:عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: عفونت ادراری، شایع‌ترین عفونت دوران بارداری و شیوع آن در زنان باردار حدود ۵ تا ۶ درصد است. عواملی نظیر نژاد، بارداری چندم و شرایط اقتصادی و اجتماعی در میزان ابتلا به این عفونت مؤثر است.

عفونت‌های ادراری دوران بارداری را جدی بگیرید

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: عفونت ادراری، شایع‌ترین عفونت دوران بارداری و شیوع آن در زنان باردار حدود ۵ تا ۶ درصد است. عواملی نظیر نژاد، بارداری چندم و شرایط اقتصادی و اجتماعی در میزان ابتلا به این عفونت مؤثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، دکتر فیروزه بلاش، شایع‌ترین نوع عفونت ادراری را عفونت باکتریایی دانست و افزود: در ۹۰ درصد موارد، عامل عفونت باکتری‌هایی هستند که به‌طور معمول در روده و دستگاه تناسلی وجود دارند و با ما هم‌زیسته ‌اند، اما در دوران بارداری می‌توانند عفونت‌زا شوند.

جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: بارداری‌ به خودی خود باعث پاتوژن‌تر یا بیماری‌زاتر شدن این باکتری‌ها نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از بارداری در دستگاه ادراری و تناسلی، زنان باردار را نسبت به این عفونت‌ها مستعدتر می‌کند.  

وی درباره علائم عفونت‌های ادراری در بارداری گفت: معمولاً این عفونت‌ها بدون علامت‌اند، اما اگر علامت‌دار شوند، با علائمی مانند سوزش، درد و تکرر ادرار، درد زیر شکم و در مراحل پیشرفته‌تر با تب و لرز و درد در ناحیه کلیه همراه است.

وی درباره عواملی که باعث علامت‌دار شدن و پیشروی عفونت به بخش‌های فوقانی دستگاه ادراری می‌شود، گفت: شایع‌ترین عامل گسترش و حاد شدن عفونت، استاز یا باقی ماندن ادرار در مثانه است که در دوران بارداری ممکن است رخ دهد. عامل دیگر، ریفلاکس یا بازگشت ادرار به حالب است. بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نیز می‌توانند خطر بروز این نوع عفونت‌ را افزایش دهد.

بلاش با تأکید بر تشخیص و درمان به‌موقع این عفونت در دوران بارداری، تصریح کرد: از آنجا که ممکن است این عفونت بدون علامت باشد، لازم است در ویزیت اول بارداری آزمایش ادرار برای او درخواست شود تا در صورت وجود عفونت درمان لازم انجام شود.

وی اظهار داشت: داروهایی که برای درمان عفونت ادراری در دوران بارداری، به‌ویژه اوایل بارداری، تجویز می‌شود، عارضه‌ای برای سلامت جنین ندارد. همچنین، حتماً پس از اتمام دوره دارو، باید مجدداً آزمایش ادرار انجام شود تا مطمئن شویم که کشت ادرار منفی است.  

این متخصص زنان و زایمان درباره عفونت‌های ادراری حاد و علامت‌دار و همچنین عفونت‌های مکرر در دوران بارداری بیان کرد: اگر عفونت ادراری به علائمی همچون درد و تب و لرز منجر شود، خانم باردار حتماً باید در بیمارستان بستری شود تا به صورت وریدی آنتی‌بیوتیک‌ لازم را دریافت کند.

وی تصریح کرد: همچنین، زنان بارداری که دچار عفونت مکرر ادراری می‌شوند، لازم است تا پایان دوران بارداری آنتی‌بیوتیک با دوز کم دریافت کنند تا عفونت به نواحی فوقانی دستگاه ادراری و کلیه‌ها تسری نیابد.  

وی یادآور شد: زنان باردار باید بدانند اگر عفونت ادراری در دوران بارداری به‌موقع تشخیص داده و به طور کامل درمان شود، هیچ عارضه‌ای برای بارداری ندارد، اما اگر به‌طور مناسب درمان نشود و عفونت مثانه و کلیه را نیز درگیر کند، می‌تواند عوارضی همچون سقط جنین، پارگی زودرس کیسه آب و زایمان زودرس را در پی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین، خانم‌های باردار حتماً در ابتدای بارداری باید آزمایش ادرار انجام دهند و در طول بارداری نیز در صورت بروز علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha