واردات، تولید مشترک و تولید داخلی سه مسیر تامین واکسن کرونا است که از سوی متولیان در حال پیگیری است و بنا به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خرید واکسن، منابع ارزی و اطمینان از درستی واکسن‌های تولیدی از شرکت خارجی سه مشکل تامین واکسن خارجی کرونا به شمار می‌رود.

تامین منابع ارزی خرید واکسن کرونا به کجا رسید؟

سلامت نیوز:واردات، تولید مشترک و تولید داخلی سه مسیر تامین واکسن کرونا است که از سوی متولیان در حال پیگیری است و بنا به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خرید واکسن، منابع ارزی و اطمینان از درستی واکسن‌های تولیدی از شرکت خارجی سه مشکل تامین واکسن خارجی کرونا به شمار می‌رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازپانا، یکسال از شیوع کرونا در جهان و ایران می‌گذرد و چشم امید همه مردم جهان به تولید دارو یا واکسنی است که بتواند در مقابل شیوع گسترده و مرگ و میر بالای ناشی از این ویروس قد علم کند. بر همین اساس بود علاوه بر کمپانی‌های بزرگ واکسن‌سازی در جهان، محققان ایرانی نیز برای ساخت واکسن کرونا دست به کار شدند. بر همین اساس پس از تایید واکسن کرونا در برخی کمپانی‌های معتبر جهانی، زمزمه ورود واکسن کرونا به کشور نیز مطرح شد اما تامین منابع ارزی با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران مهم‌ترین مساله در مسیر تامین واکسن است.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره تامین منابع ارزی برای ورود واکسن کرونا اظهار کرد: « وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو فراخوانی برای واردات واکسن از منابع معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت داشته‌اند که فرآیند آن در حال انجام و پیگیری است. هنوز مبالغ ارزی برای واردات واکسن کرونا تامین نشده است و وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای تامین منابع ارزی در دستور کار دارد و از روش‌هایی که مد نظر دارند، پیگیر واردات واکسن هستند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: «مردم باید در کنار پیگیری واکسن، فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت کنند تا زنجیره بیماری قطع شود. مردم بدانند با رعایت نکات بهداشتی زنجیره این بیماری قطع خواهد شد و میزان ابتلا، فوتی و بستری‌ها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.»

این نماینده مجلس با اشاره به سه مشکل پیش روی تامین واکسن خارجی کرونا اظهار کرد: «خرید واکسن، منابع ارزی و اطمینان از درستی واکسن‌های تولیدی از شرکت خارجی با توجه به تحریم ایران از مشکلاتی است که بر سر راه تامین واکسن کرونا وجود دارد.»

وی درباره هزینه‌های مقابله با کرونا و همچنین واکسن کرونا در بودجه سال آینده نیز گفت: « شیوع کرونا هم از نظر افزایش حقوق کادر درمان و استخدام نیروی جدید و هم برای خرید و تولید واکسن اعتبارات ویژه‌ای نیاز داشته است. البته در لایحه بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای برای واردات واکسن کرونا در نظر گرفته نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha