یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر عصر دیروز ضمن اعلام كشف جسد 8 كوهنورد و نجات 14 مفقودی در ارتفاعات توچال، دارآباد، كلك‌چال، شیرپلا و قلعه‌دختر آهار در استان تهران ظرف دو روز گذشته، خبر داد كه به دلیل شرایط بد جوی، عملیات جست‌وجو برای پیدا كردن 7 مفقودی در كوه‌های پایتخت متوقف شده و پس از فرونشست كولاك، ادامه می‌یابد.

هشدارهایی كه جدی گرفته نشد

سلامت نیوز:پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر عصر دیروز ضمن اعلام كشف جسد 8 كوهنورد و نجات 14 مفقودی در ارتفاعات توچال، دارآباد، كلك‌چال، شیرپلا و قلعه‌دختر آهار در استان تهران ظرف دو روز گذشته، خبر داد كه به دلیل شرایط بد جوی، عملیات جست‌وجو برای پیدا كردن 7 مفقودی در كوه‌های پایتخت متوقف شده و پس از فرونشست كولاك، ادامه می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،از ظهر جمعه و تا بعد از ظهر دیروز، امدادگران جمعیت هلال احمر استان تهران، اجساد 8 كوهنورد فوت شده در ارتفاعات تهران را پیدا كرده، حدود 100 نفر از اسكی بازان و كوه‌پیمایان آماتور و غیرحرفه‌ای را به دامنه‌ها منتقل كرده و دو مصدوم را هم به مراكز درمانی رسانده‌اند اما هنوز خانواده‌های بسیاری از كوهنوردان مفقود، چشم انتظار یك خبر خوش درباره زنده بودن عزیزان‌شان هستند. 


بارش شدید برف، وقوع كولاك و ریزش بهمن كه از ساعات پایانی پنجشنبه 4 دی‌ماه در ارتفاعات 19 استان كشور آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد، بسیاری از علاقه‌مندان ورزش كوهنوردی كه از صبح جمعه عازم ارتفاعات شده بودند را غافلگیر كرد و متاسفانه در شهر تهران، حوادث تلخی را به دنبال داشت. وقوع این حوادث كه به دنبال اطلاع‌رسانی خانواده‌های مفقودان گرفتار در ارتفاعات و همچنین، پیام‌های ارسالی كوهنوردان از سامانه‌های امدادی نصب شده روی گوشی تلفن همراه‌شان به واحدهای امدادی جمعیت هلال‌احمر اعلام شد، 16 تیم امدادی را برای امدادرسانی به این حادثه دیدگان فعال كرد.

این حوادث تلخ در حالی مرگ و مفقودی و مصدومیت تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان ورزش كوهنوردی را رقم زد كه از روز سوم دی‌ماه، فدراسیون كوهنوردی و سازمان هواشناسی، در اطلاعیه‌های جداگانه، نسبت به بدتر شدن شرایط جوی هشدار داده و از هموطنان و به خصوص ورزشكاران ساكن در استان تهران خواسته بودند كه در روزهای پنجشنبه و جمعه از صعود به ارتفاعات و رشته كوه‌های البرز منصرف شوند.

 سازمان هواشناسی از روز سوم دی ماه با صدور دو اطلاعیه در سطح زرد و نارنجی (به معنای اختلال بر اثر تاثیرات منفی ناشی از بدی شرایط جوی و از جمله، تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق، خطر احتمالی برای جان و مال مردم) نسبت به فعالیت سامانه بارشی همراه با نفوذ هوای نسبتا سرد در فاصله سوم تا 6 دی ماه و به دنبال آن بارش برف، وزش باد، كولاك، كاهش نسبی دما و كاهش دید در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، كردستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، همدان، یزد، خوزستان، اصفهان، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، البرز، ارتفاعات استان‌های لرستان، تهران، البرز، قزوین، كهگیلویه و بویراحمد، مركزی، سمنان، گلستان، خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، شمال فارس و كردستان هشدار داده بود و در هر دو اطلاعیه هم بر پرهیز از فعالیت‌های كوهنوردی تاكید كرده بود. 

فدراسیون كوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران هم از روز سوم دی ماه با استناد به هشدارهای سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی از كوهنوردان خواسته بود كه ظرف روز‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه به ارتفاعات 19 استان گرفتار برف و كولاك صعود نكنند. در اطلاعیه‌های این فدراسیون ورزشی، شرایط جوی مناطق كوهستانی شمال‌ غرب و شمال شرق و ارتفاعات البرز غربی، شرقی و مركزی و همچنین ارتفاعات زاگرس شمالی و مركزی شامل قله‌های سهند، سبلان، بلقیس، سماموس، اشترانكوه، زردكوه، دنا، مجموعه علم كوه، تخت سلیمان، كپه داغ، الاداغ، بینالود، هزارمسجد و دماوند مورد هشدار قرار گرفته و تاكید شده كه افزایش بارش برف، سرعت گرفتن وزش باد، وقوع یخبندان شدید سراسری، افت محسوس دما، احتمال بهمن، هوای سرد در دره‌ها، كولاك برف و مه آلودگی، احتمال وقوع مجدد بهمن در دالان‌های بهمن‌گیر به دلیل ذوب برف تازه، كاهش محسوس دما، یخبندان شدید منجر به سرمازدگی شدید خطراتی است كه كوهنوردان عازم ارتفاعات را تهدید می‌كند. 

وقوع حوادث تلخ برای هموطنان در روز جمعه و فوت 8 كوهنورد و مصدومیت و مفقودی 9 نفر از كوهنوردان كه دلیل اصلی بی‌توجهی به هشدارهای سازمان هواشناسی بود، انتقاد مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی را به دنبال داشت و دیروز، صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز تاسف از بی‌توجهی مردم به هشدارهای هواشناسی گفت:«واقعا جای تعجب و سوال دارد كه چرا مردم با توجه به آگاهی از شرایط جوی، جان خود را به خطر انداختند و به هشدارهای هواشناسی توجهی نكردند؟ البته با توجه به گستردگی عرصه باید از دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط پرسید كه آیا امكان ایجاد محدودیت در همه نقاط دسترسی به صعود از ارتفاعات را دارند یا خیر؟ چون روز جمعه، مردم از همه نقاط شمال تهران اقدام به كوهنوردی و حتی صعود كرده بودند.»

به گفته ضیاییان پیش‌بینی وضعیت جوی كوهستان در كشور با عنوان «هواشناسی كوهستان» از جمله پیش بینی‌های جدید است كه به دلیل اهمیت حفظ جان كوهنوردان، هشدار و توصیه به پرهیز از صعود به ارتفاعات طی روزهای پنجشنبه تا شنبه، در هشدارهای اصلی و عمومی سازمان هواشناسی درج شده بود.شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران هم با انتقاد از بی‌توجهی هموطنان به اطلاعیه‌های نهادهای امدادی نسبت به وضعیت جوی در ارتفاعات تهران گفت:

«سه دسته از كوهنوردان در ارتفاعات حضور پیدا می‌كنند؛ كوهنوردان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و افراد مبتدی كه برای تفریح به این مناطق می‌آیند. از روز پنجشنبه هشدارهای هواشناسی در خصوص احتمال برودت هوا و برف و كولاك و بهمن در ارتفاعات تهران منتشر شد و فدراسیون كوهنوردی هم به مردم تهران هشداری مبنی بر بارش برف همراه با احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات داده و توصیه كرده بود كه به ارتفاعات تهران صعود نكنند. اما متاسفانه روز جمعه، حوادث تلخی را در كوهستان شاهد بودیم و تا امروز چند نفر از هموطنان‌مان را در این حوادث از دست داده‌ایم و تا همین لحظه هم تیم‌های عملیاتی ما در حال انجام عملیات امدادی در ارتفاعات تهران هستند.

روز جمعه در منطقه كلك‌چال، شاهد برف و كولاك همراه با برودت شدید هوا بودیم و تقریبا حوالی ساعت 14 تیم‌های عملیاتی ما به منطقه اعزام شدند و با توجه به شرایط موجود به سختی توانستند خود را به ارتفاعات برسانند كه متاسفانه در همان وهله اول 2 نفر از هموطنان‌مان را از دست دادیم. در این ارتفاعات همچنین 2 مصدوم هم داشتیم كه یك نفر از آنها حال وخیمی داشت و تیم‌های امدادی سعی كردند با وجود شرایط سخت برف و كولاك این مصدومان را به نقطه امن منتقل كرده و تحویل نیروهای اورژانس بدهند.

تیم‌های امدادی تا ساعت 21 جمعه شب، در منطقه كلك‌چال مشغول عملیات جست‌وجوی مفقودان بودند اما سرمای شدید شب گذشته و احتمال وقوع حادثه برای نجاتگران، اجازه پیشروی بیشتر به تیم‌های ما نداد اما عملیات امدادی از صبح شنبه با هماهنگی با تیم‌های فدراسیون مجددا از سر گرفته شد و بالغ بر 40 نجاتگر متخصص همراه با تجهیزات لازم در ارتفاعات كلك‌چال حضور دارند كه امیدواریم مصدومان احتمالی را بتوانیم پیدا كنیم. این تنها عملیات امدادی در منطقه كلك‌چال بوده در حالی كه در منطقه شیرپلا هم چندین مصدوم داشته‌ایم.

در منطقه آهار نیز همزمان با همین حادثه ریزش بهمن داشتیم و متاسفانه طبق گزارش‌های دریافتی یك نفر مفقودی هم در این منطقه داریم كه تیم‌های جمعیت و اهالی منطقه، همچنین همنوردان این مفقود در منطقه حضور داشته و در حال جست‌وجو هستند. در منطقه دارآباد نیز روز جمعه در ساعت 14 گزارش بهمن داشتیم و گزارش اولیه حاكی از این است كه 2 نفر در این منطقه مصدوم شده‌اند. در حال حاضر تعداد زیادی از نجاتگران هلال احمر، تیم‌های فدراسیون و تیم‌های محلی در ارتفاعات تهران در حال عملیات جست‌وجوو نجات هستند اما متاسفانه با توجه به برودت هوا، كار امدادرسانی با سختی همراه است.»

فتحی با بیان اینكه وضعیت كوهستان و خواست مردم برای صعود به این ارتفاعات به خصوص در روزهای تعطیل، قابل كنترل نیست، تاكید كرد: «در تعطیلات آخر هفته گذشته، توصیه‌های تخصصی به تمام گروه‌های كوهنوردی حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و مبتدی این بوده كه به ارتفاعات صعود نكنند. اما این هشدارها جدی گرفته نشده و شاهد حوادثی در ارتفاعات بالا بودیم كه احتمال دارد در منطقه كلك‌چال، هنوز مصدومانی داشته باشیم اما هنوز آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.»فدراسیون كوهنوردی هم با صدور اطلاعیه‌ای در اشاره به حوادث تلخ جمعه پنجم دی ماه ۹۹ اعلام كرد:

«فدراسیون كوهنوردی و صعودهای ورزشی ضمن ابراز تأسف از حوادث رخ داده جمعه پنجم دی ماه در ارتفاعات البرز كه منجر به مصدومیت و جان‌باختن تعدادی از هموطنان و كوهنوردان بر اثر سرمازدگی، ریزش بهمن و سقوط شد و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های ضایعه دیده، صمیمانه از تمامی علاقه‌مندان به ورزش‌های كوهستانی و كوهنوردان عزیز تقاضا می‌كند، نسبت به هشدارهای ستاد اطلاع‌رسانی و هواشناسی كوهستان توجه و دقت نظر لازم را داشته باشند و تمامی ملاحظات و جنبه‌های ایمنی را درنظر بگیرند.

روز گذشته نخستین جمعه زمستان بوده است و فصل سرما، شرایط ناپایدار جوی در ارتفاعات و پدیده‌های چون كولاك و ریزش بهمن به تناوب در سطح كشور ادامه خواهد داشت. لطفا مراقب خودتان باشید و در شرایط نامساعدِ كوهستان از كوهنوردی پرهیز كنید.»بنا به اخرین اعلام رییس امداد و نجات فدراسیون كوهنوردی، هنوز چند جنازه و مفقودی توچال و قلعه‌دختر آهار وجود دارد كه به دلیل بدی شرایط جوی و احتمال ریزش بهمن بر اثر حركت مجدد بالگردهای امدادی در ارتفاعات توچال و كلك‌چال، فعلا امكان بازگرداندن اجساد وجود ندارد و عملیات جست‌وجوی مفقودی‌ها هم متوقف شده است. 

در نهایت، عصر دیروز رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از كشف 8 جسد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت كه عملیات جست‌وجو به دلیل شرایط نامساعد جوی فعلا متوقف شده است.مهدی ولی‌پور در این اعلام درباره آخرین وضعیت جست‌وجو برای یافتن كوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات شمال تهران گفت: «تا این لحظه متاسفانه 8 تن جان خود را از دست داده‌اند كه اجسادشان نیز كشف شده این اجساد به پایین انتقال داده شده و به پزشكی قانونی تحویل داده می‌شوند و هویت و علت قطعی مرگ این افراد از سوی پزشكی قانونی اعلام خواهد شد.

۱۴ نفر نیز نجات داده شده و سالم به پایین بازگردانده شدند كه تعدادی از این نجات یافتگان جزو ۱۸مورد مفقودی بودند كه پیش از این به جمعیت هلال احمر گزارش شده بود. 7 مفقودی دیگر نیز بنا بر اعلام گزارش از سوی خانواده‌های‌شان در این مناطق وجود دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط بسیار بد جوی ادامه عملیات جست‌وجو در این مناطق مقدور نیست و این عملیات با دستور فرمانده میدان تا فردا متوقف شده و به محض مساعد شدن شرایط جوی و فراهم شدن امكان جست‌وجو، عملیات جست‌وجو برای یافتن هفت مفقودی دیگر آغاز خواهد شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در 72 ساعت گذشته، در ٧٣ محور كوهستانی و ٨ روستا و مناطق عشایرنشین به ٤٧٢٦ نفر در 141 عملیات امداد و نجات، امدادرسانی شد. ولی‌پور با اشاره به عملیات امداد و نجات در این بازه زمانی گفت:

به ١٩استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، كردستان، كهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان و مازندران امداد رسانی شد و طی 141 ماموریت و توسط 473 نفر امدادگر و نجاتگر 4726 نفر نجات یافتند و 55نفر به مناطق امن منتقل شدند.349 دستگاه خودرو كه در برف و كولاك گرفتار شده بودند رها‌سازی شدند و برای 224 نفر از هموطنان‌ آسیب دیده هم اسكان اضطراری فراهم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha