مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: بیشتر از اینکه برای کم شدن آب خلیج گرگان نگران باشیم، نگران آلودگی و خفگی تالاب هستیم، چون کاهش اکسیژن آب باعث تلف شدن آبزیان و پرندگان منطقه خواهد شد.

نگران کاهش اکسیژن آبِ خلیج گرگان هستیم/ هشدار نسبت به مرگ‌ومیر آبزیان و پرندگان

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: بیشتر از اینکه برای کم شدن آب خلیج گرگان نگران باشیم، نگران آلودگی و خفگی تالاب هستیم، چون کاهش اکسیژن آب باعث تلف شدن آبزیان و پرندگان منطقه خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مسعود باقرزاده کریمی» مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست  درباره خطر خشک شدن خلیج گرگان بیان کرد: وضعیت آب میانکاله تا حد زیادی به دریای خزر وابسته است و آب خزر نیز نوسانات دوره‌ای داشته است، حتی مستنداتی داریم که در سال ۵۷ پس روی آب بیشتر از این بوده است.


وی ادامه داد: مساحت خلیج گرگان در حال حاضر ۱۰ درصد از مساحت متوسطی که داشته، کمتر شده که یکی از دلایل آن به مسائل فرامنطقه‌ایی و گرم شدن زمین مربوط است که مدیریت آن خیلی دست ما نیست، اما بخش خشکی به ما مربوط می‌شود که باید حق‌آبه‌هایی که منحرف می‌شود را کنترل کنیم و از طرفی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آب تالاب یا خلیج گرگان به آب‌های بالا دست و بیش از ۸۰ درصد به آب دریا بستگی دارد.


کریمی افزود: اینکه گفته می‌شود در آینده‌ی نزدیک آب این تالاب خشک می‌شود را رد می‌کنم، با وجود اینکه اگر حتی آب دریا در همین حد بماند، تبخیر بیشتر از بارش است، اما این جریانات آب و اتصال آب دریا به تالاب تا حد زیادی این کمبود بارش را جبران می‌کند.


وی ادامه داد: البته اینها دلیل بر آن نمی‌شود که بگوییم مشکلی وجود ندارد، البته بیشتر از آنکه ما برای کم شدن آب تالاب نگران باشیم، نگران آلودگی و خفگی تالاب هستیم.


کریمی بیان کرد: چون وقتی اتصال تالاب و دریا ضعیف‌تر می‌شود، جریان چرخشی آب که اکسیژن آب را تامین می‌کند و آلودگی‌ها را از بین می‌برد، کمتر خواهد شد، وقتی هم که کمبود اکسیژن آب به وجود بیاید باعث مرگ و میر آبزیان و تلفات پرندگان می‌شود.


مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: در راهکاری که ستاد تالاب‌ها در پژوهش‌های خود دنبال می‌کند، این نتیجه حاصل شده که اگر بخواهیم جریان آب را بین این دو پهنه آبی تقسیم کنیم، چیزی به حجم آب تالاب اضافه نخواهد شد، اما این موضوع به جریان آب کمک خواهد کرد.


وی در مورد اینکه آیا خلیج گرگان می‌تواند بر خشکسالی شمال ایران تاثیر بگذارد؟ گفت: نه، اینطور نیست و صحبت‌ها از این جهت مطرح می‌شود تا بر اهمیت موضوع افزوده شود، آن جا بارش‌های خودش را دارد، البته می‌تواند باعث یک کانون گرد و غبار شود، اما طبق بررسی‌ها اینجا کانون گرد و غبار هم در نظر گرفته نشده است، اما نبودن کانون گرد و غبار به آن دلیل نیست که این موضوع از اهمیت کمی برخوردار باشد و ستاد تالاب‌ها با جدیت دنبال بررسی مشکلات تالاب گرگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha