دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 305734

سویا گیاهی بسیار پرخاصیت است که از آن شیر سویا، روغن سویا و سس سویا تولید می شود. سویا کم چرب و کم کالری و منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است.

با خواص سویا برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلثی فای می، سویا گیاهی بسیار پرخاصیت است که از آن شیر سویا، روغن سویا و سس سویا تولید می شود. سویا کم چرب و کم کالری و منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است.

ارزش غذایی سویا 

دانه سویا از پروتئین تشکیل شده است و همچنین حاوی مقادیر خوبی چربی و کربوهیدرات است. 

100 گرم سویا پخته حاوی:

  • کالری: 173  
  • فیبر: 6 گرم    
  • کربوهیدرات: 9.9 گرم    
  • پروتئین: 16.6 گرم
  • چربی : 9 گرم

 فواید سویا برای سلامتی

سویا حاوی مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان هایی است که فواید متعددی برای سلامتی دارند. 

سویا به رفع اختلالات خواب کمک می کند 

یکی از مزایای اولیه سویا این است که بسیاری نمی دانند که سویا می تواند به تسکین علائم اختلال خواب کمک کند. به گفته متخصصان سلامت، دانه سویا می تواند بی خوابی همراه با سایر اختلالات خواب را کاهش دهد.

از آنجایی که سویا حاوی مقادیر بالایی منیزیم است که با افزایش کیفیت، آرامش و طول مدت خواب شما مرتبط است، افزودن آن به رژیم غذایی روزانه مفید خواهد بود.  

به غیر از این، طبق یک مطالعه ، سویا دارای ترکیباتی مانند استروژن است که به زنان یائسه کمک می کند تا خوابی با کیفیت داشته باشند.  

سویا ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند 

خوردن سویا یک راه موثر برای کنترل و پیشگیری از دیابت است. بر اساس مطالعات متعدد، سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را دارد؛ در نتیجه، می تواند در وهله اول از بروز دیابت جلوگیری کند یا اگر قبلاً به آن مبتلا شده اید، می تواند به مدیریت موثر بیماری کمک کند. علاوه بر این، محتوای کربوهیدرات موجود در سویا بسیار کم است، که آن را به یک غذای عالی ضد دیابت تبدیل می کند.

بررسی انجام شده در مورد ارتباط سویای تخمیر شده در رژیم غذایی آسیایی نشان داده است که ممکن است به جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 2 کمک کند. خوردن سویا سطح قند خون شما را کنترل می‌کند و به لطف ایزوفلاون‌های سویا، مطمئن می‌شود که افزایش نمی‌یابد.

 ایزوفلاون کنترل گلوکز را بهبود می بخشد و مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می دهد. . 

دیابت

سویا به بهبود گردش خون کمک می کند

طبق مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا، آهن و مس دو ماده معدنی ضروری هستند که به وفور در سویا یافت می شوند. هر دو جزء برای تولید گلبول های قرمز خون (RBCs) حیاتی هستند.

سویا همچنین عملکردهای عروقی مانند گردش خون را بهبود می بخشد.

به گفته متخصصان سلامت، با داشتن مقدار مناسب گلبول قرمز در بدن، سیستم‌های اندام ضروری، از جمله اندام‌های بدن، می‌توانند اکسیژن و جریان خون مناسبی را که برای عملکرد کارآمد نیاز دارند، دریافت کنند. با افزایش گلبول های قرمز، بدن شما حداکثر فعالیت متابولیک را تجربه می کند.

سویا مناسب برای بارداری

سویا سرشار از اسید فولیک و کمپلکس های ویتامین B است که برای زنان باردار بسیار ضروری است. به زنان باردار گفته می شود که محصولات ارگانیک مبتنی بر سویا را مصرف کنند زیرا اسید فولیک موجود در سویا به پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و زایمان سالم را تضمین می کند. 

مهم است که با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید و لیستی از غذاهایی که در دوران بارداری باید بخورید را یادداشت کنید تا از سلامت خود و سلامت جنین اطمینان حاصل کنید.

مطمئن شوید که مقدار سویا که برای مادر باردار قابل مصرف است را یادداشت کنید. تغذیه نه تنها برای نوزاد بلکه برای مادر نیز مهم است. بنابراین، مشاوره کامل قبل از شروع مصرف سویا ضروری است.

بارداری

سویا برای استخوان های سالم

سویا دارای مواد معدنی و ویتامین بالایی است. سطوح چشمگیر روی، سلنیوم، مس، منیزیم و کلسیم موجود در سویا به قوی تر و سالم ماندن استخوان ها کمک می کند.

تمام این عناصر موجود در سویا می‌توانند به تقویت فعالیت استئوتروپیک کمک کنند، به استخوان‌های جدید اجازه رشد دهند، استخوان‌های موجود را قوی‌تر کنند و روند بهبودی استخوان را تسریع  کنند .

پزشکان و متخصصان سلامت معتقدند که خوردن سویا می‌تواند راه‌حلی طولانی‌مدت برای درمان مشکلاتی مانند پوکی استخوان باشد که یک بیماری شایع در سنین بالا است. 

با این اوصاف، شما باید سویا را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا مطمئن شوید که استخوان های شما قوی هستند.

سویا به هضم سالم کمک می کند

فیبر غذایی به مقدار زیاد در سویا وجود دارد. فیبر غذایی برای عملکرد کل بدن ضروری است و نقش حیاتی در سیستم گوارش دارد. فیبر به حجیم شدن مدفوع کمک می کند و به آن اجازه می دهد به آرامی در روده حرکت کند و از بدن خارج شود.

فیبر به تحریک حرکت پریستالتیک در بدن کمک می کند. به افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنند زیرا به حرکات صحیح روده کمک می کند. یبوست، اگر  درمان نشود، می تواند منجر به برخی شرایط جدی مانند خونریزی، درد هنگام پاکسازی روده و حتی سرطان کولورکتال شود.

سویا یک منبع غذایی غنی از فیبر است که حاوی الیگوساکاریدها، کربوهیدراتی است که به عنوان یک پری بیوتیک، رشد باکتری های سالم روده را تحریک می کند. 

گوارش

کاهش علائم یائسگی

سویا حاوی ایزوفلاون است که جزء حیاتی دستگاه تناسلی زنان است. هنگامی که زنان به یائسگی می رسند، کاهش شدید سطح استروژن را تجربه می کنند. این کاهش استروژن می تواند منجر به چندین علامت یائسگی مانند گرگرفتگی، گرفتگی شکم، نوسانات خلقی و غیره شود. ایزوفلاون ها گیرنده های استروژن را به گونه ای متصل می کنند که بدن شما تغییر را احساس نمی کند. گنجاندن دانه سویا در رژیم غذایی روزانه می تواند به تسکین علائم یائسگی کمک کند.

با این حال، ممکن است چند ماه طول بکشد تا این علائم کاهش یابد.

 مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد سویا گرگرفتگی را در زنان یائسه تا 11 درصد کاهش می دهد. 

سویا سلامت قلب را بهبود می بخشد 

سویا منبع خوبی از چربی های غیراشباع سالم (با 2 گرم MUFA و 5.06 گرم PUFA) است که می تواند به شما در کاهش کلسترول در بدن کمک کند. 

افرادی که از کلسترول LDL بالا رنج می برند مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب و آترواسکلروز هستند. این شرایط می تواند منجر به سکته مغزی و حمله قلبی شود.

به گفته متخصصان سلامت، اسیدهای چرب خاصی برای سلامت سیستم قلبی عروقی ضروری هستند. دو مورد از آن‌ها در سویا به نام‌های اسید لینولنیک و اسید لینولئیک یافت می‌شوند که به عنوان اسیدهای چرب امگا 3 شناخته می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا 3 اثرات ضد التهابی را تقویت کرده و نقش مهمی در سلامت مغز و چشم دارند. مصرف سویا می تواند با کاهش سطح کلسترول بد در کنار مراقبت از مغز و بینایی به تقویت سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.  

سلامت قلب

سویا دارای خواص ضد سرطانی است

سطوح بالای آنتی اکسیدان های موجود در سویا می تواند از بروز سرطان های متعدد جلوگیری کند.

طبق مطالعه ای که در دانشگاه پردو انجام شد، آنتی اکسیدان های موجود در سویا می توانند به کشتن سلول های سرطانی متعدد و حذف رادیکال های آزاد از بدن کمک کنند.

آنتی اکسیدان ها مسئول خنثی کردن رادیکال های آزاد هستند که در صورت عدم مراقبت، می توانند سلول های سالم را به تومورهای کشنده و سلول های سرطانی تبدیل کنند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند که باید خنثی شوند. 

سویا جدا از اینکه در وهله اول از رشد سلول های سرطان زا جلوگیری می کند، می تواند به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان نیز کمک کند.

مطالعه ای که توسط موسسه تحقیقات سرطان آمریکا انجام شد نشان داد که زنان مبتلا به سرطان سینه پس از مصرف مشتقات سویا خستگی و علائم یائسگی کمتری را تجربه کردند. 

به مدیریت وزن سالم کمک می کند

یکی از بزرگترین دلایلی که باعث می شود سویا یک غذای مشهور در سراسر جهان باشد این است که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

پروتئین موجود در سویا به شما کمک می‌کند سیرتر بمانید و از خوردن میان‌وعده‌های ناسالم جلوگیری کنید. علاوه بر این، به تنظیم سطح انسولین کمک می کند و در نتیجه چاقی را به شیوه ای سالم مهار می کند. 

چندین مطالعه نشان داده اند که سویا دارای اثرات ضد چاقی است. 

سویا مرطوب کننده پوست است

یک پوست سالم باید هیدراته شود و مرطوب بماند. سویا به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست‌های ترکیبی استفاده می‌شود و همچنین به پوست برای خلاص شدن از خشکی و پوسته پوسته شدن کمک می‌کند.اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از سویا برای حذف چربی  بیش از حد پوست خود استفاده کنید.

پوست

سویا خواص ضد پیری دارد

سویا همچنین می‌تواند نشانه‌های قابل رویت از پیری مانند تغییر رنگ پوست، چین و چروک، لکه‌های تیره و خطوط را کاهش دهد. همان‌طور که سن بالا می‌رود، بدن استروژن از دست می‌دهد که یک هورمون حیاتی برای حفظ الاستیک پوست است.

فیتو استروژن‌های موجود در سویا به تولید بیشتر استروژن در بدن و کاهش چین و چروک و خطوط کمک می‌کند. 

سویا سرشار از ویتامین E است

سویا حاوی ویتامین E است که می‌تواند به بهبود و ترمیم سلول‌های مرده پوست کمک کند و همچنین سلول‌های جدیدی را در پوست تشکیل دهد. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا جوان و پر انرژی به نظر برسید. 

سویا باعث براق شدن موها می شود

سویا برای صاف شدن، نرم و براق شدن موها استفاده می‌شود. شما می‌توانید موهای‌تان را به مدت سه ماه با آب سویا بشویید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha