سلامت نیوز : جمهوری اسلامی ایران با یک میلیون و 200 هزار میلیون مصرف کننده وابسته به مواد افیونی بعد از افغانستان دومین کشوری در جهان است که حادترین مشکل اعتیاد به مواد مخدر در آن مشهود است. مصرف مواد افیونی بین 26/2 درصد از جمعیت 64-15 ساله رایج است و بیش از یک پنجم این تعداد مصرف کننده تزریقی هستند. دولت ایران به عنوان یکی از پیشروترین کشورهای منطقه در ارائه درمان های جایگزین تریاک و نیز ارائه مراکز رایگان پیشگیری و درمان اچ آی وی/ ایدز برای مصرف کنندگان مواد است.

به گزارش  برنا یوری فدوتوف، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در نخستین دیدار رسمی خود از جمهوری اسلامی ایران برای مشاهده نحوه درمان معتادین از "مرکز گذری" (Drop-in-centre) به نام پامنار در تهران دیدن کرد. این مرکز که توسط سازمانی غیر دولتی به نام "تولدی دوباره" اداره می شود به ارائه درمان و کمک های روانی-اجتماعی می پردازد.

مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد طی سخنانی در این مرکز گفت: مصرف مواد مشکلی جهانی است که نیاز به دخالت مشترک جوامع، دولت ها و سازمان های بین المللی دارد. مصرف مواد مخدر مشکلی بهداشتی است و مصرف کنندگان به درمان، مراقبت و بازپروری اجتماعی نیازمند هستند، چرا که معتقد به حفظ سلامت همه مردم هستم.

وی گفت: مراکز درمان مصرف مواد به بیش از 150 هزار نفر در جامعه و در زندان کمک می کنند و نیز وسایل تزریق سالم را به بیش از 50 هزار نفر از مصرف کنندگان تزریقی و با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران و سازمان های غیردولتی ارائه می دهند.

فدوتوف به افرادی که مصرف مواد را ترک کرده اند به خاطر قدم های شجاعانه ای که برای درخواست کمک برداشته اند تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که اقدامات درمانی خود را ادامه دهند.

مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: هدف برنامه کشوری دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای ایران برای 2014-2011 که از اول فروردین شروع شد گسترش روش های مبتنی بر شواهد بهداشت عمومی و حمایت از افراد، خانواده ها و جوامع در مقابل مصرف مواد و اچ آی وی است.

فدوتوف اضافه کرد: تحت استراتژی جدید، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تلاش های خود را برای کاهش تقاضای ملی برای مواد مخدر، کنترل اچ آی وی و کاهش اثرات مصرف مواد از طریق ظرفیت سازی های مشخص و اطلاع رسانی افزایش می دهد.

وی گفت: در این زمینه ها هدف فعالیت های گروه های آسیب پذیر خواهد بود. این برنامه با همکاری تعدادی از شرکای ملی و بین المللی اجرا خواهد شد.

فدوتوف در خصوص افزایش شواهدی مبنی بر استفاده از محرک هایی از نوع آمفتامین (ATS) ابراز نگرانی کرد و وزارت بهداشت را تشویق کرد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر نهادهای مربوطه و نیز دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد بتواند استراتژی ملی برای مقابله با تولید، قاچاق و استفاده از محرک های از نوع آمفتامین تدوین کند.

سازمان غیردولتی "تولدی دوباره" که در سال 2000 تاسیس شده است در سال 2005 جایزه مدنی سازمان ملل متحد در شهر وین را از آن خود کرد. دولت ایران و مصرف کنندگان سابق مواد از این سازمان حمایت می کنند. تا کنون این سازمان 110 محل اقامت موقت در بیش از 26 استان در ایران ایجاد کرده و ظرفیت کلی آن بیش از 100 هزار نفر در سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha