متخصص مغز و اعصاب گفت: استفاده مناسب از ویتامین دی تنها راه پیشگیری از ام اس است که تاکنون توسط دانشمندان اثبات شده است

ویتامین «دی» ابتلا به «ام اس» را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز:متخصص مغز و اعصاب گفت: استفاده مناسب از ویتامین دی تنها راه پیشگیری از ام اس است که تاکنون توسط دانشمندان اثبات شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهران غفاری متخصص مغز و اعصابر درباره علائم شایع بیماری ام اس گفت: بیماری ام اس به صورت های مختلف نمایان می شود ولی آنچه شایع است ام اس بیماری است که عود می کند و از لائم آن می توان به تاری دید، ضعف، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن اشاره کرد که به صورت حمله بروز می کنند و با درمان یا بدون آن بهبود می‌یابند . مدتی بیماری خاموش است و پس از آن می توانیم حمله یا عود بیماری را داشته باشیم. ام اس در درصد کمی از بیماران به صورت پیشرونده است ولی معمولا یه صورت حملاتی است که بیماری در بین آنها غیرفعال است.


وی درباره تنها راه پیشگیری از ام اس که اثبات شده است گفت: سطح ویتامین دی باید در بدن مناسب باشد ولی راه های دیگری مثل داشتن رژیم های غذایی سالم و دوری از غذاهای فست فودی، انجام ورزش و دوری از استرس برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود. اما کماکان آنچه اثبات شده جدای از زمینه های ژنتیکی، کمبود سطح ویتامین دی در بدن است که می تواند باعث ایجاد ام اس شود.


متخصص مغز و اعصاب افزود: مصرف ویتامین دی با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت در افراد عادی کافی است اما در بیمارانی که ام اس دارند برای نیازسنجی باید اول آزمایش شوند.


غفاری درباره نرخ ابتلا در دو جنس گفت:  در بیماری ام اسی که عود می کند و خاموش می شود نرخ ابتلای زنان دو تا سه برابر مردان است ولی در نوعی که کتر شایع است و از ابتدا به صورت پیش رونده خود را نشان می دهد نرخ ابتلا در زن و مرد  یکسان است.
وی با تاکید بر اینکه درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد گفت: درمان هایی وجود دارد که بسیار کمک کننده است. 27 سال است که داروهای ام اس ساخته شده و داروهای قوی تری هم ساخته شده اند که به خوبی این بیماری را به ویژه در مراحل اولیه کنترل می کنند. سال های شروع بیماری بهترین زمان برای کنترل و درمان این بیماری است.


متخصص مغز و اعصاب درباره روش های تشخیص ام اس خاطرنشان کرد: باید حمله ای در بیمار وجود داشته باشد که پزشک مجاب شود وی به ام اس مبتلا شده است. پزشک باید تظاهر بالینی مثل تاری دید، عدم تعادل داشته باشد ولی اگر بیمار صرفا علائم حسی دارد باید توسط پزشک معاینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha