پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳
سلامت نیوز :كتك زدن كودكان در سن رشد می تواند اثرات مخربی را بر روحیه آنان در بزرگسالی بر جای بگذارد.
هنگامی كه از والدین به ویژه مادران سؤال می شود كه چرا فرزندان بازیگوش خود را كتك می زنند آنان در جواب تنها پاسخ می دهند كه كتك زدن و تنبیه بدنی در برخی از موارد جواب می دهد و باعث می شود تا كودك بهتر تربیت شود.

البته این نوع از رفتارهای تربیتی برای كودكان اصلا توصیه نمی شود و این یك عقیده نادرست و اشتباه است كه والدین همچنان از آن تبعیت می كنند؛ چرا كه تنبیه بدنی و كتك زدن كودك نه تنها باعث ارتقای كودك نمی شود بلكه می تواند در بروز رفتارهای پرخاشگرانه و نابهنجار در بزرگسالی در كودك نقش مهمی ایفا كند.

با تحقیقی كه متخصصان بر روی 35 مادر در ایالت تگزاس كه فرزندان خود را كتك می زدند، انجام دادند و با ضبط صدای آنان به این نتیجه دست یافتند كه ترس و وحشت حاصل از تنبیه بدنی كه در صدای كودكان حین كتك خوردن به وجود می آید به شدت بر روحیه آنان اثر گذاشته و آنان را افرادی پرخاشگر به بار می آورد.

البته اگر می خواهیم كه كودكانمان با مشكلات نابهنجار در آینده مواجه نشوند هم والدین و هم مسئولان باید با این روند به مقابله بپردازند. به طوری كه در یك مورد مشابه مادری به اتهام كتك زدن سه فرزند خردسالش توسط مقامات مربوط به پنج سال حبس محكوم شد. بسیاری از والدینی كه اقدام به تنبیه بدنی فرزندان خود می كنند در كودكی خود نیز توسط پدر و مادرشان مورد تنبیه بدنی قرار گرفته بودند و این نوع تنبیهات بدنی به طور حتم ریشه در كودكی آنان دارد.

در بسیاری از موارد والدین به ویژه مادران و مخصوصاً مادران شاغل به بهانه های واهی و بسیار ساده چون تمیز نكردن اتاق، دعواهایی كه میان دو كودك رخ می دهد یا داد و فریاد كتك می خورند و تنبیه می شوند.

در تحقیقات آماری كه از سال های دهه 1990 میلادی در آمریكا صورت گرفته است، پژوهشگران به این نتیجه دست یافتند كه 70 درصد زنان تحصیلكرده فرزندان خود را كتك می زنند و تنبیه می كنند. البته باید به این نكته هم اشاره كرد كه كودكانی كه به صورت رندوم و گهگاه كتك می خورند تاثیراتی مخرب بر رفتارشان ایجاد نمی شود و در مقابل فرزندان آن دسته از والدینی كه آنان را به صورت مداوم تنبیه می كنند به شدت پرخاشگر شده، رفتاری تهاجمی و ضداجتماع دارند و دچار افسردگی می شوند.

علاوه بر این، احتمال این مساله در كودكانی كه به صورت مداوم كتك می خورند، وجود دارد كه در بزرگسالی و به ویژه در دوران نوجوانی در گروه های خلافكار وارد شده یا مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

به همین دلیل است كه باید برای مقابله با بروز چنین پدیده هایی در كودكان كه جامعه را هم تحت تاثیر قرار می دهد راهكاری اندیشید؛ چرا كه در روش های نوین توسعه اجتماعی برای تربیت كودكان، تنبیه كردن و كتك زدن منسوخ شده و جای آن را روش های ذهن مثبت گرفته است، به طوری كه در این روش كودك با پدر و مادرش احساس دوستی و نزدیكی بیشتر كرده و بدون ترس از والدینش به روش مسالمت آمیز صحبت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha