پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 30555
معاون آموزشی دانشکده داروسازی با بیان اینکه استفاده از نانو ذرات خصوصیات بهینه ای را در فرآورده نهایی ایجاد می کند، گفت: استفاده از نانو ذرات نقره در ساخت شامپوها می تواند اثر ضد باکتری داشته باشد.
دکتر مرتضوی استاد رشته داروسازی صنعتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جایگاه نانوتکنولوژی در فرآورده های بهداشتی و آرایشی و ترکیبات جدیدی در ساخت فراورده ها بسیار مهم است، گفت: در بحث فرآورده های آرایشی بهداشتی و همچنین فرآورده های دارویی طی 20 و 30 سال اخیر پیشرفت های بسیاری از لحاظ فرمولاسیون به صورت کرم ها، پودرها و به صورت مایع مرسوم بودند.

وی افزود: همان طور که در عرصه دارویی بحث علم نانوتکنولوژی و فرآورده های نانو جایگاه خوبی پیدا کرده اند به طوری که بازار دارویی جهانی شاهد فرآورده های دارویی فراوانی با استفاده از تکنولوژی نانو است می باشد در عرصه آرایشی بهداشتی نیز این پیشرفت ها دیده می شود.

معاون آموزشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: امروز در ساخت فرآورده های آرایشی و بهداشتی مانند صابون ها و شامپوها شاهد استفاده از علم نانوتکنولوژی هستیم.

وی گفت: در بخشی از محصولات از مواد اولیه که در ابعاد نانومتر هستند استفاده می شود که می تواند خصوصیات فرآورده ها را بهینه سازی کند.

مرتضوی با بیان اینکه در فرآورده های ضد آفتاب از نانوذرات استفاده می شود، ادامه داد: دی اکسید تیتانیوم از جمله موادی است که در ضد آفتاب ها استفاده می شود.

وی افزود: استفاده از این نانوذرات موجب بهترشدن ظاهر فرآورده ها و همچنین ظاهر شفاف فرآورده های مایع را در پی دارد که موجب پذیرش بهتر مصرف کننده می شود.

مرتضوی یادآورشد: استفاده از نانومواد در خمیردندان ها نیز موجب کاهش آسیب به مینای دندان شده و کارایی آن را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: ساخت سامانه های نانو یا نانو سامانه ها از دیگر کاربردهای نانو هستند که شامل نانو کره ها، نانو کپسول ها، نانو لیتوزوم ها و همچنین نانو املسیون ها می باشند که جهت وارد کردن مواد موثره موجود در فرمولاسیون ها استفاده می شوند.

مرتضوی یادآور شد: استفاده از سیستم های عنوان شده می تواند خصوصیات بهینه ای را در استفاده از فرآورده نهایی ایجاد نماید که به عنوان مثال بهره گیری از نانوذرات نقره در ساخت شامپوها می تواند اثر ضد باکتری داشته باشد و یا در فرآورده های اصلاح صورت آقایان با استفاده از این علم ضد عفونی کردن پوست پس از اصلاح را ایجاد می کنند.

وی ادامه داد:‌ نمی توان گفت الزاما با ساخت یک فرآورده نانو محصول نهایی از ایمنی بالایی برخوردار است که در این حوزه افراد صاحب نظر نظرات مختلفی دارند و برخی معتقد هستند که با ساخت فرآورده های نانو احتمال افزایش خطرات بیولوژیک بیشتر می شود.

معاون آموزشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در بحث فرآورده های وارداتی برای کاهش مشکلات خاص برای مصرف کننده ها نیازمند کنترل استاندارد هستیم که وزارت بهداشت با برنامه ریزی هایی جهت کنترل واردات فرآورده های زیستی را به عهده دارد.

مرتضوی ادامه داد: استفاده از سیلیکون ها و مشتقات آن ها در تهیه فرآورده های آرایشی بهداشتی از دیگر موضوعات این حوزه است که از دهه پنجاه میلادی وارد عرصه جهانی شده اند هر چند در بازار آرایشی بهداشتی ایران به دلیل عدم شناخت استفاده محدودی دارند.

وی گفت: کشور ما در برخی موارد نسبت به بحث روز علم دنیا در حوزه صنعتی کندتر حرکت کرده است که باید در بحث خرید مواد روز دنیا سریع تر حرکت کرده و در کشور ما نهادینه کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه در عرصه صنعت طی ده سال اخیر پیشرفت های خوبی ایجاد شده است، تصریح كرد: ولی به نظر حرکات پیشرفت کند بوده است.

وی با اشاره به اینکه علم نانو در کشور ما تازگی دارد، گفت: برخی از کشورها به صورت تحت لیسانس در بحث نانو حرکت کرده اند ولی استفاده از نانو در صنعت تولید دارو و بحث فرآورده های آرایشی بهداشتی مسیر طولانی را برای رسیدن به موفقیت در پیش دارد.

مرتضوی ادامه داد: سیلیکون ها در فرآورده های جهانی و در کشوری مانند آمریکا حدود 60 درصد انواع فرآورده های موجود در حوزه بهداشتی آرایشی کاربرد دارند به طوری که 60 درصد محصولات آرایشی بهداشتی حداقل حاوی یک ترکیب سیلیکونی می باشند.

وی یادآور شد: از سیلیکون ها می توان در ساخت شامپوها، کرم های دست، فرآورده های نرم کننده و همچنین فرآورده های ضد عرق استفاده نمود.

معاون آموزشی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بسیاری از فرآورده های وارداتی به کشور ممکن است استاندارد لازم را نداشته باشند، گفت: استانداردها از لحاظ دو جنبه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و همچنین استاندارد بودن از نظر مصرف کننده مورد توجه است که باید به سالم بودن فرآورده ها از نظر مصرف کنندگان توجه شود.

وی اظهار داشت: آزمون های حساسیت زایی و تحریک پذیری فرآورده ها که بیشتر در حوزه مباحث پوست مطرح می شود نیازمند توجه به استانداردها و کنترل محصولات می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha