معاون اجرایی مرکز اهدای پلاسمای بیودارو ضمن تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ اهدای پلاسما افزود:‌ اکنون صنعت پلاسما یک صنعت پیشرفته در جهان است و در صورت رونق آن در کشور می تواند مبنعی برای ارزآوری باشد.

رونق صنعت پلاسما در کشور سبب ارز آوری می‌شود

سلامت نیوز:معاون اجرایی مرکز اهدای پلاسمای بیودارو ضمن تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ اهدای پلاسما افزود:‌ اکنون صنعت پلاسما یک صنعت پیشرفته در جهان است و در صورت رونق آن در کشور می تواند مبنعی برای ارزآوری باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر رضا سید حسینی افزود: با توجه به سابقه و تخصص تیم مرکز اهدای پلاسمای بیودارو در زمینه اهدای پلاسما و همچنین داروهای مشتق از پلاسما، مجوزهای جمع آوری پلاسمای هایپرایمیون(بیماران درمان شده کووید۱۹) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مجموعه صادرشد.


وی ادامه داد: بر اساس این مجوز قرار شد که از اهداکنندگان پلاسمای که مبتلا به کووید۱۹ شده و بهبود یافته اند و شرایط اهدای پلاسما را دارند، در این مرکز پلاسما جمع آوری شود.


سید حسینی افزود: پلاسمای اهداکنندگان در مرکز شماره دو بیو دارو در روزهای جمعه جمع آوری می شود و هر جمعه ۲۰ نفر از بهبودیافته پلاسمای خود را به منظور کمک به نجات جان بیماران مبتلا به کرونا و تهیه دارو، اهدا می کنند و در این مرکز همه استانداردها و پروتکل های بهداشتی موجود برای دریافت پلاسما رعایت می شود.


وی با بیان مرکز اهدای پلاسمای بیودارو از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در زمینه جمع آوری پلاسما با سرمایه گذاری مشترک با شرکت دارو پخش وابسته به سازمان و تامین اجتماعی و شرکت بیوتست آلمان به عنوان نخستین تولید کننده داروهای مشتق از پلاسما در خاورمیانه کارش را آغاز کرد، گفت: تا کنون این مرکز موفق شده بیش از ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما را برای تامین دارو جمع آوری کند.


سالیانه ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما در کشور جمع آوری می شود   
معاون اجرایی مرکز اهدای پلاسمای بیودارو گفت: آمریکا با سالانه حدود دو نیم میلیون لیتر جمعآوری پلاسما در رتبه نخست قرار دارد و سپس کشورهای اروپایی در این فهرست هستند و ایران هم سالانه حدود ۳۵۰ هزار لیتر پلاسما را جمع آوری می کند و به مصرف تولید داروهای مشتق از پلاسما می رسد.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شروع فعالیت مرکز به دلیل نبود فرهنگ اهدای پلاسما و اطلاعات کم در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودیم، اما بعد از گذشت ۱۲ سال، تا حدودی اهدای پلاسما بین اهدا کنندگان و مردم جا افتاده است. صنعت پلاسما در دنیا یک صنعت پیشرفته است و در صورت رونق این صنعت در کشور و با حمایت های لازم، می تواند علاوه بر درمان بیماران، یک منبع خروج ارز باشد و همچنین می تواند در زمینه صادرات نیز فعال باشد.
داروی IVIG مشتق از پلاسما یهبود یافته ها، درمانی مطمئن برای مبتلایان به کرونا
سید حسینی گفت: حدود یک سال از پاندومی کرونا در جهان می گذرد و در ایران تا کنون هزاران نفر بر اثر ابتلا به این ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از یک میلیون نفر هم مبتلا داشتیم و هر روز هم شاهد مبتلای افرادی زیادی هستیم و  ممکن است که این بیماری به زودی از بین نرود و حتی تا با وجود واکسن و نتیجه مثبت تزریق آن شاید بیش دو سال دیگر این بیمار ادامه یابد.
وی ادامه داد: به دنبال شیوع وسیع کرونا در جامعه علاوه بر جان باختن شماری از هموطنان به دلیل اعمال محدویت ها به منظور جلوگیری از شیوع گسترده آن و تعطیلی بسیاری از مشاغل، کشور با مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه شده و بهترین راه برای مقابله با کرونا واکسن و دارو های مورد نظر است.


معاون اجرایی مرکز اهدای پلاسمای بیودارو گفت: با تایید مسئولان سازمان بهداشت جهانی استفاده از پلاسمای بهبود یافته ها می تواند به عنوان یکی از بهترین داروهای مورد نظر برای درمان کووید۱۹ باشد و این امر در دنیا و همین طور ایران مورد توجه قرار گرفت و اهدای پلاسمای بهبودیافته ها از اردیبهشت امسال آغاز شد.


وی افزود: پلاسمای بهبودیافته ها به دو روش برای درمان کرونا مفید و موثر است، نخست روش تزریق مستیقم پلاسمای بهبودیافته هاست که دارای نتایج خوبی هم بوده است، اما به دلیل اینکه پلاسما  یک ماده بیولوژیک است بنابراین نحوه تزریق و دریافت آن شاید با واکنش های آلرژیکی همراه باشد.
سیدحسینی تاکید کرد: روش دوم، شامل تهیه دارو IVIG مشتق از پلاسمای بهبود یافته ها است که می تواند به دلیل اینکه به عنوان یک دارو و تحت شرایط خاص تولید می شود و دوز خاص مورد مصرف قرار می گیرد بسیار موثرتر و مطمئن تر باشد.


معاون اجرایی مرکز اهدای پلاسمای بیودارو افزود: برای تهیه یک وجه دارویی مشتق از پلاسمای بهبود یافته ها نیاز به دو هزار لیتر پلاسما است که به ۳۵۰۰ اهدا کننده نیاز است در حال حاضر هر هفته ۲۰ اهدای پلاسما در مرکز شمار ۲ بیودارو را داریم و با این حساب حدود یک سال طول می‌کشد که بتوانیم این دارو را تولید کنیم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر پلاسماهای جمع آوری شده برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به آلمان فرستاده می شود، تاکید کرد: به دلیل اینکه در حال حاضر پالایشگاه پلاسما در داخل ایران واقع در استان البرز در مرحله تحقیقانی قرار دارد، پلاسمای جمع آوری شده از بهبودیافته های کرونا در این مرکز به آلمان فرستاد می شود.  


در خواستی از سازمان غذا و دارو
سید حسینی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل طولانی شدن فرآیند تولیدی داروی  مشتق از پلاسمای بهبود یافته های کرونا به دلیل تعداد بسیار اندک آنها که از بین اهدا کنندگان پلاسمای مرکز بیودارو هستند و زمان بر شدن آن و تاثیرات ناگوار اقتصادی و اجتماعی و همچنین نجات جان بیماران مبتلا به کرونا درخواست ما از وازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همین طور سازمان غذا و دارو این است که مجوزهای لازم برای دریافت پلاسما از بیماران بهبودیافته از کرونا را به ما بدهند تا با در اختیار داشتن مقدار بیشتری از پلاسمای بهبودیافته ها در طی زمان کوتاه تر بتوانیم  فرآیند تولید دارو را به نتیجه برسانیم  و جان شمار زیادی از هموطنان نجات یابد و همچنین جلوی خسارت های ناشی از کرونا هم گرفته شود.


وی تصریح کرد: در این زمینه درخواست های مکتوبی هم به سازمان غذا و دار داده ایم اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha