اگر یکی از داروهای تجویز شده را برای مدت طولانی یا کوتاه مصرف می‌کنید، مراقب مصرف همزمان برخی مکمل‌ها با این داروها باشید.

داروها و مکمل‌هایی که نباید با هم بخوریم

سلامت نیوز:اگر یکی از داروهای تجویز شده را برای مدت طولانی یا کوتاه مصرف می‌کنید، مراقب مصرف همزمان برخی مکمل‌ها با این داروها باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مجله کانادایی Best Health Mag در مطلبی در این باره آورده است: برخی مکمل‌های غذایی آثار دارو را تقویت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر آن را کاهش می‌دهند.

تعدادی از مکمل‌ها می‌توانند از اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نظیر داکسی‌سایکلین، مینوسایکلین، تتراسایکلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها بکاهند.

برای کاهش بروز این مشکل، دو ساعت پیش یا پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از مصرف این مکمل‌ها پرهیز کنید.

مکمل‌هایی که ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تداخل داشته باشند شامل کلسیم، آهن، منیزیم و روی هستند.

بعضی مکمل‌ها نیز ممکن است به طور خطرناکی با داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین و حتی با آسپرین تداخل داشته باشند به طوری که اثر دارو را تشدید کرده و احتمالاً منجر به خونریزی بیش از حد شوند. این مکمل‌ها شامل روغن ماهی، ویتامین ای و ویتامین کا هستند.

برخی مکمل‌ها را نیز نباید همزمان با داروهای افسردگی استفاده کنید. برای مثال مصرف همزمان داروهای رایج افسردگی مانند فلوکستین، پاروکستین و سرترالین با مکمل ملاتونین ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود.

همچنین هنگام مصرف آلفا لیپوئیک اسید و جینسینگ با انسولین و داروهای خوراکی دیابت احتیاط کنید چون ممکن است خطر کاهش قند خون یا تغییر در اثربخشی داروها وجود داشته باشد.

تداخل یا عوارض جانبی قابل‌توجه و بالقوه جدی مصرف سیر (فقط به صورت مکمل)، روغن ماهی، جینسینگ، شیرین بیان، فسفر، پتاسیم، ویتامین دی و آلوئه‌ورا با داروهای تجویز شده برای قلب و فشار خون (کاهش فشار خون) نیز ثابت شده است.

روغن ماهی اثر داروهای فشار خون را تقویت می‌کند، که ممکن است به سطوح بسیار پایین فشار خون منجر شود.

بعلاوه باید از مصرف داروهای ضد درد با مکمل‌هایی مانند ملاتونین نیز به طور همزمان خودداری کنید، زیرا ممکن است خواب‌آلودگی بیش از حد و سایر عوارض خطرناک را در پی داشته باشد.

به گزارش دویچه وله، داروهای کاهش‌دهنده کلسترول که به عنوان استاتین طبقه‌بندی می‌شوند (به عنوان مثال لوواستاتین و سیمواستاتین)، به دلیل خطر تداخل جدی نباید با مکمل‌های خاصی مصرف شوند. این مکمل‌ها شامل آهن، نیاسین و ویتامین آ هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha