یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 305284

پژوهشگران احتمال تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی 10 سال برای هر فرد را بر اساس دسته بندی های تنظیم شده در زمینه دیابت و بیماری قلبی‌عروقی محاسبه کردند:

ارتباط قند خون بالا و 2 نوع سکته

سلامت نیوز:پژوهشگران احتمال تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی 10 سال برای هر فرد را بر اساس دسته بندی های تنظیم شده در زمینه دیابت و بیماری قلبی‌عروقی محاسبه کردند:

- خطر بسیار زیاد (بیش از 10 درصد)

- خطر زیاد (بین 5 تا 10 درصد)

-خطر متوسط (زیر 5 درصد)نتایج نشان داد که 93 درصد بیماران مبتلا به دیابت 2 در معرض خطر زیاد تا بسیار زیاد یک رویداد مرگبار قرار دارند.

بیماران با خطر بسیار زیاد شامل موارد  زیر می شوند:

- افراد مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی

- افرادی که تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی را دارند

- شرایط دیگر مانند نقص در عملکرد کلیه

- یا حداقل دارای سه عامل خطر قلبی‌عروقی (از جمله سن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن یا چاقی) باشند.اگر همراه با یکی از موارد بالا به دیابت هم مبتلا هستید می توانید در گروهی با خطر بسیار زیاد برای تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در نظر گرفته شوید. این پژوهش نشان داد که مردان بیشتر از زنان در این گروه قرار می گیرند.

  راهکارهای کاهش خطر ترک سیگار

پژوهش ها نشان می دهد که طی سال نخست پس از ترک عادت مضر سیگار کشیدن، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی به نصف کاهش می یابد و پس از سه سال، خطر تقریبا به سطح فردی غیر سیگاری می رسد.مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به این نکته اشاره دارد که ترک سیگار توانایی بدن برای استفاده از انسولین را افزایش می دهد که به مدیریت بهتر قند خون کمک می کند.

حفظ وزن سالم

کاهش وزن می تواند به بازگشت قند خون به سطح عادی کمک کند، در شرایطی که خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد. 

رژیم غذایی مدیترانه ای

دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه ای که حاوی روغن زیتون و مغزدانه ها ست، گامی سالم برای افراد مبتلا به دیابت است که قصد دارند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند.یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی اصولا شامل موارد زیر است:

- ماهی های چرب

-مرغ و طیور دیگر

- میوه ها و سبزیجات تازه به میزان زیاد

- حبوبات- غلات کامل

- روغن زیتون 

انجام ورزش

ورزش احتمال آریتمی یا ضربان نامنظم  قلب را کاهش می دهد و بر سیستم عصبی سمپاتیک تاثیر می گذارد که ضربان قلب شما را کاهش  می دهد و امکان عملکرد کارآمدتر قلب را فراهم می کند. حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید در هفته را مد نظر قرار دهید.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، به خاطر داشته باشید که قند خون سالم و قلب سالم دست در دست یکدیگر دارند و با مدیریت درست بیماری می توانید از حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در آینده پیشگیری کنید.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha