پایتخت به سرفه افتاده و در حال خفه شدن است. آلودگی هوای تهران از هشدار گذشته و حتی مرز بحران را نیز رد کرده است. امروز دهمین روزی است که پایتخت‌نشینان هوای سالم را نه به چشم دیده و نه تنفس کرده‌اند.

افزایش آمار تماس با اورژانس بر اثر آلودگی هوای تهران

سلامت نیوز:پایتخت به سرفه افتاده و در حال خفه شدن است. آلودگی هوای تهران از هشدار گذشته و حتی مرز بحران را نیز رد کرده است. امروز دهمین روزی است که پایتخت‌نشینان هوای سالم را نه به چشم دیده و نه تنفس کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، می‌گویند این وضعیت تا آخر هفته نیز ادامه دارد، سازمان هواشناسی  پیش بینی کرده است که آلودگی هوا در تهران به این زودی‌‌ها دست از سر این شهر برنمی‌دارد و تا اواخر هفته جاری هوای پایتخت آلوده است.همین دیروز هم شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که کیفیت هوای پایتخت با شاخص میانگین ۱۲۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.همچنین  کیفیت هوا در ۱۹ ایستگاه سنجش در وضعیت قرمز و در شرایط ناسالم برای همه افراد است.

سریال دوگانه‌سازی ‌‌مسئولان

در این شرایط و در حالی که شهرهای بزرگ از جمله تهران شبیه اتاق گاز شده است، ‌‌مسئولان هم توپ آلودگی هوا را یک بار به داخل زمین مصرف مازوت می‌اندازند و  بار دیگر به کمبود برق و گاز، و‌‌ می‌گویند بین سوختن مازوت و نبود برق و گاز یکی را انتخاب کنید.

اگر‌‌ می‌خواهید مازوت مصرف نشود، چراغ برق و شعله گازهایتان را خاموش کنید. این سخنان مسئولان دوگانه دیگری  را پیش روی مردم قرار داد. دوگانه‌‌های عمدتا باخت - باخت که برای مردم دیگر ناآشنا نیست، مانند دوگانه نان و جان در بحران کرونا! گویا در طالع مردمان این سرزمین آمده است که آنان هیچ گاه نباید به‌صورت همزمان از دو امتیاز و امکان برخوردار باشند، حتی اگر  دسترسی به آن امکان‌‌ها پاسخگویی به یک نیاز طبیعی مانند نفس کشیدن باشد! گویا از پیش مقرر شده است این مردمان همیشه برای به دست آوردن امتیازی، باید امتیاز و امکان دیگری را از دست بدهند.

درست مثل همین تنفس هوای سالم. این روزها ‌‌مسئولان‌‌ می‌گویند نفس کشیدن در هوای سالم مستلزم محرومیت از برق و گاز است و مردم اگر‌‌ می‌خواهند هوای سالم تنفس کنند خاموشی برق و قطعی گاز را باید به جان بخرند.

سوخت مازوت و حرف‌های متناقض

دلایل و چرایی آلودگی هوای تهران نیز به چالشی بین ‌‌مسئولان تبدیل شده است.یکی مازوت را مقصر‌‌ می‌داند و آن دیگری کلا مصرف مازوت را انکار‌‌ می‌کند و‌‌ می‌گوید در آلودگی هوا همیشه پای خودروها در میان است. روز یکشنبه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور درباره مدیریت مصرف سوخت زمستانی به مصرف مازوت در نیروگاه‌ها اقرار کرد و گفت:«مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم.»

زنگنه براساس رویه‌‌‌ای جا افتاده در بین یرخی از ‌‌مسئولان، توپ را به زمین مردم ‌انداخت و گفت که بازکردن پنجره‌های منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج می‌شود، یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی است و در چنین شرایطی چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌های برق نداریم. وی گفت: اگر مصرف برق کم شود، مصرف مازوت هم کاهش می‌یابد و همه تجربه‌ها در بحث صرفه‌جویی مصرف گاز با اولویت برق هم اجرا شود. عیسی کلانتری هم در مصاحبه‌‌های اخیر خود با رسانه‌ها آلودگی هوای تهران را به سوخت مازوت گره زده و چاره آلودگی هوا را در نوع پوشش لباس مردم در منازلشان دانسته است.

وی چند روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه همدلی به مردم توصیه کرد که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در رختخواب لخت شوند، در اتاق نشیمن لباس بپوشند! با تمام اقرار و توصیه‌‌ها در مورد سوخت مازوت در نیروگاه‌ها اما استانداری تهران و شرکت برق حرارتی فعلا زیر بار مصرف سوخت مازوت نرفته و آلودگی هوای تهران را به منابع خودرویی و سوخت غیراستاندارد گره زده‌اند، اگر چه خودروها همواره یکی از متهمین اصلی آلودگی هواست، اما نزدیک به یک سال است که بخاطر شیوع کرونا مدارس و دانشگاه‌ها  تعطیل هستند و بسیاری از ادارات نیز با ظرفیت ۵۰درصدی فعالند.

افزایش۱۰درصدی تماس با اورژانس

 آلودگی هوای تهران و چند شهر کشور همزمان شده است با آشوب کرونا، متخصصان حوزه نظام سلامت و بهداشت آلودگی هوا را چهارمین علت مرگ در دنیا‌‌ می‌دانند و تاکید دارند که این معضل علاوه بر تاثیرگذاری در شیوع کرونا‌‌ می‌تواند بر روی سکته‌‌های قلبی و مغزی، سرطان ریه، دیابت و.... موثر باشد. خروجی آلودگی هوای چند وقت اخیر پایتخت را می‌توان در افزایش تماس و مراجعه به اورژانس تهران هم دید. در پی آلوده شدن هوای تهران، معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس این شهر از افزایش ١٠درصدی تماس‌‌ها با اورژانس و  ۷درصد انتقال بیماران قلبی و تنفسی خبر داد. سیدرضا معتمدی در همین راستا  گفت:

ناوگان آمبولانسی در میادین اصلی شهر مستقر شده بود که نیروهای اورژانس از روز شنبه از ٨ صبح تا ٢١ در میادین اصلی شهر که میدان‌های راه‌آهن، تجریش، ونک، فردوسی، انقلاب، آزادی و امام خمینی بودند حضور داشتند تا اگر شهروندان دچار مشکلی بودند بتوانند به واحدهای سیار ما مراجعه کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا 

اما در بحث آلودگی هوا،  موضوعی که در شرایط کنونی و در بحران کرونا مهم است، این است که ثابت شده ویروس کرونا‌‌ می‌تواند بر روی ذرات معلق ریز بچسبد و وارد سیستم تنفسی فرد شود، بنابراین ذرات معلق در هوا‌‌ می‌توانند یک نوع مسیر انتقال برای کرونا باشند و بر همین اساس هم وزارت بهداشت اعلام کرد که آلودگی هوا تا ۱۵درصد منجر به افزایش موارد ابتلا و مرگ به علت کرونا‌‌ می‌شود. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران اعلام کرده است:

«آلایندگی هوا از طریق ایجاد حساسیت‌ها، فرد مستعد ابتلا به بیماری را در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد. مژک‌ها نقش مهمی در سیستم تنفسی دارند همچنین در بیماری کرونا و زدودن فضای تنفسی از ویروس نقش بسزایی دارند که آلودگی هوا تاثیر بسیاری بر روی آنها دارد و این در حالی است که در وارونگی هوا، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا می‌ماند.»

همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرده است:«آلودگی هوا میزان آسیب‌پذیری دستگاه تنفسی را افزایش می‌دهد و به عنوان زنگ خطری جدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و همچنین بیماران قلب و عروقی است. بر اساس مطالعات و شواهد علمی، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌‌هایی مانند کووید۱۹ است و بنابراین افرادی که بیماری‌‌های زمینه‌‌‌ای دارند و در مناطقی با هوای آلوده زندگی‌‌ می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به کووید۱۹ هستند.»

با تمام این تفاسیر اگر ‌‌مسئولان بخواهند و همت کنند‌‌ می‌توانند یک بار برای همیشه پرونده سیاه آلودگی هوا را مختومه کنند، بدیهی است که راه مقابله با آلودگی هوا نیز روشن و در دسترس است، آن هم قانون هوای پاک است. البته اگر این قانون  اجرا شود و درست اجرا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha