چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 30524
مدیر پرتفوی سرمایه گذاری البرز از افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت دارو خبر داد و دلایل فروش بلوك 55درصدی تولی پرس و آثار مالی این اقدام را تشریح كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،درپی فروش 59 میلیارد تومانی بلوك 55 درصدی تولی پرس توسط سرمایه گذاری البرز كه روز گذشته توسط شركت خریدار ( كف ) قعطی شد، محمدعلی شیرازی در جریان برگزاری نشست مطبوعاتی دلایل فروش و آثار مالی این بلوك را تشریح كرد و از افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت دارو خبر داد.

*دلایل فروش بلوك 55درصدی تولی پرس

وی با بیان اینكه میانگین سود خالص و بازدهی سهام سرمایه گذاری البرز در 4 سال گذشته با 14 و 78 درصد رشد همراه بود، اظهار داشت: این شركت در حالی طی سال های گذشته اقدام به فروش بلوكی زیرمجموعه های خود مانند ویتانا،كیوان و پیاذر كرده كه یكی از دلایل فروش بلوك مدیریتی تولی پرس وجود فضای رقابتی شدید در محصول پودر شوینده كشور بود، بطوریكه در برابر كل تقاضای 450 تا 500 هزار تنی، ظرفیت تولید پودر شوینده 1.2 میلیون تن است.همین اختلاف شدید موجب اعمال تخفیف های بیش از حد شده است.
شیرازی ادامه داد: مواد شوینده هم با اختلاف تولید 240 هزار تنی و ظرفیت 3.5 برابری و در نتیجه حاشیه سود 5 درصدی و عدم رشد سودآوری در چند سال اخیر مواجه است.این موضوع از یك طرف و برنامه ریزی برای حركت به سمت صنعت دارو در نهایت موجب فروش بلوك تولی پرس شد.
این مقام مسئول با اشاره به رشد10 برابری فروش دارو در 10 سال اخیر و افزایش 20 درصدی فروش شركت های دارویی حاضر در بورس طی 5 سال گذشته خاطر نشان كرد: طبق برآوردهای موجود، طی 5 سال گذشته سود خالص شركت های دارویی بورسی سالانه 23 درصد رشد كرده و همواره از صنایع كم ریسك كشور و بازار سهام بوده است. از طرف دیگر حاشیه سود صنعت دارو 13 درصد است.
شیرازی ادامه داد: عامل دیگر فروش بلوك تولی پرس و لزوم تقویت بخش دارویی سرمایه گذاری البرز ناشی از اثر پذیری محسوس این شركت از اجرای طرح تحول اقتصادی بود، اما صنعت دارو از این طرح كمتر متاثر شده است.
به گفته وی سرمایه گذاری البرز از سال گذشته با هدف ورود به بخش "های تك " صنعت دارو مانند واكسن، خون و سرطان، اقدام به سرمایه گذاری هایی از جمله مشاركت با یك شركت سویسی برای تولید داروی هورمونی كرده و درصدد افتتاح خطوط تولید داروهای تزریقی و سرطانی در ماه های آینده است.

*آثار مالی ناشی از درآمد حدود 59 میلیارد تومانی

شیرازی در ادامه اظهارات خود به آثار مالی ناشی از درآمد حدود 59 میلیارد تومانی سهام تولی پرس اشاره كرد و گفت: با این فروش پیش بینی سود هر سهم سرمایه گذاری البرز از 60 به حدود 90تا 100 تومان خواهد رسید كه اطلاعات مربوطه به بورس ارسال شده است. ازطرف دیگر خالص ارزش دارایی هر سهم نیز از 610 به 650 تومان رسید.این در حالی است كه درآمد حاصله در صنعت دارو و های تك این صنعت سرمایه گذاری خواهد شد.

*اعمال افزایش سرمایه 30 درصدی

وی با بیان اینكه سرمایه گذاری البرز بعد از عرضه اولیه سال گذشته سهام سبحان دارو در فرابورس و فروش تولی پرس، در سال جاری برنامه ای برای فروش دیگر شركت ها ندارد اما تا 4 سال آینده اكثر شركت های سهامی خاص غیربورسی را وارد بورس خواهد كرد، ادامه داد: یكی از برنامه های مدنظر اعمال افزایش سرمایه 30 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران طی یكی دو ماه آینده است كه با هدف مشاركت در طرح های توسعه زیرمجموعه های سرمایه گذاری البرز و اصلاح ساختار مالی انجام خواهد شد.

*افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت دارو

شیرازی در خاتمه با بیان اینكه سرمایه گذاری البرز هم اكنون 12 درصد از بازار دارویی كشور را در اختیار دارد ادامه داد: به دنبال اجرای طرح تحول اقتصادی و نوسان نرخ ارز، قیمت دارو بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته و در حالی برخی از شركت های دارویی اقدام به اعمال این افزایش كرده اند كه احتمالا " تا نیمه اول سال همگانی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha