از روز جمعه پیکر بی‌جان ۸ کوهنورد در ارتفاعات پیدا شده است. امدادگران جسد دو کوهنورد را همان روز جمعه از میان برف‌ها پیدا کردند. از صبح شنبه هم امدادگران جسد شش کوهنورد دیگر را توانستند پیدا کنند. اجساد این کوهنوردان با بالگرد به پایین کوه انتقال داده شد.

مرگ در جهنم سفید

سلامت نیوز: از روز جمعه پیکر بی‌جان ۸ کوهنورد در ارتفاعات پیدا شده است. امدادگران جسد دو کوهنورد را همان روز جمعه از میان برف‌ها پیدا کردند. از صبح شنبه هم امدادگران جسد شش کوهنورد دیگر را توانستند پیدا کنند. اجساد این کوهنوردان با بالگرد به پایین کوه انتقال داده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، سقوط بهمن در ارتفاعات شمال پایتخت با مرگ ۸ کوهنورد گره خورد. این درحالی است که جست‌وجو‌های امدادگران هلال‌احمر برای یافتن هفت کوهنورد مفقودی دیگر در جهنم سفید ادامه دارد.

 ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز جمعه بود که بهمن در ارتفاعات دارآباد کلک‌چال، آهار و شیرپلا سقوط کرد. کوهنوردان در برف محبوس شده بودند. این درحالی بود که تعداد زیادی از کوهنوردان هم در ایستگاه هفتم توچال گرفتار شده بودند. خط تله‌کابین به‌طور موقت خاموش شده بود و گفته می‌شد حدود صدکوهنورد در سرمای آنجا گرفتار شده‌اند. زمان می‌گذشت، تا اینکه کوهنوردان با راه‌اندازی مجدد خط تله‌کابین به پایین انتقال یافتند. اما ریزش برف در کلک‌چال و آهار و شیرپلا حوادث تلخی را رقم زده بود. کوهنوردانی که در جهنم سفید مدفون و مصدوم شده بودند.

از همان دقایق نخست عملیات‌ها آغاز شد. تیم‌های هلال‌احمر عازم منطقه شدند. جست‌وجو‌ها برای چندساعت ادامه داشت تا اینکه شاهین فتحی، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران از جان‌باختن دو نفر در کلک‌چال خبر داد. او گفت: «ظهر جمعه پس از حادثه سقوط کوهنوردان در ارتفاعات کلک‌چال چندین تیم راهی آنجا شدند و بعد از چند ساعت جست‌وجو ابتدا پیکر بی‌جان یک کوهنورد کشف شد. شواهد نشان می‌داد که فرد دیگری نیز زیر بهمن گرفتار شده است. ساعتی بعد با پیداکردن او در میان برف‌ها معلوم شد که او نیز جان خود را از دست داده است. محل دیگری که سقوط بهمن در آنجا حادثه‌ساز شد، دارآباد بود.»

تیم‌های امدادی تا ساعت ۹ شامگاه جمعه در ارتفاعات دارآباد، کلک‌چال و شیرپلا حضور داشتند. سرمای شدید و احتمال وقوع حادثه برای نجاتگران، اجازه پیشروی بیشتر به تیم‌های امدادونجات نداد. عملیات امدادی از صبح شنبه با هماهنگی تیم‌های فدراسیون مجددا از سر گرفته شد.


۱۱۵ کوهنورد گرفتار در بهمن

مدیرکل بحران تهران هم از گرفتارشدن ۱۱۵ کوهنورد در ریزش بهمن گفت: «افرادی که در سقوط بهمن گیر افتادند بین ۷۰ تا ۱۱۵ نفر بودند. در این بین ۱۷ نفر اعلام مفقودی شد که هفت نفر از آن‌ها قطعی است. ۱۱ کوهنورد نیز مصدوم شده بودند که مداوا شدند.»


۸ کشته ارتفاعات پایتخت

محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امدادونجات کشور در این‌باره گفت: «از روز جمعه پیکر بی‌جان ۸ کوهنورد در ارتفاعات پیدا شده است. امدادگران جسد دو کوهنورد را همان روز جمعه از میان برف‌ها پیدا کردند. از صبح شنبه هم امدادگران جسد شش کوهنورد دیگر را توانستند پیدا کنند. اجساد این کوهنوردان با بالگرد به پایین کوه انتقال داده شد.»


تماس ۱۷ خانواده با هلال احمر

او در ادامه گفت: «از شامگاه جمعه ۱۷ خانواده با جمعیت هلال‌احمر تماس گرفتند و ما را در جریان ناپدیدشدن کوهنوردان‌شان در ارتفاعات قرار دادند. ما هم شماره همراه این کوهنوردان گمشده را در اختیار مخابرات گذاشتیم تا ردیابی‌ها انجام شود. ردیابی‌های مخابراتی نشان می‌دهد ۷ کوهنورد در ارتفاعات مفقود شده‌اند. آخرین تماس‌های شماره‌های این کوهنوردان در مناطق سقوط بهمن ثبت شده است. درواقع ریزش بهمن هفت مفقودی دیگر دارد. محمدباقر محمدی می‌گوید: «۸۰ امدادگر در قالب ۱۶ تیم عملیاتی در همان منطقه درحال جست‌وجو هستند تا دیگر مفقودشدگان را پیدا کنند.»

محمدی افزود: «در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند، همچنین با تلاش امدادگران در عملیات روز گذشته ۱۱ کوهنورد از مرگ حتمی نجات پیدا کردند. امدادرسانی به این افراد آسیب‌دیده نیز تا ساعت ۴ صبح شنبه ادامه داشت.»

او در ادامه می‌گوید: «از تمامی خانواده‌هایی که فرزندان یا هر یک از آشنایان آن‌ها روز گذشته در ارتفاعات شمال تهران حضور داشته و هنوز به منزل بازنگشته‌اند، می‌خواهیم با مراکز امدادی و هلال‌احمر تماس بگیرند و اعلام مفقودی کنند تا عملیات جست‌وجو برای یافتن آن‌ها انجام شود.»


جانباختگان عضو باشگاه کوهنوردی تهران بودند

رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی هم گفت: «هنوز آمار دقیقی از جانباختگان وجود ندارد، زیرا عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد.»

او ادامه داد: «سه نفر قطعا در منطقه کلک‌چال جان خود را از دست داده‌اند. یک نفر نیز در منطقه آهار جان خود را از دست داده و دو نفر مفقودی در منطقه دارآباد قطعی است. افراد جان‌باخته عضو باشگاه کوهنوردی تهران هستند.»

این مقام مسئول در فدارسیون کوهنوردی می‌گوید: «هویت فرد جان‌باخته در آهار مشخص است که دکتر فاطمی از افراد باسابقه کوهنوردی است. یحیی انصاری در منطقه کلک‌چال نیز هویت او مشخص شده که جان خود را از دست داده است.»

سید مصطفی فاطمی دندانپزشک و متخصص پروتز‌های دندانی است که در اوایل دهه ۸۰ شمسی سردبیر ایسنا بود و در سال‌های اخیر با عضویت در باشگاه کوهنوردی تهران صعود‌های زیادی انجام داده بود. او عضو هیات علمی جهاددانشگاهی و مدتی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران بود.

دکتر فاطمی در یک دهه اخیر صعود‌های زیادی را انجام داده بود. او به صخره نوردی و اسکی نیز علاقه زیادی داشت.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعود‌های ورزشی تصریح کرد: «امیرهوشنگ فرآبادانی، هادی بهادری، اشکان رضوانی و محسن محمدی جزو افراد مفقودشده هستند. اسامی افراد مفقودشده در دارآباد هنوز مشخص نیست.»


انتقاد هواشناسی از بی‌توجهی به هشدار‌ها

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از اینکه مردم توجهی به هشدار‌های هواشناسی نکردند، انتقاد کرد. او گفت: «از روز‌های ابتدایی هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور چندین هشدار صادر کرده بود. در این هشدار‌ها تأکید شده بود که در روز‌های پنجشنبه و جمعه مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.

صادق ضیاییان می‌گوید: «ما در هشدار نارنجی اول دی ماه تصریح کرده بودیم که در روز‌های چهارم و پنجم دی ماه در برخی مناطق کشور ازجمله شمال تهران بارش برف، کولاک و مه‌آلودگی خواهیم داشت. همچنین در هشدار شماره ۶۶ روز سوم دی ماه نیز هشدار داده بودیم که صعود به ارتفاعات با توجه به شرایط جوی بسیار خطرناک است.»


هواشناسی کوهستان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: «واقعا جای تعجب و سوال دارد که چرا مردم با توجه به آگاهی از شرایط جوی، جان خود را به خطر انداختند و به هشدار‌های هواشناسی توجهی نکردند؟»

ضیاییان در ادامه درباره پیش‌بینی وضع جوی کوهستان در کشور گفت: «هواشناسی کوهستان جزو موارد جدیدی است که به پیش‌بینی‌ها افزوده شده است. اما وضع جوی کوه‌ها در دو روز گذشته آن‌قدر برای حفظ جان کوهنوردان اهمیت داشت که ما آن را در هشدار‌های اصلی و عمومی خود آورده بودیم.»

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه پیش‌بینی وضع جوی کوه‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم با جان کوهنوردان در ارتباط باشد، گفت: «درحال حاضر پیش‌بینی وضع جوی چند قله پرتردد کشور آغاز شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha