عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد صنعت دارویی دنیا متعلق به کشور آمریکا است، یادآور شد: ۳۰ درصد دیگر این صنعت مربوط به اروپا و از ۴۰ درصد باقیمانده ۲۱ درصد این صنعت در اختیار کشور ژاپن است و سایر جهان در ۱۹ درصد از تولید دارو سهم دارند و ایران نسبت به برخی از کشورهای آسیایی بازار کوچکی دارد که مجلس از هر فرصتی برای حمایت از طرح‌های این حوزه حمایت خواهد کرد.

حمایت مجلس از طرح‌های دارویی/عقب ماندگی ۴۰ ساله در برخی زمینه‌ها با فناوری پیچیده

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ درصد صنعت دارویی دنیا متعلق به کشور آمریکا است، یادآور شد: ۳۰ درصد دیگر این صنعت مربوط به اروپا و از ۴۰ درصد باقیمانده ۲۱ درصد این صنعت در اختیار کشور ژاپن است و سایر جهان در ۱۹ درصد از تولید دارو سهم دارند و ایران نسبت به برخی از کشورهای آسیایی بازار کوچکی دارد که مجلس از هر فرصتی برای حمایت از طرح‌های این حوزه حمایت خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا محسن روح الامینی امروز در مراسم "دوشنبه‌های استارتاپی با محوریت فرآورده‌های دارویی" که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور با بیان اینکه کشور با یک ناهنجاری ساختاری در بودجه و اقتصاد مواجه است، افزود: بسیاری از منابع درآمدی ما همچون نفت، مالیات، استقراض و غیره و از سوی دیگر خرج‌ها به صورت دقیق دیده نشده است و تنها راه نجات کشور توجه ویژه به حوزه‌هایی است که در آنها برتری دانشی، مهارتی و فناوری داریم.

وی خاطرنشان کرد: راه نجات برون رفت از این بن‌بست‌ها که به معضلات ریشه‌دار و مزمن اقتصادی ختم می‌شود و برای رفع معضلاتی چون درآمدزایی، اشتغال زایی، توسعه فناوری و صادرات و توسعه بازار این است که به سمت کسب بازارهای منطقه حرکت کنیم و در این زمینه با تمرکز بر کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای آسیای جنوب شرقی با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری به فعالیت خود ادامه دهیم؛ چرا که در میان این کشورها برتری داریم و اینها علاوه بر جمعیت داخل کشور یک بازار برای ما محسوب می‌شوند.

روح الامینی حوزه دارویی و فرآورده‌های دارویی را یکی از حوزه‌های دانشی دانست و یادآور شد: داروهای گیاهی، داروهای نوترکیب، سیستم‌های جدید دارورسانی، سامانه‌های دارویی، ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی مانند سلول بنیادی از دیگر بخش‌های دارویی محسوب می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عرصه‌های اقتصادی این بخش‌ها می‌تواند خیلی بزرگ باشد، افزود: در ادامه علاوه بر دارو، غذا و ملزومات، تجهیزات پزشکی از بخش‌های مهم دانشی به شمار می‌روند، ضمن آنکه اخیراً حوزه‌های نرم‌افزاری برای ارائه خدمات دارویی، درمانی، پرستاری، تله مدیسین، داروسازی از راه دور و شبکه توزیع دارو در کشور توسعه پیدا کردند که علاوه بر داشتن فرصت‌ها و تهدیدها می‌توانند آینده خوبی داشته باشند.

روح الامینی با تاکید بر اینکه ما در بعضی از این بخش‌ها ۴۰ سال عقب ماندگی داریم که برای رفع این عقب ماندگی نیاز به ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ اقتصادی داریم، اظهار کرد: این عقب ماندگی‌ها در حوزه‌هایی مانند "خون " و "پلاسما" که دارای پیچیدگی هستند، است که عقب ماندگی حوزه فناوری را می‌توان برطرف کرد.

به گفته وی، در برخی موارد به دلیل بازار کوچک یا فناوری پیچیده دست به واردات می‌زنیم که در این مسیر فناوری پیچیده را می‌توان برطرف کرد؛ اما اگر بازار ایجاد شود صرفه و صلاح اقتصادی آن هم پیدا خواهد شد.

روح الامینی با بیان اینکه بنگاه‌های ما کوچک هستند، خاطر نشان کرد: در ۴۰سال گذشته دنیا به صورت عام، اروپا به صورت خاص و کشورهای هند و چین به طور اخص کارهای بزرگی را با استارتاپ‌ها و مراکز رشد شروع کردند، به طوری که در حال حاضر شرکت‌های بزرگی با سرمایه‌های چند ۱۰ میلیاردی دارند، از این رو نیاز است سرمایه داران بزرگ کشور، شرکت‌های بزرگ، بازیگران بخش خصوصی، خودروسازهای داخلی به میدان بیایند و ایجاد کنسرسیوم‌ها و اتحادیه‌هایی را بر مبنای پروژه‌های مهم هدف گذاری کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این شرکت‌های بزرگ می‌توانند به کمک استارتاپ‌ها بیایند تا چشم انداز خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد صنعت دارویی دنیا متعلق به کشور آمریکا است، یادآور شد: ۳۰ درصد دیگر این صنعت مربوط به اروپا و از ۴۰ درصد باقیمانده ۲۱ درصد این صنعت در اختیار کشور ژاپن اشت و سایر جهان ۱۹ درصد از تولید دارو سهم دارند.

روح الامینی تاکید کرد: بازار ما نسبت به کشورهای چین، هند، ویتنام، تایلند، تایوان و...کوچک است و برای بزرگ شدن این بازار باید از سرمایه‌های انسانی خود بهره ببریم. مزیت نسبی ما تسلط بر فناوری و معجزه داشتن نیروهای انسانی متخصص است که برای رسیدن به هدف بزرگ می‌توانند کمک کننده باشند.

روح الامینی حوزه سلامت و دارویی را دارای ارزش افزوده بالایی دانست که سرمایه گذاری در آن در حد میلیون دلار است، در صورتی که سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و پتروشیمی در حد میلیارد دلار است و این بد است.

وی با تاکید بر اینکه باید میزان سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش یابد، گفت: از هر اقدامی که در راستای تقویت صندوق از جهت معافیت‌ها و ...باشد، حمایت می‌کنیم و اگر منابعی آزاد شود، مطمئنا به سمت صندوق سوق داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha