چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 305520

یکی از گیاهانی که متخصصین طب سنتی به زنان پیشنهاد می‌‌کنند که از آن استفاده کنند، گیاه رازیانه است. رازیانه یکی از گیاهان دارویی مفید بوده که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات زنان موثر است.به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رازیانه از جمله گیاهان دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. به دلیل اینکه این گیان بسیار گرم است، در طب سنتی ایران، از آن به عنوان ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. لذا در هنگام استفاده باید همراه با مسهل‌هایی سنکجبین و عسل استفاده شودکه حرارت گیاه را کم کند.

از خواص رازیانه برای زنان چه می‌دانید؟

سلامت نیوز:یکی از گیاهانی که متخصصین طب سنتی به زنان پیشنهاد می‌‌کنند که از آن استفاده کنند، گیاه رازیانه است. رازیانه یکی از گیاهان دارویی مفید بوده که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات زنان موثر است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از آنا، رازیانه از جمله گیاهان دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. به دلیل اینکه این گیان بسیار گرم است، در طب سنتی ایران، از آن  به عنوان ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. لذا در هنگام استفاده باید همراه با مسهل‌هایی سنکجبین و عسل استفاده شودکه حرارت گیاه را کم کند.

قسمت‌های مورد استفاده رازیانه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه. در طب سنتی ایرانی مصرف روزانه   ۵ گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه مصرف آن موثر باشد و  خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر ۴۰ روز زمان نیاز دارد.


فواید رازیانه
رازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از ۹۰ درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود.چراکه در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی پیدا می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. یکی دیگر از خواص رازیانه ضد چاقی بودن آن است، همچنین التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه بر این اگر با گل گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است به این صورت که قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.


تاثیر رازیانه بر روی پوست
رازیانه برای پوست  هم خواص بیشماری دارد. به عنوان مثال برای ورم پلک و چین و چروک پوست مفید است که البته باید به صورت پماد مصرف شود. بدین صورت که باید بذر رازیانه را جوشانده و یا پودر کرد و سپس آن را داخل کُلد کرم ریخت و به صورت کرم به پوست مالید. کُلدکرم یک کرم پایه است که درد داروخانه‌ها موجود است.


رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، پودر بذر رازیانه را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط شود و به صورت ماسک روی صورت گذاشته شود. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود.


ضد سکسکه
رازیانه خواص فراوانی برای کلیه دارد و همراه با کاکل ذرت باعث دفع سنگ‌های کلیوی می‌شود. اگر فردی که مبتلا به سنگ کلیه (کوچکتر از ۵ میلی‌متر) است، روزی ۴ تا ۵ مرتبه بذر رازیانه و کاکل ذرت را بجوشاند و میل کند، سنگ‌ها دفع خواهد شد.علاوه براین ریشه این گیاه نیز باعث برطرف شدن مشکلات کلیوی می‌شود.


یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه تقویت دید چشم است. به این ترتیب که عرق رازیانه جوشانده شود تا استریل شود و از وجود هر نوع میکروب یا عفونت پاک شود. سپس آن را داخل قطره‌چکان ریخته و چند قطره در داخل چشم ریخته شود. روزی چند قطره (صبح، ظهر و شب) باعث افزایش نورچشم، کاهش التهابات چشم (مثل قرمزی) و کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید می‌شود. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است.


علاوه براین برای جلوگیری از بدبویی دهان و درمان گلو‌درد نیز می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید.
زنان باردار با صرف رازیانه به زیباتر شدن نوزاد کمک می‌کنند.همچنین رازیانه احتمال اینکه فرزند دختر باشد را نیز افزایش می‌دهد، به این ترتیب که به تعیین جنسیت جنین نیز کمک می‌کند.


مضرات رازیانه
مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند. از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌ها است. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha