تاكسی‌ می‌تواند یكی از كانون‌های شیوع ویروس كرونا باشد، چراكه مشخص نیست مسافری كه در كنارمان نشسته، یك ناقل خاموش هست یا نه...

مرگ كرونایی در تاكسیرانان حاشیه‌ شهر بیشتر بود

سلامت نیوز:تاكسی‌ می‌تواند یكی از كانون‌های شیوع ویروس كرونا باشد، چراكه مشخص نیست مسافری كه در كنارمان نشسته، یك ناقل خاموش هست یا نه...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، از همان روزهای نخست برخی تاكسی‌ها از پوشش‌های پلاستیكی استفاده كردند كه فضای بین راننده و مسافر را از هم جدا كنند و در صندلی عقب نیز تنها دو مسافر سوار می‌شدند. از میان ۲۳ هزار تهرانی كه تا به حال جان خود را به دلیل كرونا از دست داده‌اند، رانندگان تاكسی هم به دلیل شغلی كه این روزها یكی از پرخطرترین شغل‌هاست، سهمی از این مرگ و میرها داشته‌اند.


«محمد روشنی»، رییس سازمان تاكسیرانی تهران می‌گوید: از ابتدای شیوع این ویروس تا به حال 514 نفر از رانندگان تاكسی مبتلا به كرونا شده‌اند كه از این تعداد 86 نفر فوت كرده‌اند. او از اقداماتی كه از اسفند 98 تا به امروز برای بزرگ‌ترین ناوگان تاكسیرانی دنیا انجام شده می‌گوید.
 
از اسفند ماه كه تهران درگیر كرونا شده، تاكسیرانی چه اقدامی در حوزه پیشگیری و حفاظت از جان تاكسیرانان و مسافران كرده است؟
از سوم اسفند سال گذشته كه ستادهای مبارزه با كرونا در این سازمان شكل گرفت، وضعیت این ناوگان به طور دایم رصد و آسیب‌های احتمالی در این حوزه پیش‌بینی شد.

تلاش ما بر این بود تا تصمیماتی برای ایمن‌سازی این ناوگان انجام شود و در گام نخست شدت وضعیت بحرانی از طریق جمع‌آوری و آنالیز داده‌های معتبر پایش شد و دستورالعمل‌های استاندارد از جمله نظافت فردی سازمانی محیطی بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی تهیه و تدوین شد. در ادامه اولویت‌های اجرایی تعیین و به صورت لحظه‌ای ابلاغیه‌های نهادهای بالادستی در این حوزه پایش و به‌روزرسانی ‌شد. همچنین تلاش شد از تجارب سایر كشورها برای مقابله با بیماری كرونا در حوزه تاكسیرانی بهره ببریم.

در این مدت پنل درخواست خدمات اداری غیرحضوری و اپلیكیشن پیشخوان تاكسی برای تاكسیرانان راه‌اندازی شد. همچنین پروانه‌های تاكسیرانی منقضی شده، تمدید شد و در سطح پایانه‌ها و ایستگاه‌ها، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم با حضور نماینده اداره كل سلامت شهرداری و كارشناسان بهداشتی صورت گرفت.


به نظر می‌رسد در زمینه مراقبت‌های بهداشتی هم با توجه به حضور مسافران، اقدامات مختلفی صورت گرفت كه سبب‌ساز اعتماد مسافران به حضور در تاكسی‌ها (با رعایت پروتكل‌های بهداشتی) شد...یکی دیگر از موضوعاتی كه در این مدت مورد توجه قرار گرفت، طرح پرداخت الكترونیكی كرایه‌ها به جهت كاهش تبادل پول نقد داخل تاكسی‌ها بود. شست‌وشوی روزانه تاكسی‌ها و نظارت دقیق و سختگیرانه بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از دیگر اقداماتی بود كه انجام شد. در این مدت بیش از 41 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌كننده بین تاكسی‌ها توزیع شد و بیش از 234 هزار ماسك، 53 هزار دستكش و 21 هزار كاور محافظ جداكننده توزیع شد.

هزینه‌هایی كه برای فعالیت‌ها داشته‌اید، چقدر بوده؟
10 میلیارد و 500 میلیون ریال بابت هزینه خرید تعداد 15 هزار عدد كاور جداكننده، 3 میلیارد و 200 میلیون ریال بابت هزینه خرید تعداد 40 هزار عدد ماسك قابل شست‌وشو، 620 میلیون ریال بابت هزینه تعداد 62 هزار عدد ماسك یك ‌بار مصرف، 10 میلیارد و 800 میلیون ریال بابت هزینه 12 هزار لیتر مایع ضدعفونی‌كننده دست و 12 میلیارد و 600 میلیون ریال بابت هزینه 14 هزار لیتر مایع ضدعفونی‌كننده سطوح، بخشی از هزینه‌های تخصیص یافته در این ماه‌هاست.

تهیه و توزیع بسته كمك ‌معیشتی برای رانندگان مبتلا همچنین خانواده تاكسیرانان فوت شده بر اثر ابتلا به ویروس كرونا به تعداد 500 بسته شامل مواد غذایی و بهداشتی با هزینه‌ای بالغ‌ بر یك میلیارد و 440 میلیون ریال همچنین پوشش بیمه تكمیلی درمان برای 23420 نفر از تاكسیرانان و خانواده و 65000 نفر پوشش بیمه عمر و حوادث با سرمایه غرامت به‌ مبلغ 10 میلیون تومان بخشی دیگر از هزینه‌هایی بود كه در این مدت انجام شد.


در دوره‌هایی به ‌شدت مسافران تاكسی كاسته شد، در این دوره حمایت از رانندگان داشته‌اید؟
بله، ما براساس مصوبه‌ای كه از شورای شهر دریافت كردیم تعداد مسافران تاكسی به 3 نفر كاهش پیدا كرد و كرایه نفر چهارم بین 3 نفر دیگر تقسیم شد. همین موضوع موجب كاهش زمان توقف در ایستگاه‌ها برای تاكسی شد. تمدید 3 ماهه پروانه‌های تاكسیرانی بدون دریافت هزینه و بدون مراجعه رانندگان تاكسی، كاهش هزینه‌های دریافتی از تاكسیرانان در ایستگاه‌های ویژه مانند پایانه‌ها، فرودگاه و... از جمله اقدامات حمایتی ما بوده است. ما همچنین تاكسیرانان را راهنمایی كردیم تا با ثبت‌نام در سامانه كارا(وزارت كار) جهت اخذ تسهیلات ۶ میلیون تومانی مشاغل آسیب‌پذیر از كرونا، اقدامات لازم را انجام دهند كه در این بخش حدود ۲۵۰۰۰ نفر این تسهیلات را دریافت كردند.


در این مدت چند راننده تاكسی مبتلا شده و چند راننده فوت شده‌اند؟
براساس پیامكی كه به كلیه تاكسیرانان ارسال شد یك فرم فراخوان و خوداظهاری طراحی شد كه رانندگان تاكسی كه خود یا همكاران‌شان به كرونا مبتلا شدند، اطلاع‌رسانی كنند كه براساس آمار ثبت ‌شده در سایت سازمان حدود 514 نفر اطلاع‌رسانی كرده‌اند كه از این تعداد 86 نفر فوت كردند كه ما این تعداد را با آمار سازمان بهشت‌زهرا(س) مطابقت دادیم.

براساس اطلاعات دریافتی از تاكسیرانان مشخص شده كه تاكسیرانان ساكن حاشیه شهر تهران بیشترین آمار مبتلایان را نسبت به تاكسیرانان ساكن در شهر تهران دارند. همچنین 33 نفر از پرسنل سازمان تاكسیرانی نیز مبتلا به كرونا شده‌اند...جامعه ۸۰ هزار نفری رانندگان تاكسی بسیار كار را سخت می‌كند چه از نظر حمایت و چه پایش و... آیا حمایت‌ها و اقدامات شما توانسته كل این جامعه را پوشش بدهد؟


مسلما، حمایت از این خانواده 80 هزار نفری كار بسیار سختی است و نیاز به همكاری سایر ارگان‌ها داشت كه شهرداری‌های مناطق 22 گانه در این زمینه هماهنگی خوبی با سازمان تاكسیرانی داشتند. از این تعداد 86 نفر فوت كردند كه ما این تعداد را با آمار سازمان بهشت‌زهرا(س) مطابقت دادیم. براساس اطلاعات دریافتی از تاكسیرانان مشخص شده كه تاكسیرانان ساكن حاشیه شهر تهران بیشترین آمار مبتلایان را نسبت به تاكسیرانان ساكن در شهر تهران دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha