دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 305721

در حالی‌که در نخستین روز هفته جاری، جلسه‌ای با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی و اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهوری- جهت تعیین تکلیف پول‌های بلوکه‌شده برگزار شده بود،‌ دیروز حسین تنهایی- رئیس این اتاق بازرگانی- با اشاره به جزئیات این جلسه، از مذاکره با کره‌ای‌ها برای تهاتر ۵/۸ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده کشورمان با انواع کالا خبر داد که بخشی از این کالاها، واکسن کروناست.

تهاتر منابع بلوکه‌شده با واکسن کرونا

سلامت نیوز: در حالی‌که در نخستین روز هفته جاری، جلسه‌ای با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و کره‌جنوبی و اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهوری- جهت تعیین تکلیف پول‌های بلوکه‌شده برگزار شده بود،‌ دیروز حسین تنهایی- رئیس این اتاق بازرگانی- با اشاره به جزئیات این جلسه، از مذاکره با کره‌ای‌ها برای تهاتر 8.5 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده کشورمان با انواع کالا خبر داد که بخشی از این کالاها، واکسن کروناست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق گزارش‌هایی که پیش از اعلام این خبر منتشر شده بود، قرار است کره‌جنوبی در ازای بخشی از منابع ایران که در بانک‌های این کشور نگهداری می‌شود، به کشورمان واکسن و دارو صادر کند. راه‌اندازی سیستم تهاتری در دوران تحریم به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در نقل و انتقالات پولی، یکی از درخواست‌های اصلی فعالان اقتصادی عنوان شده است.

پیشتر، یک مقام آگاه در گفت‌وگو با ایلنا از ورود محموله واکسن آنفلوآنزا به کشور از کره‌جنوبی توسط یکی از ایرلاین‌های داخلی خبر داده بود. طبق گفته این مقام مسئول در حالی‌که برخی از رسانه‌های خارجی این محموله را حاوی واکسن کرونا اعلام کرده بودند، اما محموله‌ای که از کره جنوبی به ایران وارد شد حاوی واکسن آنفلوآنزا بوده است.

عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی- نیز در تشریح جزئیات خرید 8/16 میلیون دوز واکسن کرونا،‌ گفته بود: «بحث‌هایی مطرح‌شده مبنی بر اینکه ما منابع کافی برای پرداخت ارز واکسن کرونا را نداریم؛ در حالی‌که در همین کره‌جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌خواهند که این کار زشتی است.» او ادامه داد: «البته ما می‌توانیم از کشورهای دیگر نیز واکسن را تهیه کنیم و دوستان ما در حال مذاکره با کشور چین هستند و هر زمان به توافق رسیدند پول آن نیز واریز می‌شود.»

جزئیات جلسه با جهانگیری
در آبان‌ماه، حسین تنهایی- رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی- طی اظهاراتی اعلام کرد که هنوز در مرحله برنامه‌ریزی برای آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در کره هستیم و این به معنای آزادسازی پول‌ها نیست. حال دیروز او عنوان کرد که روز شنبه جلسه‌ای با آقای جهانگیری درباره پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در کره‌جنوبی داشتیم و پیشنهاداتی برای ارائه به کره در رابطه با نحوه تهاتر دلار‌های ایران در این کشور با انواع کالا فهرست شد.

تنهایی ادامه داد:‌ کره‌ای‌ها هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده انجام نداده‌اند و در جلسه نام‌ برده شده راهکارهای مورد نظر برای تهاتر را به معاون اول ارائه کردیم. رئیس اتاق ایران و کره‌جنوبی با اشاره به برگزاری جلسه هیات ایرانی با کره‌‌ای‌ها برای ارائه راهکارها و پیشنهادات درباره تهاتر دلارهای ایران با انواع کالای کره‌ای گفت:

در جلسه اخیرمان با آقای جهانگیری، نوع کالاهای قابل تهاتر و تعرفه‌ آنها را مشخص کردیم و باید دید در جلسه آینده با کره‌ای‌ها برای تهاتر تا کجا پیش می‌رویم و آنها برای تهاتر با فهرست مشخص‌شده مد نظر ایران، چقدر همکاری می‌کنند. تنهایی درباره کالاهای مد نظر برای تهاتر دلارهای ایران با کالاهای کره‌ای اظهار کرد: با توجه به اولویت‌های کشور؛ مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم خانگی و قطعات لوازم خانگی را جزو اولویت‌های فهرست تهاتر پول‌های بلوکه‌شده با کالاهای کره‌ای قرار داده‌ایم.

او تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع بحث تهاتر دلارهای بلوکه‌شده ایران در کره با واکسن کروناست که در جلسه با آقای جهانگیری به این موضوع پرداختیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت درباره این موضوع در حال انجام است. تنهایی با بیان اینکه رقم پول‌های بلوکه‌شده در کره چیزی حدود هشت تا 8.5 میلیارد دلار است، ادامه داد: برای واردات هر یک از کالاهای تهاتر شده به‌ازای پول‌های بلوکه‌شده، رقمی را در نظر می‌گیریم اما باید دید کره‌ای‌ها در این‌باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند.  رئیس اتاق ایران و کره‌جنوبی درباره هزینه نگهداری از پول‌‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، گفت: در بسیاری از کشورها بانک‌ها برای نگهداری از سپرده‌های مردمی، هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و این رقم بسیار ناچیز است و در چارچوب نظام و سیستم بانکی کشورهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha