آمار مبتلایان به ایدز نیز در عراق قبل از اشغال عددی با 114 مورد بوده ولی امروز بیش از 76 هزار نفر در عراق به ایدز مبتلا شده‌اند و 34 هزار عراقی به اتهام ارتكاب به جرائم مختلف در زندان هستند.

سلامت نیوز :شهرك «الوفا» در شمال شرق بغداد یكی از این شهرك‌هایی‌ است كه بیش از 750 زن بیوه با فرزندانشان دراتاقك‌های كانتینری اسكان داده شده‌اند و پس از حمله آمریكا ایجاد شد.شاید هیچ‌كس به درستی نداند چه تعداد زن بیوه در عراق زندگی می‌كنند ولی آنچه كه واضح است وضعیت اسف‌بار زنان بی‌سرپرست در این كشور جنگ زده است.

* زنان بیوه بمب ساعتی در جامعه عراق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری زنان گزارش‌های غیر رسمی حاكی از آن است كه پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریكا بیش از یك میلیون زن در این كشور بی سرپرست شده اند، هرچند مسئولان عراقی با ساخت شهرك‌های اختصاصی و پرداخت مستمری به زنان بی‌سرپرست تلاش دارند تا بخشی از این مشكلات را حل كنند ولی این تنها توانسته بخش كوچكی از مشكلات زنان بیوه را دربر بگیرد.
سمیره موسوی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به اینكه روزانه هزاران نامه از زنان بیوه برای دریافت كمك به دست وی می‌رسد، تصریح كرد كه دولت از حمایت این زنان ناتوان است.
موسوی كه رئیسه كمیته حقوق بشر مجلس عراق است، اوضاع زنان بی‌سرپرست عراقی را به بمب ساعتی تشبیه كرد و ابراز داشت زنان عراقی در حال مرگ تدریجی هستند.
بنا بر آمار ارائه شده توسط مؤسسه حمایت از زنان بی‌سرپرست عراقی هر زن سرپرست خانواده ماهیانه 50 دلار مستمری دریافت می‌كند و به ازای هر فرزند نیز 12 دلار به وی داده می‌شود ولی بنا بر همین گزارش حداقل 120 هزار زن بی‌سرپرست هستند كه فرزند هم دارد ولی از دریافت چنین كمكی محروم هستند.

* "الوفا " شهر زنان بیوه كه در حمایت دولت هستند

از سوی دیگر دولت عراق تلاش دارد با ساخت شهرك‌هایی بیش از پیش از این زنان حمایت كند، شهرك «الوفا» در شمال شرق بغداد یكی از این شهرك‌هاست كه بیش از 750 زن بیوه با فرزندانشان دراتاقك‌های كانتینری اسكان داده شده‌اند.
نجم‌الدین خدیم زنی 23 ساله است كه خواهر و شوهرش در حمله نیروهای آمریكایی به فلوجه در سال 2004 كشته شدند. او با انتقاد از اشغال نظامی كشورش ابراز داشت: در خلال این سال‌ها حضور آمریكا چیزی جز خونریزی و كشتار برای عراق نداشته است.
وی در ادامه افزود: ما دموكراسی و آزادی نمی‌خواهم ما بازگشت همسرانمان را می‌خواهیم.

* 76 هزار مبتلا به ایدز در عراق پس از اشغال آمریكا

ام حیدر زن 35 ساله‌ای كه دو فرزند به نام‌های حیدر 10 ساله و زینب 5 ساله دارد كه همسرش در حمله تروریستی كشته شده نیز چنین می‌گوید: چادر سیاه ما تنها از حجاب نیست بلكه از داغ همسران و فرزندانمان است.
زنان بیوه تنها یكی از نتایج اشغال عراق توسط نیروهای آمریكایی و انگلیسی بوده برای مثال اعراق درحال حاضر بیش از 4 میلیون كودك بی سرپرست دارد و حداقل نیمی از مردم عراق زیر خط فقر هستند.
آمار مبتلایان به ایدز نیز در عراق قبل از اشغال عددی با 114 مورد بوده ولی امروز بیش از 76 هزار نفر در عراق به ایدز مبتلا شده‌اند و 34 هزار عراقی به اتهام ارتكاب به جرائم مختلف در زندان هستند.

* حمله آمریكا 7 میلیون عراقی را زیر خط فقر برد

اگر ما به نتایج جنگ عراق بیكاری 25 درصدی و تورم 16 درصدی در این كشور و فقر گسترده در این كشور را نیز اضافه كنیم درخواهیم یافت كه عراق پس از اشغال توسط آمریكا دچار چه مصائبی است، برای مثال بنا بر آمار بانك جهانی بیش از یك چهارم مردم عراق در فقر هستند و 7 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌كنند.
این درحالی است كه سازمان‌های متعددی تلاش دارند تا اوضاع عراق پس از اشغال توسط آمریكا را روبه بهبود جلوه دهند ولی آنچه كه آشكار است این است كه حمله آمریكا تمام زیرساخت‌های عراق را منهدم كرده و میلیاردها دلار به این اقتصاد این كشور ضربه وارد كرده به طوری كه چندین دهه طول خواهد كشید تا دوباره اقتصاد عراق احیاء شود و مسئول مستقیم این مصائب بی تردید مسئولان كاخ سفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha