محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام : از 17 بهمن واكسن تولیدی ایران قابل بهره‌برداری استآخر دی یا 40 روز دیگر. این دو زمان را دو مسوول غیر از وزیر بهداشت، درمان‌و آموزش پزشكی از زمان ورود واكسن به ایران اعلام كرده‌اند.

40روز تا واكسن كرونا

سلامت نیوز:محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام :  از 17 بهمن واكسن تولیدی ایران قابل بهره‌برداری است. آخر دی یا 40 روز دیگر. این دو زمان را دو مسوول غیر از وزیر بهداشت، درمان‌ و آموزش پزشكی از زمان ورود واكسن به ایران اعلام كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،آخر دی را رییس جمعیت هلال‌احمر اعلام كرده است كه ورود حجمی از واكسنی كه قرار است بخرد را به این تاریخ موكول كرده است. 40 روز دیگر را از دیروز باید حساب كنیم. محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام هم گفته از 17 بهمن واكسن تولیدی ایران قابل بهره‌برداری است. این در حالی است كه فقط 4 روز از زمانی كه سعید نمكی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مقابل دوربین قرار گرفت و گفت «مردم خبر واكسن كرونا را فقط از وزیر بشنوند» سپری شده است.

در حالی كه این مقام مسوول در ستاد ملی كرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همان روز تاكید كرده بود «خبرهای خوشی در راه است» دیگرانی هستند كه عجله‌شان برای دادن خبرهای خوش بیشتر از مسوول مربوطه بود و دست به كار خبررسانی شدند. همین واحد نبودن اطلاع‌رسانی در مورد یك مساله تخصصی بارها سبب شده وضعیت مناسب كشور ما به یك معضل تبدیل شود. كما اینكه هفته قبل شاهد بودیم جریانی با هشتگ «واكسن بخرید» در توییتر شكل گرفت كه در متن آن این تاكید وجود داشت كه گویا ایران قصد خرید واكسن را ندارد در حالی كه هیچ یك از مسوولان ارشد كشور هیچ‌گاه نگفته بودند واكسن نخریم.

با این حال دیروز خبرهای مختلفی در مورد واكسن كرونا از زبان افرادی غیر از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی منتشر شد. یكی از آنها  رییس جمعیت هلال‌احمر بود كه درباره خرید واكسن حتی وارد اعلام جزییات خرید شد كه چه میزان دوز از چه شركتی و چه كشوری قرار است بخریم. موضوعی كه به ‌نظر می‌رسد راه به بیراهه‌ بردن است زیرا مهم خرید واكسن است نه اینكه محصول چه شركتی است زیرا هیچ‌ شركتی بدون كسب مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو نمی‌تواند واكسنی را تولید یا حتی وارد كند.

اگر قرار باشد واكسن ایرانی هم صادر شود باید مجوزهای لازم از اف.دی.ای (سازمان غذا و داروی امریكا) كه بر همه داروهای مصرفی در دنیا نظارت دارد را كسب كند. در موارد دیگر هم هر واكسنی در دنیا در هر كشوری بخواهد تولید شده و به جای دیگری صادر شود باید مجوز همین مرجع را داشته باشد. مدرك FDA یك گواهینامه بین‌المللی است كه از طریق سازمان دارو و غذای امریكا جهت تولیدكنندگان محصولات غذایی، دارویی و پزشكی سر تا سر جهان صادر می‌شود. این مدرك به منزله به رسمیت شناختن شركت تولیدكننده توسط FDA، در خصوص بهداشتی بودن و سلامت عمومی محصولات آن شركت بوده و حكم مجوز ورود محصولات آن شركت را به امریكا دارا است.

در همین شرایط محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام نیز خبر از تولید ماهانه 1.5 میلیون دوز واكسن كرونا از 40 روز دیگر داد. او این خبر را در مراسم بازدید از شهرك دارویی شفافارمد داده بود. این در حالی است كه سعید نمكی پیش‌تر در سوم دی گفته بود: همان طور كه داروهای ضدویروس در هر كجای دنیا مصرف شده است، برای مردم خودمان تهیه و تولید كرده‌ایم.

در رابطه با واكسن هم همه راه‌ها را می‌رویم و از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دنیا در حال خرید هستیم. البته هیچ جای دنیا روی واكسن قسم نخورده‌اند. در عین‌ حال دیروز نمكی  گفت: مسیر تهیه واكسن خارجی را داریم طی می‌كنیم. بحث كوواكس را خوشبختانه با مكانیزمی حل كردیم و به زودی برای خرید از منابع غیركوواكس هم ‌اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. 

شرط ما خرید واكسن مطمئن و دارای تاییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است. با یكی از سفرای‌مان نشستی دارم كه بتوانیم از منابع مختلفی كه دنبال می‌كنیم برای خرید واكسن به نتیجه برسیم. وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی همچنین درباره تولید واكسن كرونا در ایران نیز گفت: از همه مهم‌تر كار عظیم و حماسه‌ای است كه عزیزان ما در داخل كشور انجام می‌دهند و آن هم تولید واكسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌كند.

مردم باور كنند كه ما این‌ كاره هستیم و قدمتی به طول یك قرن در تولید واكسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند كه ما توانمندی این كار را داریم. نمكی تاكید كرد: عزیزانی كه در این راه ما را همراهی می‌كنند، دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی كه در تیم‌ تحقیقات ما قرار دارد كه متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود. این ‌فقط به این دلیل است كه این دانشمندان كنار بكشند اما می‌دانم كه مقتدرتر از این هستید كه از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیك اثبات می‌كنیم‌ كه واكسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واكسن‌هایی كه در دنیا می‌سازند، ارجح است.

یك  میلیون  دوز  دیگر  واكسن كرونا 

كریم همتی، رییس جمعیت هلال احمر ایران نیز دیروز در نشستی خبری كه به موضوع سالگرد زلزله بم مربوط بود از اقدام برای خرید یك میلیون دوز واكسن كرونا خبر داد. او تاكید كرد: آقای وزیر بهداشت اعلام كردند كه هلال‌احمر هم در بحث خرید واكسن كرونا مشاركت كند كه در حال حاضر داریم رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم. بعد از اینكه رایزنی‌ها به جایی برسد باید هم بحث قیمت و هم نوع واكسن را با سازمان غذا و دارو چك كنیم و برای هر یك از واكسن‌هایی كه مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند، اقدام كنیم.

 به هر حال منبع ما از منابع موجود در بازار است كه تهیه خواهد شد. او در توضیح روند فعالیتی كه این نهاد برای خرید واكسن در حال انجام دارد،گفت: یكی از خیرین هم دارد به ما كمك می‌كند كه از خارج از كشور مقداری واكسن خریداری كند كه برای ما ارسال شود كه البته مقدارش نسبت به كل واكسنی كه می‌خواهیم دریافت كنیم، زیاد نیست. 

 همتی تاكید كرد: فعلا در مرحله اول میزان واكسن كرونایی كه سازمان هلال احمر می‌خواهد خریداری كند، یك میلیون دوز است. البته با توجه شرایط حاكم بر كل دنیا كه تقاضا برای واكسن زیاد است و منابع تولیدی آن كم است، طبیعتا فضای خاصی وجود دارد و مانند واكسن آنفلوآنزا میزان خرید آن زیاد نیست، اما ما این مسیر را دنبال می‌كنیم تا ان‌شاءالله نتیجه بدهد.

همتی چندی پیش نیز در یك برنامه تلویزیونی اعلام كرد كه در بهترین حالت ورود واكسن‌های كرونا از خارج از كشور، ممكن است تا پایان دی ماه طول بكشد. در عین حال منبعی كه قرار است هلال احمر از آن واكسن كرونا را تهیه كند، چین است و سازمان غذا و دارو كشورمان همه داروها و واكسن‌ها را مورد نظارت و كنترل شدید قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha