مبلغ 3,000,000 ریال تحت پوشش بیمه می باشد.
 
 2-2- اموال هر نفر از زائرین حج سال 90 در زمان برگشت تا مبلغ 10,000,000 ریال تحت پوشش بیمه می باشد.
 
2-3- حداکثر تعهد بیمه گر در طول مدت اعتبار این قرارداد 3,000,000,000 ریال است. بدیهی است این اعتبار بین  زائرین مالباخته تقسیم خواهد شد.
 
 2-4- غرامت گوشی تلفن همراه، دوربین های فیلمبرداری و عکسبرداری به میزان 60% قیمت روز و تا سقف 1,500,000 ریال از سوی بیمه گر پرداخت خواهد شد.
 
2-5- بار هر یک از زائرین از زمان رفت و تحویل بار به کاروان ها و تا زمان برگشت و تحویل بار به ایشان در کشور ایران تحت پوشش بیمه می باشد.
 
تبصره1: لازم بذکر است مسئولیت بار زائرین که در زمان رفت یا برگشت از عربستان تحویل شرکتهای هواپیمایی شده و در ازاء آن تگ بار به زائرین تحویل گردیده با شرکت های هواپیمایی بوده و شرکت بیمه گر نسبت به این لوازم تعهدی نخواهد داشت . فلذا نیاز است حجاج گرامی نسبت به اخذ لوازم کامل خود از شرکتهایی هواپیمایی توجیه شوند.
 
تبصره 2: در صورت مفقودی اشیاء و لوازم می بایست مشخصات زائر و لوازم مفقود شده به اطلاع ستادهای مستقر در مکه و مدینه یا دفتر نمایندگی سازمان در عربستان یا مدیریتهای حج و زیارت استان های سراسر کشور اطلاع رسانی گردد . واحدهای مذکور پس از ثبت اطلاعات فوق در سایت بیمه حج تمتع سال 90 و چاپ فرم از سایت مربوطه به مالباختگان تحویل خواهند نمود. فرم چاپ شده پس از تائید مدیر، روحانی و ستاد مکه یا مدینه قابل ارائه به شرکت بیمه و اخذ خسارت می باشد . مضافاً اینکه مدت زمان لازم برای ارائه گزارش (فرم اشیاء‌گمشده) به شرکت بیمه حداکثر از زمان برگشت به ایران 3 ماه می باشد.
 
تبصره 3: وجوه نقد، طلا، جواهرات ، اوراق بهادار، ولیچیر ، سمعک ، عینک و هر آنچه که ماهیت بار ندارد از تعهدات بیمه گر خارج بوده و جبران خسارت نخواهد شد.
 
تبصره 4: به منظور جلوگیری از بروز اختلاف و اعتراض زائرین الزامی است قبل از اعزام کاروانها مواردی که جزء استثنائات قرارداد بوده و قابل پرداخت نمی باشد به درستی و به دقت به زائرین اطلاع رسانی شود و همچنین از تأیید فرمهایی که در آن موارد فوق الذکر درج گردیده خودداری بعمل آید.
 
3- بیمه تأمین هزینه اعزام مجدد به حج تمتع
 
3-1 در خصوص زائرانی که پس از اعزام به مکه مکرمه و قبل از انجام مناسک حج تمتع سال 90 به علل پزشکی یا شرعی به تشخیص مرکز پزشکی حج و بعثه مقام معظم رهبری ، با تائید مراکز مذکور قادر به انجام اعمال حج نمی گردند و پس از بازگشت به ایران در سال بعد قصد انجام اعمال حج تمتع را داشته باشند هزینه اعزام مجدد همان فرد به حج 91 تا سقف 30,000,000 ریال به ازاء هر نفر و به تعداد 10 نفر قابل پرداخت خواهد بود. (بدون پرداخت حق بیمه اضافی ). لازم به ذکر است حق بیمه پوششها و تعهدات بیمه ای فوق الذکر ( بند های 1 و 2 و 3 ) مبلغ 65.000 ریال بوده که در هزینه های تکلیفی زائرین محاسبه و دریافت شده است .
 
همچنین سایت بیمه زائرین در حج تمتع سالجاری به آدرس http://refahnew.haj.ir آماده بهره برداری می باشد و نیاز است مدیریتهای محترم حج و زیارت سراسر کشور یک نفر از همکاران خود را بعنوان رابط بیمه به اداره رفاه و بیمه زائرین و کارکنان معرفی نموده تا ضمن اخذ اسم و رمز کاربری هماهنگی لازم را در جهت آموزش و بهره برداری از سایت مذکور معمول نمایند . مضافاً اینکه در سالجاری کلیه فرمهای دستی بیمه که در سنوات گذشته مورد استفاده قرار می گرفته از درجه اعتبار ساقط بوده و جهت اخذ غرامت و خسارت نیاز است اطلاعات زائرین حادثه دیده ،‌ مصدوم ، متوفی ، بیمار و مالباخته ( مفقودی و سرقت اشیاء ) از طریق سایت مذکور به شرکت بیمه ارائه گردد . و شرکت بیمه ایران نیز از ارائه خدمات به بیمه شدگان بدون کد رهگیری اینترنتی معذور خواهد بود.
 
4- بیمه حوادث انفرادی تکمیلی زائرین

زائرین حج تمتع می توانند در صورت تمایل علاوه بر پوشش های فوق الذکر نسبت به خرید بیمه نامه حوادث انفرادی اقدام نمایند. حق بیمه مربوطه مبلغ 65،000 ریال با احتساب 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد . درصورت تمایل به خرید بیمه نامه مذکور ، مراتب توسط مدیران محترم کاروان در سایت ثبت نام زائرین حج تمتع ثبت و لیست افراد متقاضی بهمراه هزینه حق بیمه به شعب یا نمایندگی های شرکت بیمه ایران در سراسر کشور ارائه گردد .
 
بدیهی است لیست اسامی تائید شده توسط شرکت بیمه می بایست تحویل زائرین محترم شده و یا اینکه در اختیار مدیران محترم کاروان تا پایان موسم حج نگهداری شود. - غرامت فوت و نقص عضو دائم و کلی بر اثر حادثه مبلغ 100،000،000 ریال - غرامت نقص عضو جزئی بر اثر حادثه طبق جدول نقص عضو بیمه گر ضریبی از 100،000،000 ریال - هزینه های پزشکی ناشی از حوادث مشمول بیمه تا سقف 6,000,000 ریال - غرامت فوت به هر علت مبلغ 20،000،000 ریال - بیمه بار شامل دوربین عکاسی ،‌ فیلم برداری و تلفن همراه حاکثر تا مبلغ 1،500،000ریال برای هر زائر بر اثر سرقت ،‌جاماندن و مفقودی لوازم مذکور. بیمه آتش سوزی ساختمان و سرقت لوازم منازل زائرین در ایام حج و حضور زائر در عربستان سعودی طبق شرح ذیل : - حداکثر سرمایه بیمه ساختمان و تاسیسات (آتش سوزی و زلزله) مبلغ 30،000،000 ریال - حداکثر سرمایه بیمه (سرقت اثاثیه) مبلغ 20،000،000ریال - خطرات مشمول بیمه سرقت (با شکست حرز و طبق گزارش مقامات انتظامی) - مدت پوشش بیمه از زمان خروج زائر از کشور تا ورود به ایران (مدت اقامت در عربستان) - فرانشیز خسارت مالی در سرقت لوازم 10درصد است.
 
با عنایت به اهمیت موضوع بیمه حجاج در مناسک حج تمتع و خطرات احتمالی که زائرین معزز بیت الله الحرام با آن روبرو هستند تاکید می گردد در جلسات توجیهی مدیران کاروانها و به تبع آن جلسات آموزشی زائرین مفاد پوششهای بیمه ای اطلاع رسانی مناسب شده تا بیمه شدگان از تعهدات شرکت بیمه گر مطلع گردند. ضمناً بخشنامه و دستورالعملهای تکمیلی درخصوص بیمه حجاج تمتع سال 90 متعاقباً ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha