مدیر عامل شرکت شهر سالم از آمادگی مترو برای همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی بمنظور اجرای تست سریع کرونا در ایستگاه‌های منتخب مترو خبر داد.

انجام تست سریع کرونا در ایستگاه‌های مترو

سلامت نیوز: مدیر عامل شرکت شهر سالم از آمادگی مترو برای همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی بمنظور اجرای تست سریع کرونا در ایستگاه‌های منتخب مترو خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، حمید چوبینه، مدیر عامل شرکت شهر سالم درباره انجام تست‌های رایگان کرونا در مناطق شهرداری تهران اظهار کرد: جاهایی را در مراکز درمانی و شهرداری‌ها در اختیار معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام تست تشخیص سریع گذاشته‌ایم. طی صحبت‌هایی که با متروی تهران داشتیم، قرار شد ایستگاه‌های مترو نیز در اختیار معاونان بهداشت و درمان قرار گرفته تا تست تشخیص سریع در آنجا نیز انجام شود. اکنون مراکز درمانی در منطقه ۱۹.۲۰، ۲۲.۵، و ۶ در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد و برای انجام تست سریع کرونا از آن‌ها استفاده می‌شود.

او درباره جزئیات انجام تست سریع کرونا در مترو گفت: در ادامه طرح شهید سلیمانی درخواست مکان‌هایی برای انجام تست کرونا شد و در رایزنی با مترو، این شرکت نیز اعلام آمادگی کرد مکان‌هایی را برای این منظور اختصاص دهد. این اعلام آمادگی مترو به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل شد تا اگر کمبود فضا دارند این مکان‌ها نیز مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد.

چوبینه گفت: این امکان در مترو باید در ایستگاه‌هایی ایجاد شود که منجر به ازدحام جمعیت نشود و فضا به اندازه کافی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه ممکن است افرادی که وارد مترو می‌شوند، وقت کافی برای قرار گرفتن در صف احتمالی را نداشته باشند، در نتیجه در مکان‌هایی که فضا بیشتر است و مسافران فرصت بیشتری دارند، این امکان می‌تواند فراهم شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به شرایط بیماری کرونا در تهران گفت: اکنون شرایط نسبتا خوبی داریم و سیر نزولی بیماری را سپری می‌کنیم، اما این اقدام مشروط به این است که به وضعیت پیش آمده خوش بین نشویم، چرا که یک ویروس است و زمانی می‌توانیم پیروزی را جشن بگیریم که دیگر هیچ بیماری وجود نداشته باشد و یا اگر بیماری موجود است، اقدام سریع برای کنترل و جداسازی را بتوانیم انجام دهیم. اکنون به هیچ یک از این دو حالت نرسیده‌ایم که این بیماری کاملا ریشه‌کن شده باشد و یا واکسیناسیون انجام شود و نه هم اینکه جداسازی کامل برای ما فراهم نیست که بیماری را سریعا تشخیص دهیم و از بقیه جدا کنیم.

چوبینه افزود: در نتیجه بهترین راه پیشگیری توسط خود مردم است و با حضور کمتر در مراکز پرازدحام، کاهش دورهمی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی با وزارت بهداشت برای کمک در واکسیناسیون شهروندان انجام شده است یا خیر؟ گفت: واکسن دستورالعمل دارد و برای کسانی که بیشترین مواجه را با بیمار دارند، سالمندان، بیماران زمینه‌ای و براساس پروتکل‌ها توسط وزارت بهداشت تعیین و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ما نیز آماده هستیم که هر کمکی در این زمینه لازم باشد را انجام دهیم. اکنون توجه خوبی وزارت بهداشت به پتانسیل‌های شهرداری دارد.

او درباره سیر ابتلا به کرونا در شهرداری تهران گفت: غربالگری کرونا را انجام دادیم و منجر شد تا علی رغم میزان مواجه زیاد پرسنل شهرداری با عامه مردم و حضور در جاه‌های پرتراکم و پرخطر مانند بهشت زهرا و کلینیک‌های شهرداری تهران و غیره، درصد ابتلای همکاران ما در شهرداری تهران نسبت به آحاد جامعه کمتر شود.

مدیر عامل شرکت شهر سالم درباره جزئیات همکاری این شرکت با وزارت بهداشت گفت: درخواستی از طرف مسئولان حوزه سلامت و بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم که براساس آن شهرداری با توجه به کمک‌هایی که تاکنون در مساله کرونا داشته، مراکر درمانی آن با سیاست‌های جدید وزارت بهداشت برای کاهش بار بیماران بیمارستانی درمان سرپایی را انجام دهد و از پتانسیل مراکز درمانی شهرداری تهران استفاده شود.

او ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت نیز امکانات لازم را در اختیار این مراکز درمانی قرار دهد. برای مثال مجوز درمان در منزل، پزشکی از راه دور، داروهای درمانی بیماری سرپایی مواردی بود که امکان اجرای آن‌ها بررسی و در این پروتکل مقرر شد محدودیت‌ها در این زمینه را کاهش و امکانات لازم را مسئولان وزارت بهداشت در اختیار ما قرار دهند.

چوبینه با اشاره به اینکه درخواست‌های شهرداری در قالب یک تفاهمنامه مشخص و با امضای وزیر بهداشت و شهردار تهران عملیاتی خواهد شد، افزود: پیرو این مطلب تاکنون چندین جلسه کارشناسی برگزار شد و این وعده را به ما داده‌اند که در قالب این تفاهمنامه به نیازهای شهرداری توجه شود. از جمله اینکه با در اختیار قرار دادن پزشک به شهرداری کمبود پزشک در مراکزی که پزشک کمتر داریم برطرف شود. در مساله دارو اگر لازم باشد مجوز انتقال دارو و در دسترس قرار دادن دارو در منزل را به شرکت شهر سالم می‌دهند.

او در پاسخ به این سوال که این اقدامات از چه زمانی در شرکت شهر سالم اجرائی خواهد شد؟ گفت: مباحث مورد نظر طرفین در حال نگارش است و بعد از طی شدن شرایط قانونی به امضای وزرای بهداشت و شهردار تهران خواهد رسید و تا پایان سال به مرحله اجرا می‌رسد.

چوبینه همچنین با اشاره به آمار بیماران کرونایی که با مراجعه به مراکز درمانی شهرداری ویزیت شده‌اند، گفت: تاکنون بیش از ۸۲ هزار بیمار کرونایی را در مراکز درمانی خود ویزیت کردیم و درخواست ما از وزارت بهداشت این بود که داروهای سرپایی در اختیار کادر درمان قرار گیرد تا امکان تامین داروهای اولیه فراهم و بیمار و همکاران ما سرگردان نشوند و اگر کسی قرار است به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند، این امکان توسط شهر سالم با فرایند راحت‌تری انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با اشاره به اینکه این درخواست را به ویژه برای بازنشستگان شهرداری مطرح کردیم، گفت: نگاه ما کلی است اما هر کسی که به مراکز درمانی شهرداری مراجعه می‌کند به ویژه پرسنل و بازنشستگان شهرداری، به دست آوردن یک تخت بیمارستانی برای دنبال کردن درمان یک بیمار کرونایی بسیار سخت بود و به هر طریقی که بود با هماهنگی این امکان را فراهم می‌کردیم، اما نمی‌خواهیم کمک به بیمار و انتقال به مرکز بیمارستانی با تاخیر زمانی و به سختی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha