جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹
سلامت نیوز : یك استاد ارتباطات دانشگاه بوفالو پس از دو دهه تحقیق در مورد چهره افراد در زمان دروغگویی در موقعیت‌های پرمخاطره، اكنون اخبار خوشی برای كارشناسان پلیس دارد.
مارك فرانك در پژوهش جدید خود كه با كمك یكی از شاگردانش انجام شده، گزارش داده‌است كه اگرچه دروغگوها در زمان بررسی دقیق از كنترل خوبی بر روی حركات صورتشان برخوردارند، نمی‌توانند تمام این حركات را سركوب كنند.
این پژوهش در جریان آزمیش‌های خود به تجربه این مطلب پرداخت كه آیا افراد دروغگو می‌توانند حركات صورت خود را مانند حركت ابرو یا لبخند بی اختیار در زمان بازجویی سركوب كنند.
آنها دریافتند كه این مطلب تا حدی امكان‌پذیر است اما نمی‌توان تمام این حركات را متوقف كرد.
این نتایج از رمزگشایی مرحله به مرحله حركات چهره كه در جریان یك بازجویی فیلمبرداری شده بود به دست آمد. در این بازجویی تجربی از افراد خواسته شده بود تا برخی از حركات چهره خود را كنترل و سركوب كنند.
این محققان دریافتند كه اگرچه افراد می‌توانند برخی از حركات را كاهش دهند اما نمی‌توانند كل آنها را از بین ببرند.
به گفته این پژوهشگران، افراد دروغگو از شیوه‌های استراتژیكی موسوم به اقدامات مقابله رفتاری برای كنترل عمدی رفتارهای چهره و بدن برای فریب دادن فرد مقابل استفاده می‌كنند.
تا پیش از این پژوهش، محققان نمی‌دانستند كه آیا دروغگوها می‌توانند عوامل موجود در حركات چهره را به عنوان یك اقدام تقابلی سركوب كنند یا خیر.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha